Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto segat ihop.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Plötsligt tar iPhoto fem minuter att öppna, varunder resten av datorn inte svarar. Det verkar som om iPhoto äter upp allt tillgängligt minne i datorn.

Är det någon inställning eller fix som behövs?

Allt är uppdaterat dagligen osv.

Prova med att hålla nere Äpple- och Alternativtangenten när iPhoto startas. Välj exempelvis de tre första alternativen som kommer upp. Det kanske hjälper!

Jag provar att bygga om miniatyrerna. Tackar!

Ursprungligen av millgard:

Jag provar att bygga om miniatyrerna. Tackar!

Funkade det?

Före någon av de mer omfattande åtgärderna så är det bäst att ta backup av hela bildbiblioteket före, för säkerhetsskull.

  • Oregistrerad
  • 2007-08-02 19:52
Ursprungligen av Adrian B:

Före någon av de mer omfattande åtgärderna så är det bäst att ta backup av hela bildbiblioteket före, för säkerhetsskull.

Du har helt rätt, men jag trodde att alla hade backup på sina bilder. Program, musik mm. kan man ju återställa, men utan backup på foton är det ju kört vid en krasch.

  • Oregistrerad
  • 2007-08-02 19:55
Ursprungligen av Ian Curtis:

Du har helt rätt, men jag trodde att alla hade backup på sina bilder. Program, musik mm. kan man ju återställa, men utan backup på foton är det ju kört vid en krasch.

Nåväl, köpt musik dvs.

Ursprungligen av Ian Curtis:

Du har helt rätt, men jag trodde att alla hade backup på sina bilder. Program, musik mm. kan man ju återställa, men utan backup på foton är det ju kört vid en krasch.

Jo, man kan ju hoppas men tyvärr tror jag det är alldeles för vanligt att backup inte tas regelbundet. Så jag ville bara poängtera det lite extra.

Det är taget backup på bilderna (extern HD SAMT bränt ned dem på DVD).

Nåväl, ingen skillnad och nu tar det 15 minuter att tömma kameran på 15 bilder till iPhoto. Alltså 15 minuter totalt. 5 minuter för att öppna iPhoto, 3 minuter för att tömma kameran och 7 minuter för att stänga ned iPhoto.

Jag känner mig lite missnöjd faktiskt. Så var det inte förut.

PB G4 15"

Låter väldigt skumt. Jag har sett iPhoto starta snabbare på en iBook G3. Vilken version av iPhoto är det och hur mycket bilder har du?

Du kan också testa de kraftigare åtgärderna, som att bygga om hela bildblioteket och inte bara miniatyrerna.

Nu har jag byggt om hela skiten, jag har 5,9Gb bilder i biblioteket.

Det tar fortfarande lika lång tid och iPhoto segar ned hela systemet under tiden. Jag fattar inte vad det är för fel, det uppstod någon gång i somras. Oklart när och i vilket sammanhang.

Någon som har fler tips på vad man bör göra? Inget annat är dåligt fungerande bortsett från iPhoto.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2007-10-08 20:12

Vet inte vilken version ni använder, jag kör senaste versionen och den är ju rent ut sagt oanvändbar. Buggar när man redigerar bilder och kraschar nästan varje gång jag försöker rotera en bild. Minityrerna på roterade bilder visas fel. Detta är bara några av de buggar jag har. Vet inte om det bara jag som har detta problemet men förstår inte hur apple kan släppa ut ett så pass buggit program. Får helt enkelt nergradera till version 6! katastastrof!!!

1
Bevaka tråden