vid köp av begagnat: välja powerPC eller intelcore2duo?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag har haft pc i alla år eftersom jag fått sådana från jobbet.
jag är dock trött på att de strular så mycket och har av vänner fått rådet att införskaffa mig en mac. här kommer några frågor till er som e mer insatta än jag.

vad är bättre med mac - och om sådana finns- vilka är nackdelarna?
är det något område som strular mer på mac än på pc?

jag tänkte eventuellt köpa en begagnad imac20" och när det gäller processorerna undrar jag om det finns några fördelar med powerPC framför intelcore2duo, eller det motsatta, som jag bör beakta - vilken processor är bäst?

tacksam för svar - eftersom jag inte har så bra koll på det här området.

/Henrik

Apple använde tidigare PowerPC-processorer men har nu gått över till intelprocessorer.

Core 2 Duo och även Core Duo är alltså nyare och är att föredra framför
PowerPC-processorer.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-31 03:25
Ursprungligen av henke_gbg:

jag har haft pc i alla år eftersom jag fått sådana från jobbet.
jag är dock trött på att de strular så mycket och har av vänner fått rådet att införskaffa mig en mac. här kommer några frågor till er som e mer insatta än jag.

vad är bättre med mac - och om sådana finns- vilka är nackdelarna?
är det något område som strular mer på mac än på pc?

jag tänkte eventuellt köpa en begagnad imac20" och när det gäller processorerna undrar jag om det finns några fördelar med powerPC framför intelcore2duo, eller det motsatta, som jag bör beakta - vilken processor är bäst?

tacksam för svar - eftersom jag inte har så bra koll på det här området.

/Henrik

Angående för- och nackdelarna hittar du många diskussioner i http://www.99.se/switcher-byt-till-mac/.

Angående processorer så får du komma ihåg att Core duo/Core 2 Duo innebär dubbla processorer. iMac G5 har bara en processor så det går oftast mycket snabbare med Core Duo när det gäller iMac. Sen även om Apple kommer att fortsätta att släppa många av sina program för både PPC och Core Duo så har andra programutvecklare börjat att sluta utveckla sina program för PPC så här 20 månader efter bytet till Intel eller kommer att göra det. Så om du ska ha datorn i några år är det nog bättre med CD/C2D.

Några recensioner och tester: Macworld, Macworld 2, Barefeats

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-31 08:46

vad är bättre med mac - och om sådana finns- vilka är nackdelarna? är det något område som strular mer på mac än på pc?

Fördelar med Mac är bl a inga virus, mer användarvänligt system och funktioner. Om det är något som kan strula, så är det sådana system som är väldigt Windowsbaserat eller kräver ett windowssystem. Vill man ha Mac och någon gång behöver använda ett Windows system så går det ju att köra två system på Macar med intel-processorer.

Angående PPC och C2D så går ju utvecklingen framåt. Processorer blir snabbare och fler. Core Duo och Core 2 Duo kör ju dubbla processorer. Alltså mycket bättre prestanda. Ser inga fördelar i PPC jämfört med CD eller C2D.

Du måste se till dina behov, i valet av system och typ av dator. Vad är det tänkt att datorn ska användas till? Tror råd och tips blir enklare och mer specifikt om man vet ungefär i stora drag, vad du ska använda den till.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-31 10:15

Den enda fördelen idag med en PPC Mac troligen att du kan få dem mycket billigare än en Intel-baserad historia begagnad. Annars skulle jag nog satsa på intel-burk.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-31 11:14

Dock är ju t ex senaste PowerMac G5 eller iMac G5 absolut inte ur leken än! Dessa kan man få relativt billigt begagnat. Typ halva priset av en ny dator med Intel-processor, skulle jag gissa på... Dessa två modeller rekommenderar jag själv till vänner som inte vill eller har råd med en ny Mac med Intel-processor.

Tack för tipsen

Jag har med era guidningar bestämt mig för att köpa en C2D, vielen dank / Henke

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-31 12:48

Bra val. Lycka till. Och välkommen till den ljusa sidan!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-31 14:41

Såg att du fyllt 15. Om du ska börja på gymnasiet glöm inte studentrabatten på 10% på hårdvara och upp till 50% på mjukvara via Apple Store (om du ska köpa nytt).

1
Bevaka tråden