Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya iMac :-)

Tråden skapades och har fått 203 svar. Det senaste inlägget skrevs .

AppleCare kan man ju få tag i för 1.995SEK ju

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-07 22:53
Ursprungligen av chikuba:

AppleCare kan man ju få tag i för 1.995SEK ju

1738 för studenter

Observera att i detta inlägg finns ett skämt. Känsliga varnas.

På Macworlds forum föreslår någon att det här.. det är grejer det.. maskinen som knäcker nya iMacs design...

http://www.gateway.com/programs/profile6/

Satte riktigt kaffet i halsen faktiskt ...

Ursprungligen av Goflorp:

Observera att i detta inlägg finns ett skämt. Känsliga varnas.

På Macworlds forum föreslår någon att det här.. det är grejer det.. maskinen som knäcker nya iMacs design...

http://www.gateway.com/programs/profile6/

Satte riktigt kaffet i halsen faktiskt ...

Helt klart någon med mer epoxi att göa av med, än smak. Länge sedan jag såg något så fult - inte sedan Portables dagar tror jag.

  • Medlem
  • 2007-08-07 22:55

När finns prylarna samt mjukvarorna i butik tror ni? Vill klämma på nya BT-tangentbordet först.

Ursprungligen av Addex:

När finns prylarna samt mjukvarorna i butik tror ni? Vill klämma på nya BT-tangentbordet först.

Premium resellers kommer börja ta emot ordrar imorgon

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2007-08-07 23:14

Ser ju onekligen bra ut. Men hur blir det med grafikkortet? Kommer det gå att uppgradera på något sätt? Det som sitter i från början är ju inte så frestande.

Senast redigerat 2007-08-08 03:24
  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-07 23:39

Den verkar svår att modda. Hmmm...

  • Oregistrerad
  • 2007-08-08 01:32

Funderingar inför köp av nya iMacen

Jag överväger på allvar att beställa en iMac, men jag har några funderingar först.

Hur stor är skillnaden mellan Core 2 Duo och Core 2 Extreme? Är det värt 4500 extra? Hade det varit samma processor hade jag valt den långsammare, men nu blir jag osäker när det är en annan processortyp.

Hur pass bra är grafikkortet om man jämför med vad som är modernt? Att det kommer vara mycket bättre än det jag har nu begriper jag naturligtvis, men har Apple snålat in? Tänker på ATI Radeon HD 2600 PRO

Minne köper jag garanterat från tredje part, Apple kan konsten att tjäna kosing.

Sedan är frågan om man ska skaffa AppleCare... på den gamla goda tiden höll ju Macarna i tio år, men jag är fullkomligt medveten om att speciellt revision A av deras modeller har barnsjukdomar. Men om jag fattar det rätt så har man ett år på sig att skaffa AppleCare, dvs innan garantin går ut. Kanske är bäst att vänta? Håller den i 11 månader så håller den säkert ett bra tag till.

MEN! Vad som får mig tveksam är glossyskärmen. Ni som har det, stör ni er på speglingar? Min PB har ju matt skärm, och där speglar det sig aldrig, men jag vet från tiden då jag hade CRT att det kunde vara riktigt störande.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-08 01:48

Ha inte för bråttom! Vänta några dagar tills några tester dykt upp på Macworld.com och Barefeats.com. Det verkar som Apple fortfarande inte tar spel på allvar trots att de hade bjudit både EA och id Software till WWDC. Efter 19 mån med samma grafikkort slänger de in Radeon 2400 XT och 2600 Pro, som har bara varit till besvikelse i alla tester. 2400 XT kan t.o.m. vara sämre än X1300 och 2600 Pro är ungefär som X1600 eller lite bättre. De skulle ha valt samma kort som i nya MBP, GF 8800 eller liknande. Enda fördelen med nya iMac är att de sänkte priserna. Här är en recension. För att inte nämna skärmen. Att bara erbjuda reflekterande Glossy är bara dumt snålt.

Anandtechs recension av Radeon 2400 & 2600:

We want to paint an accurate picture here, but it has become nearly impossible to speak negatively enough about the AMD Radeon HD 2000 Series without sounding comically absurd. Even with day-before-launch price adjustments, there is just no question that, in the applications the majority of people will be running, AMD has created a series of products that are even more unimpressive than the already less than stellar 8600 lineup.

Inte undra på att det inte finns några testresultat för grafikkortet på Apples hemsida, som det gjorde förut.

Senast redigerat 2007-08-08 02:31

Det jag är tveksam mot är just glossyskärmen. Jag gillar inte det på bärbara och lär inte gilla det på iMacen heller. Plus det verkar finnas ett utrymme mellan glas/plast skivan och själva skärmen när man kollar på närbilder. Jag vet inte om jag gillar det heller. Jag vill gärna uppleva iMacen på någon affär innan jag bestämmer om det är nästa dator för min del.

  • Medlem
  • 2007-08-08 13:18

Har ungefärs samma funderingar som Doktor G, man bör nog gå ner och spana på en först innan man gör ett inköp. Skall invänta leopard innan jag "shoppar loss" samt lite mer tester.

Är också fundersam över skillnaden mellan 2.4 och 2.8E, någon som kan bekräfta att det BARA klockfrekvensen som sklijer?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-08 14:48
Ursprungligen av Doktor G:

Hur stor är skillnaden mellan Core 2 Duo och Core 2 Extreme? Är det värt 4500 extra?

Vid frågor om det är värt med snabbare eller nyare processor så är det generella rådet att satsa pengar på den snabbare/nyare processorn! Det är billigare att uppgradera de andra komponenterna i efterhand än att uppgradera processorn.

Ursprungligen av Doktor G:

Sedan är frågan om man ska skaffa AppleCare... på den gamla goda tiden höll ju Macarna i tio år, men jag är fullkomligt medveten om att speciellt revision A av deras modeller har barnsjukdomar. Men om jag fattar det rätt så har man ett år på sig att skaffa AppleCare, dvs innan garantin går ut. Kanske är bäst att vänta? Håller den i 11 månader så håller den säkert ett bra tag till.

Jag var snåldum när jag köpte min dator, men ska nu köpa AC innan 1-årsgarantin går ut. Min dator fungerar felfritt och det har nästan gått ett år. Men skulle någon dyr komponent gå sönder så vill jag verkligen ha den förlängda garantin. Och den nya iMacen är ju första versionen av sitt slag. Och du själv nämner barnsjukdomar som kan förekomma. Så investera helst i AC.

Ursprungligen av Doktor G:

MEN! Vad som får mig tveksam är glossyskärmen. Ni som har det, stör ni er på speglingar? Min PB har ju matt skärm, och där speglar det sig aldrig, men jag vet från tiden då jag hade CRT att det kunde vara riktigt störande.

Jag har ingen erfarenhet av Glossy-skärmar, men har läst en del ris och ros om dessa. Jag kan inte rekommendera det pga okunnighet/oerfaren, men däremot kan jag rekommendera att om du har kört utan glossy och är verkligen nöjd med det, så kör på utan glossy!

  • Oregistrerad
  • 2007-08-08 17:42
Ursprungligen av Reisan:

Vid frågor om det är värt med snabbare eller nyare processor så är det generella rådet att satsa pengar på den snabbare/nyare processorn! Det är billigare att uppgradera de andra komponenterna i efterhand än att uppgradera processorn.

Jag är medveten om att en snabbare processor självklart kommer att hålla sig modern längre. Jag hade tänkt att skaffa en 2.4GHz, eftersom en 2.8Ghz bara skulle vara marginellt snabbare och mycket dyrare, MEN, eftersom det är en annan processortyp så blir jag tveksam. Det vore ju surt om den var t.ex. 50% snabbare. Jag får väl vänta tills ArsTechnica slänger upp ett utförligt test.

Ursprungligen av Reisan:

Jag var snåldum när jag köpte min dator, men ska nu köpa AC innan 1-årsgarantin går ut. Min dator fungerar felfritt och det har nästan gått ett år. Men skulle någon dyr komponent gå sönder så vill jag verkligen ha den förlängda garantin. Och den nya iMacen är ju första versionen av sitt slag. Och du själv nämner barnsjukdomar som kan förekomma. Så investera helst i AC.

Jepp, det är nog bäst är jag rädd. Min iPod gick sönder efter garantitiden vilket kändes surt, ända tills jag efter att ha haft den i en låda i ett halvår av en slump märkte att den fungerade efter att jag drämt den hårt i bordet. O:-)
Att drämma till en dator känns inte lika lockande.
Jag väntar nog några månader med att köpa AppleCare, för att sprida ut kostnaderna.

Ursprungligen av Reisan:

Jag har ingen erfarenhet av Glossy-skärmar, men har läst en del ris och ros om dessa. Jag kan inte rekommendera det pga okunnighet/oerfaren, men däremot kan jag rekommendera att om du har kört utan glossy och är verkligen nöjd med det, så kör på utan glossy!

Synd bara att iMacen enbart finns med glossy. En Mac Pro har varit lockande, men efter noga övervägande kan jag inte motivera den stora kostnaden kontra vad jag använder den till. Det värsta är om fönster och lampor speglas hela tiden. Jag bor kompakt och har ett enda rum att inreda, och oavsett hur jag gör kommer ljuskällor att finnas bakom ryggen eller till höger om mig när jag använder datorn.

Angående grafikkort. Jag har aldrig varit mycket av en gamer, även om jag emellanåt gillar att koppla av med ett spel. Det vill säga, ända tills jag var dum nog att ladda ner en trialversion av WoW förra året, sedan dess har jag blivit svårt beroende. Så om man tar ett konkret exempel, om jag kör WoW i 1920x1200 med allt gojs uppvridet till max, kommer allt flyta på bra då eller kommer det att lagga? Min nuvarande PB klarar av cirka 15 fps med rätt låga inställningar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-08 18:11
Ursprungligen av Doktor G:

Jag får väl vänta tills ArsTechnica slänger upp ett utförligt test.

Låter klokt att invänta testresultat.

Ursprungligen av Doktor G:

Jag väntar nog några månader med att köpa AppleCare, för att sprida ut kostnaderna.

Ja, det är lugnt att vänta, bara du aktiverar AP innan 1-årsgarantin löper ut.

Ursprungligen av Doktor G:

Jag bor kompakt och har ett enda rum att inreda, och oavsett hur jag gör kommer ljuskällor att finnas bakom ryggen eller till höger om mig när jag använder datorn.

Om ljuskällan kommer bakifrån, så kan man ju skärma av bakom dig med något. Eller om ljuskällan kommer från sidan, sätta något på bordet, bredvid skärmen som skymmer. Eller tejpa fast en kartongbit på kortsidan av iMacen, som en "keps".

Ursprungligen av Doktor G:

Så om man tar ett konkret exempel, om jag kör WoW i 1920x1200 med allt gojs uppvridet till max, kommer allt flyta på bra då eller kommer det att lagga?

Jag spelar inte alls, så jag kan inte säga något om grafikkortet...

  • Oregistrerad
  • 2007-08-08 18:25
Ursprungligen av Reisan:

Jag spelar inte alls, så jag kan inte säga något om grafikkortet...

Alla har min välsignelse att svara

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-08 17:12

Hej! Lånar tråden då även jag har lite frågor:

1. Är det värt att satsa på 2.4ghz istället för 2.0ghz?

2. Vilka spel kan man förvänta sig i Windows-läge om man skaffar 2.4GHZ 20"? De jag princip kräver ska fungera är Sim City 4 och det nya Sim City som kommer i November. Detta är riktigt viktigt för mig, för enda anledningen jag har att ens installera Windows på en mac är att kunna köra just denna spelserie. Förstår att det kan vara svårt att svara på frågan angående det nya Sim City, men ni kan kanske försöka? Ett spel till; Half-Life 2.

3. Tror ni att 1GB kommer räcka för spelen ovan, iLife och Leopard (princip allt på datorn)? Vad jag har förstått tas bara en plats upp när man köper modellen jag tänker på, så att köpa nytt minne i efterhand är ju knappast ett stort problem (Apple tar för mycket helt enkelt).

Snälla, ta tid att svara på detta inlägg, skulle vara riktigt bra isåfall!

/Adam

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-08-08 18:44

När det gäller grafikkortens prestanda så kan det vara värt att titta här: http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html?modelx=33&model1=858&model2=859&chart=275

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-09 00:41
Ursprungligen av Narogh:

När det gäller grafikkortens prestanda så kan det vara värt att titta här: http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html?modelx=33&model1=858&model2=859&chart=275

Synd att 2600 Pro som Apple använder inte finns där. Det är mycket långsammare än 2600 XT som finns i testet.

  • Medlem
  • 2007-08-09 01:06
Ursprungligen av Homy:

Synd att 2600 Pro som Apple använder inte finns där. Det är mycket långsammare än 2600 XT som finns i testet.

Innebär det att det dagens toppmodell av grafikkort i iMacen inte är lika snabbt som den tidigare topmodellen som satt i de tidigare iMacarna? Varför i hela friden skulle Apple göra något så dumt?:confused:

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-09 01:15
Ursprungligen av MP:

Innebär det att det dagens toppmodell av grafikkort i iMacen inte är lika snabbt som den tidigare topmodellen som satt i de tidigare iMacarna? Varför i hela friden skulle Apple göra något så dumt?:confused:

Precis! Här ser du att GF 7600 GT kan vara er än dubbelt så snabbt som Radeon 2600 Pro.

Ursprungligen av MP:

Innebär det att det dagens toppmodell av grafikkort i iMacen inte är lika snabbt som den tidigare topmodellen som satt i de tidigare iMacarna? Varför i hela friden skulle Apple göra något så dumt?:confused:

Troligtvis är dom medvetna om att majoriteten (?) av deras användare i första hand inte ser till prestanda på grafikkortet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-10 17:47
Ursprungligen av Pellib:

Troligtvis är dom medvetna om att majoriteten (?) av deras användare i första hand inte ser till prestanda på grafikkortet.

och då ska man strunta i minoriteten som vill spela spel?? Fel attityd!!! Den minoriteten måste vara tillräckligt stor eftersom Aspyr, id Software och Epic Games fortsätter att porta stora grafiktunga titlar som Doom 3, Quake 4, Prey, Unreal 3, Gears of War och Rage till Mac. Hur ska man spela sånt med mediokra grafikkort i icke uppgraderingsbara iMacar som man betalat 21000:- för?? Borde inte Apple åtminstone ge lite valfrihet till bättre grafikkort, som de gjorde förra gången? Så det där håller jag inte alls med om. Det är snarare en konstigt hånfull och arrogant attityd mot Mac-spelvärlden med syfte att öka vinstmarginalerna. Som jag skrev i en annan diskussion börjar jag ogilla Jobs mer och mer.

Ursprungligen av Homy:

och då ska man strunta i minoriteten som vill spela spel?? Fel attityd!!! Den minoriteten måste vara tillräckligt stor eftersom Aspyr, id Software och Epic Games fortsätter att porta stora grafiktunga titlar som Doom 3, Quake 4, Prey, Unreal 3, Gears of War och Rage till Mac. Hur ska man spela sånt med mediokra grafikkort i icke uppgraderingsbara iMacar som man betalat 21000:- för?? Borde inte Apple åtminstone ge lite valfrihet till bättre grafikkort, som de gjorde förra gången? Så det där håller jag inte alls med om. Det är snarare en konstigt hånfull och arrogant attityd mot Mac-spelvärlden med syfte att öka vinstmarginalerna. Som jag skrev i en annan diskussion börjar jag ogilla Jobs mer och mer.

Håller med dig, jag gillar deras produkter men ogillar företaget, person fixeringen och "kulten" kring det.

Har en 20 Intel iMac och skulle känna mig blåst om jag la ut 21000 på den nya iMac'en då det i princip bara designen som skiljer dem åt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-08-08 18:54

Adzam, om du ska spela kommer den största skillnaden mellan 2 resp 2.4 ghz inte komma från processorn utan från det grafikkort som sitter i 2.4ghz versionen.
Om du tittar på de tester som tomshardware har gjort så är HD 2600 nästan dubbelt så kraftfullt som HD2400.

eller hälften så dåligt... ingen av modellerna verkar vara nån spelmaskin....

Ursprungligen av Narogh:

Adzam, om du ska spela kommer den största skillnaden mellan 2 resp 2.4 ghz inte komma från processorn utan från det grafikkort som sitter i 2.4ghz versionen.
Om du tittar på de tester som tomshardware har gjort så är HD 2600 nästan dubbelt så kraftfullt som HD2400.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-08 19:02

Alltså är den minsta iMacen inget att ha om man vill köra spel?

Jag är inte heller nöjd med nedgraderingen av grafikkortet... Hoppas de ändrar detta i framtida uppgraderingar, och att det inte dröjer evigheter tills dess.

Men Jobs är fortfarande en good guy för mig.

Ursprungligen av Branstrom:

Jag är inte heller nöjd med nedgraderingen av grafikkortet... Hoppas de ändrar detta i framtida uppgraderingar, och att det inte dröjer evigheter tills dess.

Men Jobs är fortfarande en good guy för mig.

Jobs good guy...........pfffffft

Jag tycker också att det verkar konstigt.

Hursomhelst.
Enligt Ars Technica så är den nya iMacen väldigt bra.
http://arstechnica.com/reviews/hardware/aluminum-and-glass-a-review-of-the-new-imac.ars

Jag kommer nog att köpa ändå tror jag.
Har sålt min iMac 20" Core Duo idag, hehehe
Eller tycker ni att man ska vänta tills i September och hoppas på att de inser sitt snedsteg och byta GFX och Glossy?

Peace

Bevaka tråden