Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag har lyckats skapa två användare... HJÄLP!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hej!

Jag fick min macbook i studentpresent och har försökt bli vän med den sen dess, inte helt lätt vill jag säga när man är van vid PC.

Igår bestämde jag mig för att göra min dator lite mer personlig. Jag försökte därför byta namn på mitt huvudkonto, något jag lyckades med efter ett tag. Problemet är att det som tidigare var mitt huvudkonto ligger som en mapp under användare samtidigt som det startats ett nytt huvudkonto i samma namn som jag hade tidigare. Nu vill datorn att jag ställer om alla inställningar från början, och det vill jag ju inte göra! Jag vill ha tillbaks mitt gamla konto!

Hoppas att ni förstod problemet och att ni har några bra svar!

Du bytte alltså namn på din hemkatalog (huset)? Det ska man abslut inte göra, då får du de problem du beskriver. Finns en hel del skrivet här på 99mac om precis detta.

Hoppas Apple åtgärdar så att det ej är möjligt att ändra namn i finder, allt för många gör nybörjarmisstaget att försöka byta namn på så sätt.

Om det är som Mkael E säger är alltså problemet att din användare (som vi säger hette "annast" från början) inte längre hade en hemma mapp vid det namnet. Datorn skapade då en ny mapp med grundinställningar. Det du kan göra är att gå till Hårddisken->Användare. Markera huset, tryck enter och skriv in ett tillfälligt namn, t.ex. "anna_fel". Markera den andra mappen (som bör heta det du försökte byta namn till), tryck enter och skriv in "annast" igen. Starta om datorn och se om det funkar.

Jag gissade bara att din användare heter "annast", det kanske är "annas" eller något annat.

PS. För att vara säker på att inte förlora någonting kan det vara en bra idé att göra en kopia på din riktiga hemma mapp.

1
Bevaka tråden