Vad har du haft för hårdvarufel med din Mac det senaste året?

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-10 00:19

Hej!
Tänkte jag skulle göra ett lite mer upplyftande inlägg i denna egna nödens tredje timma och försöka lägga in en någon annorlunda tråd. Vad har du haft för hårdvarufel det senaste året? Men senaste året är nog en regel man kan rucka på

Personligen har just mitt batteri dött. Detta är fel nummer tre sedan jag köpte min Macbook hösten 2006. Så jag startar ifrån början.

1. Två veckor efter anländande av min fina nya MacBook. CD-enheten dör.
Utbytt på garantin.

2. Våren 2007. Bluetooth enheten börjar glappa och dyker upp titt som tätt i systemet. En lättare bank i sidan på sagda dator tillåter den eventuellt att dyka upp ibland ;D
Ej inte utbytt dock då jag har varit tvungen att använda datorn under tiden, reparation vid anländande till Sundsvall nästa vecka.

3. Augusti 2007, idag. Batteriet vägrar ladda och systemet säger att det inte är ett batteri inkopplat till datorn. I iStat pro rapporteras det att hälsan på mitt batteri är -2174... ^_^
Sagda batteri hade just passerat tvåhundra laddnings cykler när det dog med. (Täckt detta av garantin eller måste det inhandlas ett nytt batteri?)

Så detta är mina problem som dykt upp. Vad är dina?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-10 00:49

inte ett enda, iofs en fläkt som började låta lite men den slutade med så har inga och har inte haft några problem alls..

jag har en rev1 MBP kanske skall tilläggas, modellen som folk har gnällt mest på, inte ett enda problem som sagt

Senast redigerat 2007-08-10 01:36

Jag har en gammal PowerMac G4 som aldrig har haft hårdvarufel, så länge man ser till originalprylarna och det mesta andra som sitter i den. Enda "hårdvarufelet" om man nu kan kalla det så, har att göra med ett USB2-kort som jag stoppat i PCI-plats. Med fel saker inkopplade på kortet fryser datorn om jag sätter den i vila.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Jag har en gammal PowerMac G4 som aldrig har haft hårdvarufel, så länge man ser till originalprylarna och det mesta andra som sitter i den. Enda "hårdvarufelet" om man nu kan kalla det så, har att göra med ett USB2-kort som jag stoppat i PCI-plats. Med fel saker inkopplade på kortet fryser datorn om jag sätter den i vila.

Det är ett vanligt fel. Har samma problem med ett USB2.0 kort. Gäller att koppla ur iPoden innan man sätter den i viloläge.

• Medlem
  • Västerås
  • 2007-08-11 22:41

iMac 24", vi hade ett problem med nätverkskortet när vi fick'na. Kunde koppla upp mig via firewire mot min gamla iMac G4 men när vi pratat med folk om problemet skicka vi in'na och sedan var problemet löst. ^^

MvH,
Katana

Enda hårdvarufelet vi har haft på en MB är att batteriet inte ville nått mera

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-10 01:36

Måste jag säga att mitt inte ville heller ^^.. Men jag tycker att 200 cykler mot de utlovade ca 500 var lite lite ^^, Hoppas på att garantin skall täcka det <:P ..

• Medlem
  • 2007-08-10 01:38

Under mina 15 macår och säkert lika många macar har jag inte haft ett enda hårdvaruel, förutom på tredjepartsprodukter‚

Två G3-kort och någon hårdiskar har lagt av..Men dessa har inte varit Apple-produkter

min första och enda mac = macbook har tyvärr haft en del skit...

*Efter tre månader (höst 2006), random shutdown. bytte logikkort.

*Inverterade numlock och capslock lite då och då, fixade sig vid byte av logikkort.

*gulnade

(vår 2007)
*laddkabeln blev plötsligt riktigt het och smälte i knäet (precis vid magsafe-kontakten) och exponerade insidan av den. Fick en ny och förstärkte genast med tejp vid samma ställe.
Vågar numera inte lämna den med sladden i när jag går ifrån huset pga brandrisk.

*"musknappen" la av, bytte (fick iofs helt nytt tangentbord och kåpa på köpet en dag innan garantin gick ut så nu är den inte gul längre)

Första gången jag lämnade in det så bytte de logikkortet på några timmar när de fått in delarna. Andra gången behöll de datorn i över en vecka.

"Annars" fungerar den fint... :S Förutom att batteriet börjar bli lite kasst men det är ju inget fel direkt.

Blev givetvis väldigt besviken på macbooken efter allt detta men det är fortfarande den bästa datorn jag ägt. Skulle inte bytt den mot en 4 ggr så kraftfull bärbar PC. OS X är oslagbart...
Nästa gång väntar jag dock och ser vad folk får för ev. fel innan jag köper.

Ursprungligen av Andreas Th:

*gulnade

Det där brukar tyda på antingen att man röker nära datorn/inomhus, eller att man låter den stå i sol ljus.

Ursprungligen av acidflash:

Det där brukar tyda på antingen att man röker nära datorn/inomhus, eller att man låter den stå i sol ljus.

Ingen rökare här inte och låter den inte stå i direkt solljus heller. Problemet med gulnande plast är ett känt problem med macbookarna, iallafall de tidiga versionerna.
Läs mer här: http://www.99.se/ibook-macbook/101531-apple-erkaenner-gulnande-macbook.html?highlight=gul+macbook

Tack ändå

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-10 03:20

Powermac G4 som nu är tre år och tre månader gammal. Inga hårdvarufel alls.

De enda problem som jag har haft har varit självförvållande. Brände ett nätagg. på en Powermac från 1997 och pajade en hårddisk på en Powerbook G4.

Annars så fungerar alla mina Macar bara fint. Har ganska så många...

Har visserligen en gammal iMac G3 som är lite konstig. Misstänker att det är någon kontakt som glappar. Ibland så startar den inte, då får man sätta den i knät och klappa den innan man startar den igen. Då brukar det fungera.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-10 21:37
Ursprungligen av ztaafen:

De enda problem som jag har haft har varit självförvållande. Brände ett nätagg. på en Powermac från 1997 och pajade en hårddisk på en Powerbook G4.

Annars så fungerar alla mina Macar bara fint. Har ganska så många...

Har visserligen en gammal iMac G3 som är lite konstig. Misstänker att det är någon kontakt som glappar. Ibland så startar den inte, då får man sätta den i knät och klappa den innan man startar den igen. Då brukar det fungera.

en snäll klapp eller ? om inte annat testat att ge den en kram eller så, den kanske känner sig utanför i all ny hårdvara eller så

Sprucken topcase på MacBook (flisa), fixat på garanti.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-11 00:17

Jag har fått en mycket konstig spricka i min iBook. Mitt på "handledsstödet",strax nedanför piltangenterna.

Men den är ju ett och ett halvt år nu och det är ju bara trevligt med lite ålderstecken.

Jag hade det ökända logikkortsfelet på både min iBook och min frus iBook (som senare dog helt utanför garantin).

Plus att jag också fått byta defekt batteri och ovanligt ljudlig hårddisk på garantin.

Och om vi går tillbaka längre i tiden brände jag tre exemplar av AppleVision 1710, en skärm känd för mycket bra bildkvalité och ökänd för att gå sönder (klassad som ett "Road Apple" faktiskt). Och med "brände" menar jag att det kom rök ur skärmen, bokstavligen.

Min iBook G3 har också dött av det ökända logikkortsfelet. Hade fått moderkortet utbytt en gång tidigare för samma fel.
Fick även batteriet till ibooken utbytt på garanti då det var nere på 10 minuter efter 9 månader.

Bytte superdrive i min Powermac G5 i tron att den var trasig, men det visade sig sedan vara Toast som förstörde skivorna.

Min brors iMac core2duo (den vita) har extremt dålig mottagning och hög packetloss på airportkortet vilket väl också får klassas som ett hårdvarufel. Ska försöka reklamera den och kräva att få byta upp till nya iMac aluminium som förhoppningsvis har ett bättre airportkort.

MacMini G4 1.5 Ghz

1 år gammal och inte ett fel

MacBook Pro Core Duo 2 GHz

Högfrekvent tjut - moderkort utbytt på garanti
Batteriet dog i princip - utbytt på garanti
Fläktar dött respektive avger hemska skrikljud - ska bytas mot ekonomiskt avbräck. (Garantin har gått ut.)

bakgrundsbelysningen i tengentbordet fungerade enbart sporadiskt till en början. åtgärdades i samband med myte av moderkortet...

Visst, ja. Min morbros sambos gamla iBook G3 hade logikkortsfelet. Den fungerar dock fint idag, tror jag. Och min mors iMac Core 2 Duo har dålig Airport-mottagning.

Är detta en diskussion för att fira att Apple fått ännu en distributör? Nog har jag hört talas om återvinning, men finns det inte en sökfunktion på 99mac? (Ja jag har haft hårdvaruproblem ...)

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-11 15:37
Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

Är detta en diskussion för att fira att Apple fått ännu en distributör? Nog har jag hört talas om återvinning, men finns det inte en sökfunktion på 99mac? (Ja jag har haft hårdvaruproblem ...)

Nej nej, det var inte alls syftet med den här tråden. Syftet tyckte jag framgick ganska bra genom mitt första inlägg. Mest nyfiken på vilka problem folk har haft genom åren då jag är en ny Macägare och har haft det lite knaggligt. Så det var mer av ren nyfikenhet och generellt intresse jag skapade tråden. Inte för att racka ner på Apple/Mac eller deras nya distributör. Men du får självklart tolka det hur du vill angående återvinning etc.

När jag skapade den här tråden trodde jag ingen skulle svara på den, men uppenbarligen finns det ju ett litet intresse av det iallfall, men bara lugn, ge den ett par dagar till på sig så är den nog död. ;P

Oh ja liten sidnotis, pratade med supporten de skickar mig ett nytt batteri direkt. All hail äpplet

Ursprungligen av Caine72:

När jag skapade den här tråden trodde jag ingen skulle svara på den, men uppenbarligen finns det ju ett litet intresse av det iallfall, men bara lugn, ge den ett par dagar till på sig så är den nog död. ;P

Jag tycker tråden är av stort intresse. Om tillräckligt många postar, så kanske vi får fram ett mönster? Tycker redan det verkar luta åt att nya bärbara är mest utsatta. Men å andra sidan finns det nog tusen anledningar till att en tråd som den här inte kan bli "statistiskt" tillförlitlig?

(Om någon undrar varför jag satt ordet statistiskt inom citationstecken, beror det på att jag inte kan tillräckligt om statistik för att använda ordet korrekt. )

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-11 15:49

Jag har ett litet jobbigt problem med min iMac Core Duo, första generationen. Ibland flimrar den när den tycker, och ibland gör den inte alls det. I början var det väldigt jobbigt, sen flimrade den inte alls och nu har det kommit igen. Jag vet inte om man ska lämna in den, men för vad? Hur kan de fixa det då? Hur mycket kan det kosta?

Just nu är det lugnt, men datorn kan flimra upp till 5 min eller en hel kvart.. Jag stänger inte av min dator så ofta, men varför ska det vara utav någon betydelse?

Innan jag åkte på semester flimrade datorn en hel del, så jag stängde av den helt. När jag kom hem flimrade den i högst 10 min och så slutade det. Vad ska man göra?

Ett återkommande problem med andra ord.. Men min MacBook fungerar bra som är ett år gammal.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-11 15:54
Ursprungligen av dayweed:

Jag har ett litet jobbigt problem med min iMac Core Duo, första generationen. Ibland flimrar den när den tycker, och ibland gör den inte alls det. I början var det väldigt jobbigt, sen flimrade den inte alls och nu har det kommit igen. Jag vet inte om man ska lämna in den, men för vad? Hur kan de fixa det då? Hur mycket kan det kosta?

Just nu är det lugnt, men datorn kan flimra upp till 5 min eller en hel kvart.. Jag stänger inte av min dator så ofta, men varför ska det vara utav någon betydelse?

Innan jag åkte på semester flimrade datorn en hel del, så jag stängde av den helt. När jag kom hem flimrade den i högst 10 min och så slutade det. Vad ska man göra?

Ett återkommande problem med andra ord.. Men min MacBook fungerar bra som är ett år gammal.

Ring supporten och beskriv problemet så ger dem dig ett referens nummer du sedan kan använda dig av när du går till din butik som skall ev. reparera den. Är på ett ungefär det bästa rådet jag kan ge.

• Medlem
  • International user
  • 2007-08-12 01:41
Ursprungligen av dayweed:

Min polare hade samma fel. De bytte logikkortet på garanti, men flimret kom tillbaka så de bytte skärmen. Det hjälpte inte heller så efter 3e gången fick han köpet hävt. Dock upphörde flimret precis innan han skickade iväg den med DHL efter att han installerat om operativet. Kan vara nån mjukvara som får det att strula måhända?

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-12 14:41
Ursprungligen av snattack:

Min polare hade samma fel. De bytte logikkortet på garanti, men flimret kom tillbaka så de bytte skärmen. Det hjälpte inte heller så efter 3e gången fick han köpet hävt. Dock upphörde flimret precis innan han skickade iväg den med DHL efter att han installerat om operativet. Kan vara nån mjukvara som får det att strula måhända?

Enkelt att testa för dayweed isf, han kan ju boota macbooken från imacen via firewire.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-11 17:04

Caine72: Ok, vad ger referensnumret mig för någon nytta då? Jag har till och med videofilmat med min mobil hela problemet, så att de kan ta sig en titt också på hur det hela är. Ska prova med det då

Bevaka tråden