Prisras på gamla iMac uteblir?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu när nya iMacen släppts så tänker man ju lätt att man kan få förra modellen till ett bra pris begagnat. Men så verkar ju inte vara fallet. Studentpris på nya iMacen (standard 20" 2GHz, 1GB, 250GB) är 10618:-.
När man kollar begagnade iMacar som finns till salu, bla här på 99mac så blir man lite fundersam om säljarna verkligen tar reda på sånt här innan eller om dom bara går på devisen "Jag gav 17000:- för datorn så nu vill jag ha 11000:-. Man vill ju inte förlora för mycket pengar på en dator"
Men det är ju just det man får stå ut med när man köper nya datorer, dom sjunker som stenar i pris, bara du har tagit emot paketet! Det är som nya bilar, du behöver bara ta i nyckeln så har du förlorat 30000:-.
Speciellt när det kommer en ny design på saker och ting så vill man ju få den förra modellen lite extra billigt.

Så, vad tycker ni man ska ge för en iMac 20" Core2Duo 2GHz, 1GB, 250GB av gamla modellen?
Själv skulle jag inte vilja ge mer än 8000:- för en sådan. Om någon säger 9000:- så tänk att du lägger på 1600:- så får du en sprillans ny "iPhone-iMac", det är det absolut värt för mig att göra iaf!

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-09 08:52

Förra generationen iMac som ny kan de inte sänka så väldigt mycket. Däremot de som säljer begagnat får ju lida och förlora en rejäl slant vid uppgradering av en serie eller en helt ny modellserie.

Ja, många kör på den prissättning och tanke som du beskrev. MacWorld skrev en bra guide när det gäller bl a vad är rimligt pris för begagnat. Se även relaterad tråd om handel av begagnade datorer. När jag säljer datorer så kollar jag vad motsvarande kostar som ny och även vad andra vill ha för sin begagnade dator med likvärdigt innehåll.

Jag hade första versionen av Intel-iMac och när jag hade den ute på annons, så släppte Apple en uppgradering i den serien. Och över en natt förlora jag många tusenlappar. Och var tvungen att sänka mitt pris i annonsen. Men det fick jag ju leva med...

Din sista fråga svarar du i princip på själv... Priset kan inte vara alltför nära priset av en ny och definitivt inte i närheten av nya iMacens pris.

Du ska absolut inte ge mer än 8000 kr. Helst 7000 kr. Prisskillnaden är så liten så jag tycker att det då blir omotiverat. Man kan även titta på de som säljer beg, alltid lika roligt med fantasipriserna håller med dig där absolut. För mig är det som att läsa "dagens strip".

Om man ska gå efter vad MacWorld skriver om 50-60% av priset på den nya motsvarande macen så blir priset på en gammal iMac 20" Core2Duo 6370:-. När jag tänker vidare på det så är 8000:- som jag skrev innan en aningen högt det med... Med andra ord borde annonserna som finns ute nu sänka sig till nästan hälften!

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-09 10:16
Ursprungligen av psychozz:

Om man ska gå efter vad MacWorld skriver om 50-60% av priset på den nya motsvarande macen så blir priset på en gammal iMac 20" Core2Duo 6370:-. När jag tänker vidare på det så är 8000:- som jag skrev innan en aningen högt det med... Med andra ord borde annonserna som finns ute nu sänka sig till nästan hälften!

Ja, rekommendationerna är vettiga. Men visst vill man ha så mycket som möjligt när man säljer. Går det så går det. Men de flesta annonser med överpriser får sänka förr eller senare. Vill man få sålt sin dator inom rimlig tid, så bör man följa rekommendationerna. De flesta köpare är väldigt pålästa och medvetna om aktuell marknad.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-09 12:16

När det gäller försäljning av begagnade datorer så får man väl inse att det inte finns några regler. Förr eller senare så kommer säljare och köpare överrens om ett pris som båda tycker är rimligt. Jag har svårt att tänka mig att man skulle känna sig lurad av att någon sätter ett "överpris". Då låter man väl bara bli att köpa...eller?

Sen så har nya iMacen knappt börjat levereras, så man får väl ha överseende med att de som ligger ute med annonser inte har reflekterat över om de ska sänka priset eller inte.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-09 13:00
Ursprungligen av vanilj:

När det gäller försäljning av begagnade datorer så får man väl inse att det inte finns några regler. Förr eller senare så kommer säljare och köpare överrens om ett pris som båda tycker är rimligt. Jag har svårt att tänka mig att man skulle känna sig lurad av att någon sätter ett "överpris". Då låter man väl bara bli att köpa...eller?

Sen så har nya iMacen knappt börjat levereras, så man får väl ha överseende med att de som ligger ute med annonser inte har reflekterat över om de ska sänka priset eller inte.

Bra, kompletterande synpunkter!

1
Bevaka tråden