Powerbook med mobil uppkoppling

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-04-28 08:47

Vad är bästa sättet idag att koppla upp sej mobilt? Skall hjälpa en kompis med en TiBook 500 att få till det. Såg att Vodaphone hade nåt PC kort, kan det vara nåt, eller är det Bluetooth som gäller? Har ett gammalt PC kort modem liggande som funkade med en Ericsson och en PB 500 serien förut, kan det användas?

PC-card, kan fungera. Det beror på om modemleverantören har drivrutiner för Mac. Bluetooth-fungerar i princip bäst, tack vare Apples inbyggda stöd för samtliga Bluetooth<->USB adaptrar på marknaden. Det hela beror ju också på vilken mobiltelefon din kompis har... En telefon med GPRS-funktion är absolut att föredra. Jag kan varmt rekommendera Ericsson R520m, T39m eller T68i, dessa har både Bluetooth och GPRS-funktion. En Bluetooth-adapter till datorn får din kompis loss för ca 500 kr.

Kom på en grej till; Kör din kompis OS X på sin TiBook? Bluetooth-stödet finns nämligen bara i version 10.2 och uppåt.

/M

• Oregistrerad
  • 2003-04-28 09:14

Jo jag har installerat OS 10.2.4 på den, skall uppdatera till det senaste också. Han ha ett par olika mobiler, men det är inga problem att köpa en ny mobil eller att byta ut nån av dom gamla heller. PC kort modemet jag har ligger är ett TDK förresten, med en kabel som passar en äldre Ericsson mobil, jag testade det OS X såg modemet men jag tror inte det finns rätt drivrutin till det, så jag fick det inte att funka.

1
Bevaka tråden