Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad skulle du frågat Steve Jobs?

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Leftrustle:

Journalister ska ställa dumma frågor, annars får de inga citat. Hur många intervjuer har ni inte sett där reportern ställer en självklar fråga, så självklar och underförstådd så det blir pinsamt? Men om reportern inte gjort det, så hade hon inte kunnat med heder och samvete säga att personen som intervjuades verkligen tyckte och sa de sakerna.

Men, givetvis, lite internetmobbning sitter ju aldrig fel, det är ju därför internet uppfanns.

Tack för det. Nu är vi rätt många som har sagt i princip samma sak, fast med olika ord. Hoppas slanten trillar ner snart.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Tack för det. Nu är vi rätt många som har sagt i princip samma sak, fast med olika ord. Hoppas slanten trillar ner snart.

Tror jag inte. Slutat tro på mänskligheten

Ursprungligen av Leftrustle:

Tror jag inte. Slutat tro på mänskligheten

Får jag tillägga att Bob Keefe ställde en så urbota dum fråga, att jag redan har slutat tro på mänskligheten?

(Nu spelar jag inte rundpingis längre - nu försöker jag besegra mig själv i pingis.)

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Får jag tillägga att Bob Keefe ställde en så urbota dum fråga, att jag redan har slutat tro på mänskligheten?

(Nu spelar jag inte rundpingis längre - nu försöker jag besegra mig själv i pingis.)

Jo, jag menar det, hur jävla idiotisk får man vara; ställa Gud själv mot väggen i ämnet klisterlappar! Frågan om hur mycket de förlorat genom åren på Apple-klisterlapparna de skickat med sina datorer hade varit en smart fråga, däremot.

frågan jag skulle ställa.

om apples styrelse av någon anledning någon gång skulle vilja sparka dig från apple. skulle du gå utan fight?

Bob Keefe ger sin version: And They Call it the Cult of Mac…

Precis som redan kommit fram så jobbar ju Bob Keefe på en artikel om just Intel Inside, därav fråga:

Of course none of the Web “journalists” bothered to call and ask me, but my question had nothing to do with Apple or its computer design and all to do with a story I’m working on about the future of the long-running “Intel Inside” program. You’ll be able to see that story here and in our papers beginning Sunday.

Even though this was all much ado about nothing, finding myself in the “online dunk tank” as my editor puts it, reminds me of just how thick the “cult of Mac” can be.

It also reminds me of how scarily quick people can get stirred up in today’s Internet world if somebody else even hints — even if incorrectly — that something might be connected with something that’s important to them.

Han har en poäng. Visst, jag skrattade gott åt det - ur vår synvinkel - galna i frågan, men man måste ibland lyfta blicken över vår egen lilla ankdamm för att förstå saker i ett större perspektiv.

Även kommentarerna är rätt intressanta. Folk tar upp att frågan faktiskt var dum utifrån att den inte hade något alls att göra med vad Jobs just presenterat samt att den borde passa bättre att ställa någon annan gång för att få ett utförligare svar. Men Bob förklarar sig:

Yall were good enough to visit and comment on this blog, so I feel obliged to say thanks but also respond on a couple of points about this apparently infamous “Question” … for what it’s worth (not much):

-TIMING/CONTEXT: Anybody who has covered Apple knows it strictly limits access to its executives, and only Steve Jobs speaks for the company. With a company like Apple, you get few chances to ask questions about anything, so you really have to ask whatever you want to know about whenever you can.

-APPROPRIATENESS: For my forthcoming story about the “Intel Inside” program (though which other PC makers get millions to display those “Intel Inside” logos everywhere) I asked Intel executives why Apple doesn’t particpate. They said to ask Apple. So I did. Apple’s PR people not suprisingly said they couldn’t comment, but that I should maybe ask Steve Jobs or somebody else at Apple’s Tuesday press conference. So I did.

MY JOB: I ask questions about high tech stuff and write about it. I usually try to direct my questions to CEOS, even if the CEO is named Steve Jobs. It’s what I do.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2007-08-12 16:34

Jag skulle ha frågat när Apple sätter BluRay-spelare/brännare i Macarna. Håller att vara dags för det nu tycker jag. Hade tänkt byta upp mig.

Skulle ha frågat om han snackat med Bing Gordon på sistone...

Jag hade frågat hur hans senaste trip var, och hur längesen det var han tog den. =P

Min första tanke varje gång jag ser nått klipp på honom, är hur han kan vara så jäkla förberedd. både på presentationen & på alla frågor! hehe

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-21 00:29

Steve & Co övar på hela presentationen minst en vecka i förväg, all day long. Då kan man faktiskt åstadkomma någonting.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-21 00:41

Jag skulle fråga om hans accelererande arbetsnarkomani är ett sätt att hålla dödstankarna borta (mannen har cancer).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-21 01:53
Ursprungligen av mjg:

Jag skulle fråga om hans accelererande arbetsnarkomani är ett sätt att hålla dödstankarna borta (mannen har cancer).

Han hade cancer. Är inte Steve helt återställd numera?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-21 01:17

Tycker ändå frågan är skitdum.
Vem som helst måste väl förstå att en mac är en designdator och att det aldrig varit aktuellt att sätta ett fult jäkla reklamklistermärke på.
Vad hade Bob egentligen förväntat sig att få ut av en sån fråga?
Hur många vill egentligen veta detta. Slår vad om att 99 av hundra fattar varför det inte finns ett sånt klistermärke på en Mac.
Jag vill påstå att han är en dålig journalist som använder det unika tillfället med Steve att ställa en sån fråga.

Om man fick chansen att ställa en märklig fråga till Steve så vore det väl intressantare att fråga om hans klädval vid varje keynote, eller?

Ursprungligen av MinMac:

Tycker ändå frågan är skitdum.
Vem som helst måste väl förstå att en mac är en designdator och att det aldrig varit aktuellt att sätta ett fult jäkla reklamklistermärke på.

Kom ihåg att det finns stora pengar inblandat i det. Det finns säkert en och annan macköpare som hellre skulle vilja ha en billigare mac och få dra bort ett fult klistermärke när man packar upp den. (Men det känns rätt givet att Apple aldrig skulle sänka sig till den nivån, pengar eller inte pengar.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-21 01:42
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-21 09:05

1. Dum fråga ställs av medveten Journalist, det repeterade svaret kommer
2. Dum fråga ställs av nervös Journalist, SJ har som vanligt ett vasst svar
3. Apple´s varumärke är nu så starkt att Journalister blir nervösa.

Nåt var det som hände, vad kommer vi aldrig att få veta.

/Tangen

Så här funkar ju tillvaron i allmänhet. Bara att läsa socialpsykologi i allmänhet och attributionsteorin i synnerhet. Hur vi bedömer folk utifrån ett specifikt sammanhang.

Vi är ofta till en viss nivå medvetna själva om den här teorin om hur folk uppfattar oss och tar därför hänsyn till det när vi agerar.

Utifrån sammanhanget och de självklara associationer gemene man lär göra till en sån fråga så uppfattas han som han gör. Det är inte så konstigt. Åtskilliga människor som vi mött har vi bedömt på ett mer eller mindre felaktigt sätt utifrån diverse antaganden. Dock har vi aldrig fått reda på hur fel han eller hon bedömdes.

Han kunde ju verkligen valt att - utifrån många anledningar - formulera sig annorlunda. Både för hur han uppfattats av omgivningen och den han ställt frågan till. En extra mening hade gjort stor nytta.

Bevaka tråden