Äldre MBP (2GHZ, 2GB) vs. MB (2.16GHZ, 3GB)?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-08-07 20:56

Jag lider av lite beslutsångest... Alternativen är som följer:

Köpa mellanmodellen av MacBooken, och klämma in 3GB minne (och ev en 7200rpm HD).

Köpa ovanstående och byta med min far som har en MBP, 15.4" 2GHZ, uppgradera minnet till 2GB (max).

Alternativ 3 är en ny MPB med 4GB minne, men det blir lite för dyrt för mig. Mer eller mindre uteslutet alltså.

Alltså, ungefär samma affär oavsett vilken lösning jag väljer, men frågan är vilken som är bäst.

Jag kör mest Indesign, Illustrator, Lightroom, Photoshop, Acrobat och det är viktigast att detta flyter. Windows kommer säkert också få gå en del i parallels, med tanke på att jag gör en del webdesign och därför är en intel burk klart välkommet.

Det sekundära önskemålet är att kunna köra FCP (studio, tyvärr verkar det väl som om ingen av maskinerna inte riktigt räcker till för ex. vis color).

Noterade att en PB med 2GB minne börjar swappa redan när jag jobbar med rätt beskedliga filer i illustrator, så frågan är om jag vinner mer på minnet än jag gör på ett riktigt grafikkort?

Synpunkter välkomna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-07 23:35

Med tanke på programmen som du kör och det faktum att oavset hur mycket minne som du stoppar i MBn så kommer alltid gfx kortet dela med sytemet på ramen och det är inte lika kraftfullt som de kort som är i MBPn.

Så jag skulle iaf välja MBPn, iofs skulle jag handla en ny MBP men det är jag det.

• Medlem
  • 2007-08-08 16:27

En ny MBP hade ju varit trevligt, men lite dyrt. Skall plugga i ett år och lär ha tillräckligt ont om pengar ändå.

MBPn borde ju vara snabbare, men MBn har en generation nyare processor (core2 duo vs. core duo), och 3GB minne borde göra en aning skillnad. Har svårt att hitta nån vettig jämförelse.

1
Bevaka tråden