Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst eller trådat?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vårt hushåll har en iMac och en MacbookPro båda med Airport Extreme.
Dessutom delar vi på en skrivare.

Jag har kört hemmanät med en D-Link 604 tidigare och det funkade bra tills routern pajade.

Nu tänkte vi göra ett nytt litet nätverk och frågan är:
Tråd eller inte...?!

Har ingen erfarenhet alls av trådlöst.
Vad är nackdelarna?
Är det någon större hastighetsskillnad?
Vilken (gärna billig) router rekommenderas?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-07 19:45

Har du redan trådarna dragna skulle jag nog ändå köra Imac:en med vanlig kabel. Däremot är det en riktig befrielse med trådlöst för den bärbara maskinen, oavsett hur stort eller hur litet ni bor. De finns många routrar som klarar både trådlöst och trådat och det är en sådan ni borde satsa på skulle jag säga.
Billigt? Få klagar på Apples grejor. Min egen erfarenhet av billiga Netgear-grejor (i nästan alla generationer av trådlöst nätverk) är dålig. Budgetmodeller av D-link är inte heller helt 100%-iga. De budgetapparater jag har använt fungerar visserligen, men kräver irriterande omstarter då och då.

Ursprungligen av jahve:

Har du redan trådarna dragna skulle jag nog ändå köra Imac:en med vanlig kabel. Däremot är det en riktig befrielse med trådlöst för den bärbara maskinen, oavsett hur stort eller hur litet ni bor. De finns många routrar som klarar både trådlöst och trådat och det är en sådan ni borde satsa på skulle jag säga.
Billigt? Få klagar på Apples grejor. Min egen erfarenhet av billiga Netgear-grejor (i nästan alla generationer av trådlöst nätverk) är dålig. Budgetmodeller av D-link är inte heller helt 100%-iga. De budgetapparater jag har använt fungerar visserligen, men kräver irriterande omstarter då och då.

Om Eriks inlägg inte funkar (se ovan) blir det nog en Airport Extreme.
Gillar man Apples grejer/design så gör man
Väntar dock tills det är officiellt att/om det blir Gigabit-port.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-08-07 20:14

Ett sätt kan vara tråd till iMac och sen internetdelning via iMacs airport till Macbook.

Ursprungligen av Erik_J:

Ett sätt kan vara tråd till iMac och sen internetdelning via iMacs airport till Macbook.

Intressant. Om det funkar slipper man ju handla en extern router.
Ska kolla det snarast.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-23 18:50
Ursprungligen av Bapelsinmannen:

Intressant. Om det funkar slipper man ju handla en extern router.
Ska kolla det snarast.

Det uppenbara problemet med Imac-Internetdelningslösningen är att den kräver att Imacen är påslagen när du vill surfa trådlöst. Jag antar, med bakgrund av lagen om alltings djävlighet, att den där Imacen kommer att vara avslagen eller i vila tillräckligt många gånger för att du snabbt ska lessna på den där billiga lösningen. När det handlar om ett par hundralappar för trådlös router/swtich i relation till datorutrustning som kostar tiotusentals kronor blir det lite fånigt att snåla alltför mycket. Livet är för kort (och en trådlös router för billig) för att inte göra det enkelt för sig.

Det fina med trådlöst nätverk är ju att kunna öppna sin fina Macbook (Pro) och kunna surfa obehindrat hur man vill och när man vill.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-23 19:43

Måste hålla med jahve när det gäller trådlöshet. Det är för bra att kunna lägga sig i sängen och surfa när man vill. Om du inte vill satsa på en svindyr apple extreme köp en linksys wrt54gl eller dylikt.

Dock håller jag inte med om att livet kort. Livet är lååångt!

Testade Erik_J's förslag härom dagen. Funkar hur fint som helst.
Eftersom iMacen är på dygnet runt och frugan surfar på MacBooken är vi helt nöjda så länge.
(dessutom har vi grannar som inte har vett att lösenordsskydda sina trådlösa nätverk så det funkar även när iMacen är avstängd

Tack allihop!

1
Bevaka tråden