• Medlem
  • 2007-08-01 14:18

Nu ska jag försöka sortera min tankar lite här:

Jag har hållit på och strulat fram och tillbaka med import från min DV-kamera (DCR-HC96E ).

Jag hade från början iMovie inställt på DV-import utan att automatiskt känna av format, vilket gjorde att iMovie tog in 16:9 som om det vore 4:3. Allt blir ju då naturligtvis utsträckt på längden. Detta kunde ju dock åtgärdas vid export (och även om kameran trodde det var 4:3 när jag la tillbaka den färdiga filmen på bandet, så kan man ju "dra ut" bilden i TV:n sedan igen). Detta var standardinställningen i iMovie och jag fick leta som en tok innan jag hittade hur man ställer om den!

Problemet är nu bara att jag har det mesta materialet i 16:9 och lite i 4:3 som ska klippas ihop. (Detta beror på att Sony valt att sätta en "Wide select-knapp" absurt dåligt placerad på kameran på LCD-touchskärmen, så att man lätt kommer åt den och ändrar format hela tiden - måste väl vara lite uppmärksam på det framöver).

Hur som helst valde jag nu att ha videoformat DV och "Automatiskt DV-format" ikryssat under inställningar i iMovie. Detta leder till att man får bild 4:3 hela tiden och att programmet omvandlar 16:9 till Letterbox. Tar en jäkla tid att omvandla och bildkvaliteten verkar bli sämre plus att ljudsynken inte verkar hänga med - Suck!

Jag gjorde tvärtom, alltså videoformat "DV Widescreen" och "Automatiskt DV-format", vilket får till följd att 4:3 materialet blir "Stående Letterbox" istället, med samma kvalitets- och ljudsynk-problem.

Min lösning blir nu att köra "DV-Widescreen" och att ha rutan "Automatiskt DV-format" urkryssad. Då får jag ju in mitt 16:9-material direkt och oomvandlat, medan 4:3-materialet blir utsträckt. Jag tar dock hellre detta och försöker hålla mig till att bara filma 16:9 i fortsättningen.

Vad har ni för erfarenhet av "DV", "DV Widescreen" och "Automatiskt DV-format"? Verkar ju absurt att man måste göra inställningen att det är widescreen för att programmet ska fatta det och inte bara omvandla till Letterbox. Eller?