Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS 10.4.11 ute nu

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av hugin:

Ehm. På vilket vis är FileMaker beroende av Safari 2 för att fungera?

Oavsett vad så är det ju knappast Apples fel att FileMaker förlitar sig på delar av systemet som uppdateras med jämna mellanrum. Safari 3 har funnits som beta i ett halvår snart, så det har funnits gott om tid att fixa kompabilitet.

Finns det några andra vanliga program som kan tänkas få problem med 10.4.11? Adobe CS/CS2/CS3 t.ex.? MS Office?

Jo det är Apples fel, eller åtminstone ett väldigt korkat beslut. Det är nämligen så att Safari bygger på något som heter WebKit, vilket är ett centralt open source-API som tillhandahåller alla de viktiga delarna av hur sidor renderas etc. Detta är ett publikt bibliotek som Apple uppmanar utvecklare att använda sig av och mängder av program förlitar sig på. Det är precis samma sak som att Microsoft använder Internet Explorer's API.

Det Apple nu gör är att de vill ha ut Safari 3, vilket är en webbläsare bland andra, eller borde vara det, och därmed tvångsinstallerar ett nytt API, som gör att massor med program kan få problem.

Vad de borde ha gjort är precis vad Microsoft gjorde med Internet Explorer 7, att göra det till en valfri installation. Att uppdatera ett centralt API för att pusha ut ett enskilt program är fullkomligt vansinne och rycker undan mattan för andra utvecklare.

Att inte ens FileMaker, som är helägt dotterbolag till Apple, kunnat planera säger något om hur kasst beslut det är.

Om andra utvecklare skulle följa samma princip så skulle det innebära att vilket program som helst slängde dit nya versioner som kan rasera andra program, utan möjlighet att kunna välja.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-15 09:53

Säkerhetsuppdatering till Mac OS X 10.3.9 client & server men vi får ingen Mac OS X 10.4.11 server? Verkar konstigt så jag läst i Server admin 10.5 att det ska komma. Någon som vet något?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2007-11-15 10:05
Ursprungligen av acke:

Säkerhetsuppdatering till Mac OS X 10.3.9 client & server men vi får ingen Mac OS X 10.4.11 server? Verkar konstigt så jag läst i Server admin 10.5 att det ska komma. Någon som vet något?

10.4.11 Server finns ute nu

Jag installerade och fick direkt problem men det har löst sig nu. Jag var tvungen att avinstallera Piclens eftersom det plugin'et gjorde att jag inte kunde ladda enskilda bokmärken.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag installerade och fick direkt problem men det har löst sig nu. Jag var tvungen att avinstallera Piclens eftersom det plugin'et gjorde att jag inte kunde ladda enskilda bokmärken.

Är det fortfarande samma problem ? Det står på deras hemsida att den senaste versionen - 1.5.15 -stöder Leopard. Men det kanske inte gäller 10.4.11

Ursprungligen av adress@mac:

Är det fortfarande samma problem ? Det står på deras hemsida att den senaste versionen - 1.5.15 -stöder Leopard. Men det kanske inte gäller 10.4.11

Har inte installerat om Piclens

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-11-15 11:20

Vet någon om 10.4.11 fungerar på nya MacBooken ?

Ursprungligen av ThomasC:

Vet någon om 10.4.11 fungerar på nya MacBooken ?

Ja, varför skulle det inte göra det?

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, varför skulle det inte göra det?

För att den släpps med 10.5, och inte kan köras med något lägre än 10.5.

Se denna tråd:
http://www.99.se/mac-os-x/229301-omoejligt-koera-tiger-pa-nya-macbook-gaeller-oevriga-modeller.html

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

För att den släpps med 10.5, och inte kan köras med något lägre än 10.5.

Se denna tråd:
http://www.99.se/mac-os-x/229301-omoejligt-koera-tiger-pa-nya-macbook-gaeller-oevriga-modeller.html

Åh tusan, det trodde jag faktiskt inte Apple gjort (och jag hade missat tråden). My bad.

Ursprungligen av ThomasC:

Är detta ett expertsvar som man kan lita på?...eller bara hugget ur luften? MacOSX 10.4.10 gick inte att köra på nya MacBooken!

Näe, det var en ärlig fråga faktiskt, jag trodde inte, och visste inte, att MacBook var Leopard only.

Ursprungligen av Adrian B:

Åh tusan, det trodde jag faktiskt inte Apple gjort (och jag hade missat tråden). My bad.

Så har det alltid varit - att en viss modell inte kan köras på någon lägre version än den som gäller när modellen släpps. Detta diskuteras i den andra tråden.

En liten reservation för användningen av ordet "alltid". Men de senaste åren har det varit så åtminstone.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Så har det alltid varit - att en viss modell inte kan köras på någon lägre version än den som gäller när modellen släpps. Detta diskuteras i den andra tråden.

En liten reservation för användningen av ordet "alltid". Men de senaste åren har det varit så åtminstone.

Ja, alltid kan vi stryka direkt faktiskt. När vi köpte en Mac Classic till familjen 1991 så var System 7 släppt och förinstallerat, men pga av att det var så tungrott och minneshungrigt nedgraderade jag så småningom till System 6 och det gick utmärkt (och mycket kvickare!).

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-11-15 11:58
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, varför skulle det inte göra det?

Är detta ett expertsvar som man kan lita på?...eller bara hugget ur luften? MacOSX 10.4.10 gick inte att köra på nya MacBooken!

  • Medlem
  • 2007-11-15 11:58

Markerade tabbar i Safari ser ut som de som är i bakgrunden efter uppdateringen. Ser riktigt illa ut när snurran är igång, pga att den ligger på en ljusare box. Jag hade Safari 3 beta installerat, kan det ha krockat på något sätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-15 12:04

"Jippi! Safari vägrar ladda någon sida efter uppdateringen... Skulle man kanske tagit bort betan innan man la på denna uppdatering?"

What to do? Är det Piclens? hade betan innan, Safaris beta alltså.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-15 12:06

Yes! det var det. Tog bort PicLens, innefrån safari -> "remove piclens". Startade om, funkade direkt!

Ursprungligen av Spicey:

Yes! det var det. Tog bort PicLens, innefrån safari -> "remove piclens". Startade om, funkade direkt!

Nice!

Det där fixade Safari här med.

Dashboard går inte att få upp med F12 längre

Efter att jag uppdaterade till 10.4.11 gick det inte att få upp dashboard men F12 längre.

Jag är medveten om att det inte brukar gå att nedgradera, men den här gången trodde jag det var alldeles för kort tid mellan Leoard (26 oktober) och MacBook (1 november), så jag tog för givet att den var byggd för Tiger.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-15 14:45

Safari har slutat funka nu när jag uppgradera. Själv använder jag aldrig Safari, så jag bryr mig inte så mycket.

I alla fall när jag öppnar safari så öppnas ett fönster men det går inte gå in på några sidor.

Edit: okej läste tidigar inlägg nu. . Piclens som krånglar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-15 15:49

Jepps, remove Piclens! Jag BEHÖVER safari (för att må bra) så tur att det fixade sig så lätt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-15 22:07

AirPort borta!

Suck!

Efter att ha uppdaterat till 10.4.11 så försvann AirPort på min MacBook Pro. Satt på lina då jag gjorde uppdateringen men AirPort var ej avstängt. Nu får jag bara meddelandet att "ingen AirPort-maskinvara hittades" i Internetinställningar. I Visa:Nätverksportinställningar under Nätverk i systeminställningarna är AirPort gråfärgat och det går ej att klicka i rutan. Har AirPort tvärdött??

Någon annan som stött på samma problem efter 10.4.11 uppdateringen?

/Walse

  • Medlem
  • 2007-11-16 13:45

Även om det inte står Apple på kartongen längre, så är ju Filemaker en Apple-produkt. Så det är väl deras fel om Filemaker förlitar sig på delar av systemet?

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-16 15:23
Ursprungligen av stfm:

Även om det inte står Apple på kartongen längre, så är ju Filemaker en Apple-produkt. Så det är väl deras fel om Filemaker förlitar sig på delar av systemet?

Jo, iofs så har du en poäng i det. Men det är ju ändå ett eget bolag, och produkten är ju fristående från OS X.

Det jag menar är att det var helt rätt av Apple att uppdatera så väl webkit som Safari i 10.4.11, och om det nu är så illa att det skulle kunna påverka FileMakers funktionalitet så bör det finns en uppdatering ute redan.

10.4.11 funkar finemang på iBook G4 och PM G5.

Safari 3 har numera "spara bild som" som default, man behöver alltså inte längre trycka ner alt-knappen för att kunna välja mål. Hallelujah!

iMovie 06 som på senare tid uppträtt synnerligen instabilt verkar (peppar peppar) funka bättre nu.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-16 17:50

Man kan ju göra som OmniWeb eller WebKit.app om man vill, och leverera med en egen kopia av webkit.framework som man kör emot, så slipper man såna här problem.

Visst, men ännu bättre hade varit om det hade varit en separat software update, precis som QuickTime, iTunes m.fl brukar vara

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Visst, men ännu bättre hade varit om det hade varit en separat software update, precis som QuickTime, iTunes m.fl brukar vara

Jo, det kan jag också tycka, när jag läst om problem med Filemaker kombinerat med det faktum att alla som hackat Safari 2 med diverse tillägg också fått problem (det är deras eget fel, men de kanske inte visste att de skulle få Safari 3).

Men ny WebKit kanske är knutet till annat i 10.4.11?

Har hittills haft några krascher i Safari 3, men för det mesta har det varit en trevlig upplevelse, det är snabbare och smidigare. Varnar när jag stänger en flik där jag skrivit något och mycket bättre sök-på-sidan-funktion.

  • Medlem
  • 2007-11-17 01:18

Safari har stöd för en plug-in struktur. När i princip alla plug-in ställer till problem tycker jag att Apple uppriktigt borde gå och kamma sig. Särskilt när man släpper ut det till alla utan varning eller möjlighet att välja bort det.

Läser man på Apples forum verkar intresset för pajade Safari ganska stort. Jag återvände till Safari 2, men hade gärna sett att jag kunde få 3.0.3 igen.

Att dessutom Java gick sönder med uppdateringen känns bara som en bisats.

Ursprungligen av stfm:

Safari har stöd för en plug-in struktur. När i princip alla plug-in ställer till problem tycker jag att Apple uppriktigt borde gå och kamma sig. Särskilt när man släpper ut det till alla utan varning eller möjlighet att välja bort det.

Jo, när vanliga plugins pajar är det ingen höjdare, men en del är ju inte plugins utan snarare hack som ändrar saker i Safari som inte går att ändra på andra sätt och att dom ställer till med problem är väl snarast att vänta.

Och jo, det borde gå att välja bort.

Bevaka tråden