Finansieringsalternativ

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-08-06 14:12

Någon som kan ge något bra tips om hur man kan finansierera ett datorköp utan att pröjsa allt kontant direkt?

Känner mig i behov av en ny och modernare Mac, men har bara 5.000 - 10.000 kr att avvara. Skulle behöva en ganska bra burk, typ en iMac med lite extra godis (20-tummare).

Om du går till en återförsäljare som säljer Apple så brukar dom ha olika finansieringsalternativ, tex Handelsbanken Finans eller liknande.

Apple Store själva erbjuder också lån via Wasa kredit. Jag håller på att kolla själv och allt beror på hur snabbt man kan betala tillbaks. Många lånar ut pengar men med återbetalningstid på minst två år för de vill ju få in ränta, vilket betyder 1000 kr på en 10 000 kr lån. Har kollat in flera banker och det är inte stor skillnad mellan dem. Frågan är om man får lösa lånet snabbare än det bestämda återbetalningstiden utan kostnad.

Jag funderar på att använda kreditkort och betala tillbaks på 5-6 månader. Kreditkortets ränta är högre än vanligt lån men vissa erbjuder två månaders räntefritt, plus att man får betala tillbaks hur snabbt man vill. På det sättet, att betala tillbaks på 5-6 månader betyder att ett 10 000 kr lån kostar 200 kr i ränta. Dessutom erbjuder vissa kreditkort 1 års förlängd garanti på elektronik. Det är värdefullt att ha 2 års garanti på din nya Mac; ett år är ju ingenting.

Checkkredit

En ide är att ta en checkkredit på ditt vanliga bankkonto. Då kan man betala av i den farten man vill.
Ungefär som ett vanligt banklån men lite enklare för småutgifter.

Man får vanlig blancoränta, 6-7%. Och betalar bara ränta på den minusdel av kontot man använder.

• Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-08-06 16:48

Jag handlade min på Dustin Home med Handelsbanken finans. Räntefritt, de bjöd på frakten och man kunde betala tillbaka när man ville. Dock kan man väl inte uppgradera minne och sånt direkt vid köpet där kanske?

sms lån har jag hört talas om, annars finns ju finax

1
Bevaka tråden