Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdaterad Mac Mini

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-08-07 21:36

Lite i skuggan av iMac uppdaterades Mac Mini till Core 2 Duo.

1,83 GHz Intel Core 2 Duo
1 GB minne
80 GB hårddisk
Färdig att skickas efter: Inom 24 timmar
Gratis frakt
SEK 5.495,00

2,0 GHz Intel Core 2 Duo
1 GB minne
120 GB hårddisk
Färdig att skickas efter: Inom 24 timmar
Gratis frakt
SEK 7.295,00

Dock samma grafik som innan.

Den får hålla sin låga profil bakom sin storebror.

O, mina hemmabio drömmar har precis gått i uppfyllelse 1080p Here I Come!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-08 09:37

Frågan är hur långt man klarar sig på 1 gb (ska användas som mediacenter). Jag tror jag köper den med 1 gb och uppgraderar om jag känner att behovet finns.

Blir nog att gå ner på lokala applebutiken på lunchen och beställa en.

Beställde den billigare modellen i förhoppning att den kommer att klara 1080p x264 i mkv format. 2.0ghz versionen kändes inte riktigt prisvärd, med tanke på att jag inte behöver större disk eller DVD-r. Kommer i morgon, så skall bli intressant att testa om denna klarar tyngre video format.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-08 10:10

Jag chansar inte på den billigare modellen. Tycker att min Macbook Pro med 2.2ghz och 2gb minne får lite jobbigt med 720p x264 i mkv ibland. Det fungerar ju helt utmärkt, men när man börjar söka i filmen och så kan det bli lite hackigt.

Med en extern FW disk så borde det gå hyfsat. Hade den dyrare kommit med 2gb ram hade jag nog slagit till, men tror att snabbare disk och ram gör mer än ett mycket litet lyft i processorhastighet. Apple tar ungefär 1000kr för mycket för en extra gb ram, så det köper jag separat i vilket fall som helst.

  • Medlem
  • 2007-08-08 11:18
Ursprungligen av dogsknob:

Med en extern FW disk så borde det gå hyfsat. Hade den dyrare kommit med 2gb ram hade jag nog slagit till, men tror att snabbare disk och ram gör mer än ett mycket litet lyft i processorhastighet. Apple tar ungefär 1000kr för mycket för en extra gb ram, så det köper jag separat i vilket fall som helst.

Tänk på att man får 2 st 512 Mb RAM om man väljer grundutförandet, vilket gör att man måste fimpa dessa för att kunna installera 2 Gb på egen hand.

Medveten om detta, misstänker ändå att det blir billigare att slänga dessa och köpa 2 nya 1gig stickor.

Tänkte först testa om det räcker med 1gb.

t

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-08-11 07:57
Ursprungligen av dogsknob:

Medveten om detta, misstänker ändå att det blir billigare att slänga dessa och köpa 2 nya 1gig stickor.

Tänkte först testa om det räcker med 1gb.

t

Eller två stycken 2GB-stickor. Min gissning är att den - precis som MacBooken, kan ta åtminstone 3GB - kanske 4.

Ursprungligen av William N:

Min gissning är att den - precis som MacBooken, kan ta åtminstone 3GB - kanske 4.

Nej, enligt Apples "Tech spec" så kan den inte det.

Där står: "...supports up to 2GB"

http://www.apple.com/macmini/specs.html

Funderar också på Minin som mediacenter så klart men funderar mer och mer på en iMac istället. Min tanke då är att det är inte fel med en separat skärm för navigering ibland.

Tänker mig följande set-up:
Mac (Mini eller iMac)
Sharp 46GD1E
Elgato Diversity DVB-T med Eye-TV
Front Row (med övergång till Eye-TV för TV och PVR-funkioner)

Frågor som kvarstår:
Förmodligen är Minin tystare, risk att iMac går med hög fläkt vid TV-mottagning?!
Kan jag släcka skärmen på iMac när jag skjuter ut Front Row eller TV-bild på TV-skärmen?

Skapa gärna en tråd om hur det går med de olika modellerna vid visning av 1080p filmer.
Så man vet vad man ska köpa

Lite OT här...

Är värkligen Mac mini en bra media center dator?

Farsan vill kunna se hd filmer och sånt på sin projektor och kan ju alltid försöka locka han att köpa minin, Men får man ut något bra ljud ur den? finns det digital utgång? kan man köra hdmaterial via frontrow? och kan man föra över filmer i img och iso format via nätverket utan att ta fram tangentbordet och hålla på att krångla?
då min dator inte är mac så ska det fungera ifrån windows.

hoppas ni har någorlunda bra svar på mina frågor, skulle vara snällt om någon här kunnde hjälpa mig lite på msn så kan du väl skicka ett pm med din msn

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-11 22:47

Smart sätt för apple att bli av med lite gamla lagerdelar till förra generationens macbook...

1
Bevaka tråden