Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur optimerar man OSX?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en mac mini som endast fungerar som media server (front row, vlc, itunes). Skulle vilja frigöra så mycket ram och processor som möjligt, eftersom det endast är detta den används till.

Finns det några tips på hur man kan optimera os x, dvs stänga av processer som ligger i bakgrunden? T.ex. såg jag att man kan stänga av dashboard, som jag antar ligger och drar både minne och cpu även om den inte används?

tacksam för tips.

dd

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-09 23:34
Ursprungligen av dogsknob:

T.ex. såg jag att man kan stänga av dashboard, som jag antar ligger och drar både minne och cpu även om den inte används?

Så länge du inte aktivt startar Dashboard drar den varken CPU-kraft eller minne.

  • Medlem
  • 2007-08-09 23:37

mina widgets drar minne även när Dashboard är gömt. Man måste stänga, kryssa bort, widgetarna för att de inte ska konsumera minne.

Men det kanske var det du menade?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-10 00:32
Ursprungligen av Baron:

mina widgets drar minne även när Dashboard är gömt. Man måste stänga, kryssa bort, widgetarna för att de inte ska konsumera minne.

Men det kanske var det du menade?

Mjo, när man väl startat Dashboard så måste man exv använda Stop Dashboard för att frigöra minnet. Fram tills dess man kör igång Dashboard för första gången är dock inga widgets laddade. Lite OT nu kanske, men men.

Ursprungligen av berdan:

Mjo, när man väl startat Dashboard så måste man exv använda Stop Dashboard för att frigöra minnet. Fram tills dess man kör igång Dashboard för första gången är dock inga widgets laddade. Lite OT nu kanske, men men.

Man kan lika gärna avsluta "Dock" eftersom Dashboard är en underprocces till den.
"Dock" startar automatiskt upp igen om den inte är igång.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2007-08-10 00:17

Om en process är inaktiv swappas minnet ut på disk och blir tillgängligt för andra processer. Detta gäller både applikationer, bakgrundsprocesser och widgets. Om däremot processen gör något, antingen kontinuerligt eller periodvis så måste den naturligtvis uppta en viss mängd fysiskt minne (t ex en widget som uppdateras med väderdata eller spotlight-indexeringsprocessen som går igenom nya filer på hårddisken). Likaså tar en inaktiv process upp nästintill noll processortid.

Det man alltså i första hand ska oroa sig för är inte välstädade processer som ligger inaktiva; dem kan man lugnt överlåta till operativsystemet att sköta om, utan sådana som pysslar med överflödiga saker; det kan vara allt från en illa designad widget som gör webanrop en gång i kvarten till förutnämnda spotlightindexeringsprocess.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-10 10:29
Ursprungligen av spot:

det kan vara allt från en illa designad widget som gör webanrop en gång i kvarten till förutnämnda spotlightindexeringsprocess.

Det här är, som spot mycket riktigt påpekar, en ganska vanlig defekt i lite äldre widgetar (måhända även nya utvecklade av mindre erfarna) som tar sig uttryck i att dom inte har använt sig av suspend()/resume() -ja, egentligen heter det något annat på widgetska, men jag kommer inte på namnen just nu. Kontentan är att dom aldrig sover när Dashboard är dolt/inaktivt. Trots att (just) du tror det...

Frigöra HD-minne kan du göra genom att ta bort alla språkfiler som du inte använder.

Tolkar jag detta rätt så skall jag alltså inte behöva göra någonting för att försäkra mig om att systemet är optimerat för det jag för tillfället gör? Såvida jag alltså inte har kört igång dashboard eller har andra program igång?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-10 14:56

precis.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2007-08-10 16:10

Det du kan kolla är ju saker som systemet är konfigurerat att göra, men som du inte behöver, ex:

* Spotlight (när du tankar upp nya filer går spotlight igenom och indexerar dessa; kan ta en del tid och processor om det är stora filer)
* Programuppdatering bör kanske inte vara inställt på att automatiskt kontrollera nya uppdateringar (gäller såväl systemet som andra program som använder nåt liknande)
* Se till att inte fler delningstjänster än nödvändigt är aktiverade. (Internet-delning, Windows-fildelning, Apple Remote Desktop m fl.)

I övrigt är det bara att låta systemet göra det det ska: hålla ordning på dina processer och de resurser de utnyttjar.

  • Medlem
  • 2008-02-28 00:49
Ursprungligen av spot:

I övrigt är det bara att låta systemet göra det det ska: hålla ordning på dina processer och de resurser de utnyttjar.

Hejsan jag är riktigt färsk på OS X och mac. Jag har ganska djup kunskap om windows men ligger långt efter vad det gäller OS X, unix & linux.

Vart kan man läsa lite mer djupgående om osx och dess administrativa funktioner ,"hemligheter", smarta konfigurationer och fakta, nyttokunskap för specifika arbetsuppgifter beroende på vad man jobbar med?

All info från att underhålla företags-servrar till små hemma nätverk.

Studera är dyrt så jag vill gå den krokigare vägen

1
Bevaka tråden