Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Just laddat ner iWork 08 testversion

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Härligt med pages. Har skrivit på det några och dar och tycker att äntligen är det en fullvärdig, intuitiv och lättanvänd ordbehandlare. Kommer att köpa. Numbers kom som en god efterrätt och gör att jag vågar tro på den dag då jag kan slänga ut virusprogrammet office för gott.

  • Medlem
  • 2007-08-14 11:15

Ju mer jag provar Numbers desto mer brister irriterar mig.

* Att inte kunna bygga formler genom att stega till celler med piltangenterna saktar ner arbetet.
* Jag hade förväntat mig lite mer från grafverktyget. Att inte hantera dubbla y-axlar eller mixade diagramformat är en klar brist.
* Jag hämtar ofta in data i CSV-format, eller bara kopierar och klistrar in tabeller direkt från websidor. Det sistnämnda tycks inte fungera -tabellen blir en kolumn bred.
CSV funkar inte heller, men det är ju å andra sidan ett knasigt format. I Sverige betyder ju CSV inte "comma-separated values" utan "semikolonseparerade värden". Det begriper inte Numbers. OK, in med filen i TextWrangler, byt alla komman mot kommapunkt och därefter alla semikolon mot komman så vi får en korrekt CSV-fil. Den accepterar Numbers, men eftersom mina regional settings respekteras, behandlas mina värden med kommapunkt som text istället.

Suck. Jag vill verkligen inte arbeta mer med Excel (och nej, inte Neo/OpenOffice, Mariner eller liknande heller).

Fast endast Keynote är värt iWork-priset, så att Numbers och Pages ligger oanvända gör inget.

Ursprungligen av Syrsa:

Suck. Jag vill verkligen inte arbeta mer med Excel (och nej, inte Neo/OpenOffice, Mariner eller liknande heller).

Vad är det för brister du ser med Mariner Calc? Det är ju betydligt Macigare än Excel och kalkyldelen i NeoOffice. (Rätt ironiskt faktiskt eftersom Excel gjorde sin debut just på Mac för väldigt länge sedan).

Hälsar
R

  • Medlem
  • 2007-08-14 15:40
Ursprungligen av Raphael:

Vad är det för brister du ser med Mariner Calc? Det är ju betydligt Macigare än Excel och kalkyldelen i NeoOffice.

Mariner var nog Macigt innan vi lärde oss stava till 'X' eller hört talas om 'Aqua', 'Carbon' och 'Dock'. Skämt å sido, så upplever jag Mariner som ett gammalt, portat OS 9-program som inte hängt med utvecklingen. Dessutom saknar Mariner pivottabeller, filter och grafer med olika y-axlar.

Missförstå mig inte. Excel har mycket användbara grejer som den som vill göra en hembudget givetvis inte behöver, men som faktiskt krävs i många tillämpningar. Det är användargränssnittet, de krångliga menyerna/dialogerna och begränsningarna i funktionerna som jag vill bort ifrån. Förutom det faktum att Excel fortfarande inte är UB och läcker som ett såll.

Bevaka tråden