Skärmknas på iMac G3, Hjälp!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag försöker få till dotterns iMac G3 400mhz
(som hon älskar för att den är så grön o fin).

För ett par dagar sedan hade den perfekt bild
men nu ser färgerna konstiga ut:
Ibland blir skärmen mörklila med fördrivningar/svep på alla ikoner mm.
Nästa gång efter en omstart kan allt se rätt okej ut men med dålig svärta.
Och så där håller den på... alltså stabilt fel i dessa två varianter.

Jag har monterat om både system 9 och X i den,
och skivkontroll mm säger att datorn är felfri!

Vad kan detta bero på?
Kan det bero på bildskärmskortet kanske?
(Det verkar sitta ett bildskärmskort på 8MB i den ?standard?).
Vad kan man göra åt det?

Tacksam för alla bra tips vi kan få!

Hälsningar
Tintin
och dottern Alva som håller tummarna...

Det är klassliska ålderskrämpor skulle jag tro. Jag konsultar åt en skola som har ett par gamla iMacar som, en efter en, går sönder på det sätt du beskriver. Antingen glapp eller ett bildskärmskort som är orsaken. Det är inget mjukvarufel i alla fall.

I värsta fall kan du säkert hitta en beg. iMac av liknande modell för ett par hundralappar.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Det är klassliska ålderskrämpor skulle jag tro. Jag konsultar åt en skola som har ett par gamla iMacar som, en efter en, går sönder på det sätt du beskriver. Antingen glapp eller ett bildskärmskort som är orsaken. Det är inget mjukvarufel i alla fall.

I värsta fall kan du säkert hitta en beg. iMac av liknande modell för ett par hundralappar.

Ja, det är nog tyvärr så...
Kan man komma åt bildskärmskortet lätt om det nu är det som glappar?
/Tintin

• Medlem
  • Bollebygd
  • 2007-08-10 23:31

Om du nyligen installerat os X på den kan det bli knas med bildskärmen om du inte har den senaste firmwaren. Men det visste du kanske redan!?!?

Ursprungligen av Herzan:

Om du nyligen installerat os X på den kan det bli knas med bildskärmen om du inte har den senaste firmwaren. Men det visste du kanske redan!?!?

Aha, det måste testas! Var hittar jag rätt version?
Det är Mac OS 9.2.2 och Mac OS 10.1 installerat på datorn...

/Tintin

Enklast borde vara att starta datorn i OS9 och köra den automatiska programuppdateringen, då ska firwareuppdateringen komma med bland andra uppdateringar, om den behövs.
Eventuellt kan du först kolla vilken firmware du har och vilken det borde vara.
Kan vara bra att veta, för det kan ju vara ett annat fel.
Lycka till
Lennart

Sedan, om du verkligen tänker köra OSX på G3an, bör du i all välmening försöka klämma in åtminstone 10.3 (panter) för att få lite fart i burken. Kolla också lite på www.lowendmac.com för att se vad din modell klarar av och är lämplig till.

1
Bevaka tråden