Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1 januari 1904 som skapelsedatum på minneskort och usb-minne

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sedan mitten av juli visar alla minneskort i kameror (3st) och mitt usbminne alla filer och mappar med 1/1 1904 som skapelsedatum. De visar rätt i frugans PC.
Omstart och rep. av rättigheter hjälper inte.
Externa Firewirediskar är inte påverkade.
kör 10.4.9 på iMac 24".
Något irriterande att alla bilder får fel datum, hur rättar man till detta?

Jag antar att du får fel datum och klockslag på datorn också och inte bara på kameran mm. Det låter som om det skulle kunna vara Pram-batteriet. Detta batteri ger tillräckligt med ström till det sk parameterminnet för att det inte ska tappa just sådana inställningar som datum och tid då datorn är avstängd.

Om batteriet är slut får du sådana problem du beskriver. Hur man nu byter det på en iMac vet jag dock inte, det är möjligt att du måste lämna in den om du inte önskar skruva isär den själv. Själva batteriet kostar runt hundra spänn men vad det kostar att få det bytt på en verkstad har jag ingen aning om.

Ja, datumet överförs till datorn.
Om det är batteriet, varför händer detta enbart på minneskort och USBminne?
Och det är bara på Macen det visar fel datum, samma minneskort visar bilderna med rätt datum på PCn.
Filer skapade på Macken har rätt datum.
Det verkar som Macen inte läser av datum rätt från kortet.

Hur menar du att datumet överförs till datorn? Vad jag menar när jag säger att jag antar att du får fel datum och klockslag på datorn också är att oavsett vilken inställning du gör i kontrollpanelen för datum och tid, på datorn, så återställs den till 1 januari 1904 efter omstart. Om det är så som jag menar så är det Prambatteriet. Det kan förstås vara något annat fel också. Det finns några saker du kan testa:

Reparera skivrättigheter, uppdatera MacOSX som nu nått version 10.4.10 - kör igång uppdateraren så får du se.

Ett annat tips är att du gör en sökning på nätet eller bara här på forumet för att se om det finns någon mer som haft liknande problem tidigare, vilket är väldigt troligt, och därmed få tips på hur det skulle kunna lösas. Jag hittade bland annat denna tråd på MacWorld-US

Sök gärna själv på Apples supportsida: http://www.apple.com/support/

Datorn har rätt datum, alla filer på datorn har rätt datum.
Filerna på minneskort har rätt datum när jag kollar på PC.
Men, när jag tittar på dem på Macken visar de 1904...
När jag kopierar över till hårddisken behåller filen det felaktiga datumet.
Har sökt på 99 och andra forum utan resultat.
Om man tittar på info för filerna står det:
Skapad: --
Senast ändrad: (rätt datum)
Det som om skapelsedatumet saknades (fast det uppenbarligen finns) och macken då klämmer in grundinställningen 1904.

Nu fattar jag fast det låter minsann skumt. Det är sådana här tillfällen jag önskar att någon annan med liknande erfarenhet kunde ta sig en titt in på denna tråd. Möjligen kan det vara att minneskorten och usb-minnet är ursprungsformaterade för PC.

Jag testade just en sak, jag har några usb-pinnar som jag inte använt tidgare (SanDisk Cruzer), när jag pluggar in den i Macen så får jag liksom dig inget skapelsedatum för pinnen. På mitt usb-minne står det MS-DOS File system (Fat16) under Format när jag tar fram infon på det. Om du får samma så är det troligt att minnet är formaterat för PC.

Säkerhetskopiera då alla filer och formatera om minnet för Mac med hjälp av Skivverktyg.

Kamrorna måste ha kort formaterade i kameran, så macformatering är ingen lösning. USBminnet använder jag också till PC.
Problemet dök upp för ett par veckor sedan, utan uppenbar anledning. Kan inte heller komma ihåg att jag då gjort några nyinstallationer.
Har förresten prövat 10.4.10 men det funkade inte så bra så jag återvände till .9
Tack för förslagen, vi får hoppas att någon som har erfarenhet av detta problem läser detta.

1
Bevaka tråden