Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte läsa DVD-R bränd i Vista

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var på mitt landställe i juli. Hade med min MacBook, men hade inte tillgång till eget bredband.

En dag laddade jag ner lite grejer hos en kompis som har bredband och brände dem på en DVD-R med Vistas inbyggda brännarprogram. Sen stoppade jag in den i min Mac, men den kunde inte läsa skivan. Så jag provade att installera Ashampoo Burning Studio på hans dator och brände igen. Då läste Macen skivan.

Skulle vilja veta varför det inte gick första gången. Krävs det nån speciell inställning för att Mac OS ska kunna läsa en DVD-R? Kan vara bra att veta eftersom det finns så många operativsystem och brännarprogram.

Citat:

"You format and record the DVD-R or DVD-RW on a Windows Vista-based computer by using the Live File System disc format. The Live File System disc format is incompatible with some consumer electronics DVD players and DVD recorders. Some consumer electronics DVD players and DVD recorders may require a Mastered disc format."

"To work around this issue, use the following guidelines when you use DVD-Rs and DVD-RWs interchangeably between a Windows Vista-based computer and a consumer electronics DVD player or DVD recorder:
• Use the Mastered disc format when you format a DVD in a Windows Vista-based computer.
• Finalize the DVD in Windows Vista before you try to play the DVD in a consumer electronics DVD player or DVD recorder.
• Finalize the DVD in the consumer electronics DVD recorder before you try to play the DVD in a Windows Vista-based computer."

http://support.microsoft.com/kb/931698

Du måste förmodligen finalisera skivan i Vista.

Tack! Kommer inte ihåg om jag valde finalize eller inte. Blir nog riktiga brännarprogram även fortsättningsvis.

Det kan nog vara en bra idé

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-05 23:33

Vad många nya skumma format Microsoft har introducerat i och med Vista.. känns ju inte direkt nödvändigt annat för att göra livet surt för alla andra tillverkare.

1
Bevaka tråden