Är det för sent?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-07 23:34

Jag köpte min Macbook Pro på Apple Store i Oktober 2006. Den första 4 månaderna fungerade den felfritt. Efter det har jag bara hittat fler och fler fel.

1. En spricka går över hela skärmen (Orsakades av en klasskompis).
2. En tre cm lång repa i chassit bredvid styrplattan (Orsakades av en klasskompis).
3. Skärmen är knäckt i ena fästet och saknar motstånd när man fäller ner den en bit (även detta orsakades av en klasskompis).
4. Den högra fläkten låten mycket högre än tidigare.
5. Datorn har blivit varmare. I början höll den i snitt 37°, nu håller den 57°.
6. När jag stänger av bluetooth stängs det inte av, ikonen slocknar bara och texten där det står "Stäng av bluetooth" blir grå och går inte att klicka på.
7. Numlock-tangenten lyser svagt konstant.
8. Chassit sitter löst.
9. Datorn är otroligt långsam vid uppstart.
10. Tangentbordsbelysningen går inte att höja mer än till hälften.

Om de här felen funnits när jag köpt datorn, skulle jag krävt att få en ny. Så är tyvärr inte fallet, utan de flesta av de här problemen har upstått under våren. Nu sitter jag här med en fallfärdig dator (känns det som), och har inte en aning om vad jag kan göra. Tips?

Senast redigerat 2007-08-08 19:17

Skaffa nya kompisar kan ju låta jävligt elakt, men vad har du för kompisar som spräcker skärmen! och knäcker fästet?!
Hade nån av mina arbetskamrater (jag pluggar ej) gjort detta hade jag lämnat in burken på service och gett dem fakturan. De hade väl fått lösa det via sin hemförsäkring i värsta fall.

En ytterst ohederlig kille hade säkert vart frestad att tappa den från en bro och anmäla den som snodd eller liknande och då få en ny på försäkringen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-08 00:28

instämmer i hela "skaffa nya vänner delen" men det låter ju om inte annat som om de är orsaken till de flesta (om inte alla) problemen som du har med den.

Men det är ju som att kolla om du har drulle försäkring eller sådant som kan hjälpa dig..

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-08 00:46

Grejen är att det i alla fall har varit olyckshändelser, t.ex att någon snubblat på att bord och kommit åt datorn. Sådana saker händer ganska ofta i en skola där en massa elever springer omkring och, tyvärr, väljer man inte sina klasskompisar.

Ja, jag har drulleförsäkring. Om detta går på den, vad händer då? Lämnas den in på lagning?

Senast redigerat 2007-08-08 00:59
  • Medlem
  • 2007-08-08 01:39

Kolla med ditt försäkringsbolag. Eftersom datorn är yngre än 1 år bör du få ut 100% av dess inköpspris (minus ev. självrisk) för att bekosta reparation eller köp av ny dator.
Gå sedan med datorn till en Apple-certifierad serviceverkstad, t.ex. LAN-master. De undersöker datorn och ger en prisidé på vad arbete + reservdelar kommer att gå på. Om försäkringsbolaget går med på priset (bör inte vara några problem) är det bara att låta verkstaden laga datorn.

Sen kan det även hända att vissa av felen går på Apples garanti.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2007-08-08 09:52

Jag tror att det blir för dyrt att reparera den (felsökning + delar + arbete = dyrt), skulle tro att försäkringsbolaget ger dig en summa, dock inte i närheten av nypris. Men du kanske får så det räcker till en Mac Book.

Ursprungligen av norell:

Jag köpte min Macbook Pro på Apple Store i Oktober 2006. Den första 4 månaderna fungerade den felfritt. Efter det har jag bara hittat fler och fler fel.

2. En tre cm lång repa i chassit bredvid styrplattan (Orsakades av en klasskompis).
3. Skärmen är knäckt i ena fästet och saknar motstånd när man fäller ner den en bit (även detta orsakades av en klasskompis).
6. När jag stänger av bluetooth stängs det inte av, ikonen slocknar bara och texten där det står "Stäng av bluetooth" blir grå och går inte att klicka på.
8. Chassit sitter löst.

Om de här felen funnit när jag köpt datorn, skulle jag krävt att få en ny. Så är tyvärr inte fallet, utan de flesta av de här problemen har upstått under våren. Nu sitter jag här med en fallfärdig dator (känns det som), och har inte en aning om vad jag kan göra. Tips?

Du kanske skulle hålla dina vänner på avstånd från datorn... Nr 1 - 3 och 8 beror väl på att du inte varit aktsam om din dator... Det är väl ingen annans fel än ditt eget?

Anmäl den stulen och fixa en ny... och låna inte ut den till folk som inte har respekt för dina prylar...

Lycka till!

Ursprungligen av johanandre:

Du kanske skulle hålla dina vänner på avstånd från datorn... Nr 1 - 3 och 8 beror väl på att du inte varit aktsam om din dator... Det är väl ingen annans fel än ditt eget?

Anmäl den stulen och fixa en ny... och låna inte ut den till folk som inte har respekt för dina prylar...

Lycka till!

Anmäl den stulen? Så du vill att han ska begå bedrägeri mot försäkringsbolaget? Bra att uppmana det på ett forum. Suck!

Ursprungligen av G.Lindqvist:

Anmäl den stulen? Så du vill att han ska begå bedrägeri mot försäkringsbolaget? Bra att uppmana det på ett forum. Suck!

Vill och vill... jag skiter väl egentligen vad han gör för att få en ny dator...
Jag uppmanar ingen... Jag antar att killen är vuxen nog att filtrera information och använda den på smartast sätt...

• Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-08 20:27
Ursprungligen av G.Lindqvist:

+1, alla andra som har saker försäkrade får ju betala för sådan där skit, någon form av samvete får man ha.

• Medlem
  • Lund
  • 2007-08-09 01:02

Kul, och sen får vi andra betala högre försäkringspremier. Lyckat!

Ursprungligen av johanandre:

Lycka till!

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-08-08 15:07

johanandre: Jo... det gör du... så... tänk... innan du... skriver... och.... använd... färre punkter.

Punkt 4-10 kan helt eller delvis vara garantiärenden. Provat att ringa Apple Support och påpeka felen så att de kan låta reparera den åt dig? 1-3 kan du dock inte skylla Apple för, och är inget som specifikt gäller MacBook Pro.

Ursprungligen av Marcus K:

Punkt 4-10 kan helt eller delvis vara garantiärenden. Provat att ringa Apple Support och påpeka felen så att de kan låta reparera den åt dig? 1-3 kan du dock inte skylla Apple för, och är inget som specifikt gäller MacBook Pro.

Ehm, felen vid punkt 4-10 kan ju bero på det som inträffade vid punkt 1-3. Felen har ju heller inte funnits från början, utan uppstått senare. Efter att kompisarna knäckt gångjärn, repat chassit och spräckt skärmen, kanske? En sån behandling lär inte en dator må bra av, och följdfel kan nog uppkomma.

Ursprungligen av Mattias A:

Ehm, felen vid punkt 4-10 kan ju bero på det som inträffade vid punkt 1-3. Felen har ju heller inte funnits från början, utan uppstått senare. Efter att kompisarna knäckt gångjärn, repat chassit och spräckt skärmen, kanske? En sån behandling lär inte en dator må bra av, och följdfel kan nog uppkomma.

Jo, det var därför jag skrev att det kunde vara ett garantiärende och att han kunde kolla upp det. För det kan det ju lika gärna vara. Sedan spelar det ingen roll om felen funnits från början eller inte, det kan garantin täcka ändå.

Ursprungligen av Marcus K:

Jo, det var därför jag skrev att det kunde vara ett garantiärende och att han kunde kolla upp det. För det kan det ju lika gärna vara. Sedan spelar det ingen roll om felen funnits från början eller inte, det kan garantin täcka ändå.

Visst är det så. Det kan dock bli svårt att få igenom vissa fel på garanti när hans dator ser ut som den gör.

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-08 19:19

Jag förstår inte problemet. Du har förstört din dator och vill att Apple ska fixa en ny? Ska komma ihåg det nästa gång någon drar en nyckel i min bildörr eller smäller in i mig bakifrån. "Det är dålig kvalitet, ge mig en ny bil!".

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-08 19:48
Ursprungligen av mbp:

Jag förstår inte problemet. Du har förstört din dator och vill att Apple ska fixa en ny? Ska komma ihåg det nästa gång någon drar en nyckel i min bildörr eller smäller in i mig bakifrån. "Det är dålig kvalitet, ge mig en ny bil!".

Att du inte förstår problemet ger dig inte rätten att dumförklara någon förutom dig själv, vilket du med ditt inlägg gjorde.

Det jag egentligen är ute efter är om någon vet något om vad det kan kosta att laga, vilket ersättning man kan få o.s.v. Detta från ett försäkringbolag, inte Apple.

Ursprungligen av norell:

Det jag egentligen är ute efter är om någon vet något om vad det kan kosta att laga, vilket ersättning man kan få o.s.v. Detta från ett försäkringbolag, inte Apple.

Helt seriöst så tycker jag att om dina kompisar har någon som helst ryggrad så får de ersätta dig för reparationerna. Det kan ju inte finnas några vettiga argument emot detta.
Har de inte erbjudit sig att göra det?

Visst du kan säkert få ut pengar på drulleförsäkring eller nått liknande men då får du ändå en självrisk som ska betalas (av dina kompisar).

Om du besöker http://www.ifixit.com/ så kan du där få tips och guider om vad du kan göra själv i reparationsväg. De säljer även reservdelar.

lycka till

/Martin

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-09 07:48
Ursprungligen av norell:

Att du inte förstår problemet ger dig inte rätten att dumförklara någon förutom dig själv, vilket du med ditt inlägg gjorde.

Kontakta försäkringsbolaget då?

-> Bildskärm, ~5000 kr plus arbete.
-> Toppcase, ~4000 kr plus arbete.
-> Ev. bottencase, 3-4 000 kr plus arbete.
-> Kanske den vänstra har slutat fungera då, och den högra får kompensera? Några hundralappar för en ny fläkt.
-> Beror på trasig fläkt?
-> Testa en reparationinstallation. Annars nån tusenlapp för ny bluetothmodul, i värsta fall utbyte av både modul och kablage (kabeln är samma som till hårddisken), 150-2000 kr.
-> Toppcase = tangentbord, se punkt 2.
8. Chassit sitter löst.
-> Byter du toppcase och bottencase så löser det sig nog.
-> Mjukvarufel eller diskpaj, 2000-4000 kr beroende på diskstorlek (om du ska ha en Apple originaldisk)
-> Toppcase ,se punkt 2.

Kontakta LAN-master eller MacRent och be dem kika på den för exakta priser, men det lutar ju åt att den blir utdömd om det är försäkringsbolaget som ska betala.

• Medlem
  • International user
  • 2007-08-09 12:36
Ursprungligen av mbp:

Second that! ....
Känns ju som en lite underlig tråd överlag. Om nu man e ute efter pris på reparationer. Blanda inte in Apple i det hela och för gudsskull.. skriv det i första inlägget!

• Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-08 20:25

Det mesta förutom saker som klasskamrater har åsamkat den verkar ju bara vara slitage/småsaker, höjd temperatur kanske beror på damm eller att det är sommar eller något.

Vad är problemet här? En kompis kvaddar bildskärmen och du skriver foruminlägg?

• Medlem
  • International user
  • 2007-08-09 07:32

Har du allrisk i din hemförsäkring är detta inget problem. Kan inte se någon större avskrivning eftersom datorn är under 1 år gammal. Anmäl till din hemförsäkring att den åkt i golvet och nu är trasig. De bestämmer sedan om de vill reparera den eller ge dig en ny. Kostar dig 1200-2000kr i sjr beroende på vilken bolag du har. Lätt fixat, mycket vunnet! Har du inte allrisk täcker dock inte din hemförsäkring detta.

Är det en olyckshändelse är det juridiskt svårt att få din kompis och betala. Du kan iof alltid försöka!

• Medlem
  • Lund
  • 2007-08-09 10:56

Har ni folk ingen erfarenhet av försäkringsbolag?

Om du nu vet vem som av en olyckshändelse råkade skada din skärm så är det ju självklart att dennes försäkringsbolag ska laga din skärm. Om du nu inte vet vem det var och det var som råkade förstöra din dator. Gör en polisanmälan kontakta ditt försäkringsbolag och berätta vad som hänt.

Jag tycker det är dumt om du vet vem som råkade av en olyckshändelse förstöra din dator och att du låter fixa det på din försäkring.

Lycka till.

• Medlem
  • International user
  • 2007-08-09 17:31
Ursprungligen av what:

Har ni folk ingen erfarenhet av försäkringsbolag?

Om du nu vet vem som av en olyckshändelse råkade skada din skärm så är det ju självklart att dennes försäkringsbolag ska laga din skärm. Om du nu inte vet vem det var och det var som råkade förstöra din dator. Gör en polisanmälan kontakta ditt försäkringsbolag och berätta vad som hänt.

Jag tycker det är dumt om du vet vem som råkade av en olyckshändelse förstöra din dator och att du låter fixa det på din försäkring.

Lycka till.

Inte helt rätt väl?

Enligt gällande rätt tar man alltid ersättning från en försäkring i första hand. Resterande belopp (i.e. självrisken) får man sedan själv kräva av motparten eller dennes ansvarsförsäkring (som även den gäller mot självrisk, ofta 20%). Det krävs dock oaktsamhet från motpartens sida för att den personen skall behöva betala, bevisbördan ligger på den skadelidande. Oaktsamhet är dessutom inte samma sak som olyckshändelse.

Slutsats är att du alltid går genom din försäkring. Det som inte täcks av din försäkring kan ev ersättas av motparten. Hur sedan ditt försäkringsbolag gör är deras sak. Vanligvis regressar försäkringsbolag inte mot privatpersoner som inte varit åtminstone grovt oaktsamma. Att beakta är även att detta kan tolkas som minst 3 skiljda skadehändelser varvid du åker på tre självrisken. Men det är som sagt en tolkningsfråga.

1
Bevaka tråden