Bärbart med extra skärm, eller iMac?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Eftersom jag ska switcha till Mac så har jag lite bekymmer med vad jag ska välja!

Jag har setat och väntat på att nya iMacen skall komma, och då har tankarna hunnit iväg till att jag kanske borde ha bärbart med större skärm hemma..
Eftersom jag dom senaste åren har setat med en bärbar PC, så kommer frågan upp om jag kommer sakna mitt "fria liv"!

*Angående mina tankar om bärbart:

Jag har funderat på en MacBook, med lite mer minne och större HDD..

Eftersom jag (tyvärr) inte har jättestor budget så funderar jag på vad jag missar om jag inte köper en MBP istället, ex.
Hur stor skillnad är det på grafikkorten mellan den "vanliga" och PRO?

Om det nu blir bärbart så blir det en Extra skärm/LcdTV för allt kontors/media/nöje-arbete som man håller på med hemma...
Vad ska man tänka på när man kollar på skärm till datorn? funkar VGA, eller ska det vara DVI??

Till sisst,
Ska jag välja iMacen (då den nya förhoppningsvis kommer snart),
eller ska jag köra bärbart med skärm och tangentbord och likn. hemma!?

Kan ju nämna att jag inte ofta spelar grafiktunga spel, mest arbetar med musikskapande och Surfar.. (skulle jag nu spela så är jag ju van att dra ner grafiken en bit! )

Hoppas någon varit i min situation och kan hjälpa mej i mitt val!

Nu vart det många frågor, hoppas några kan besvaras iaf!

Tack på förhand! Rosen..

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-07-28 10:47

Svårt svårt!

Jag har precis varit i samma situation, även om jag inte är en switcher utan mer en som kör "det som passar mina ändamål" ända sedan min första VIC16 tidigt 80-tal

Hur som helst så är det just nu "fel" att köpa iMacen då den med största sannolikhet både kommer få Santa Rosa chippet och (snälla Apple) mer "max RAM" än dagens 3GB. Ny skärm får vi säkerligen också se i iMacen ihop med den påstådda borstade alu-karossen(?). Så.. det är lite "No buy" på en iMac nu alltså.

Skillnaden är rätt stor mellan en MB & en MBP, huruvida just du kommer märka/påverkas av detta kan inte jag svara på, men jag som kör mycket LightRoom, CS3 och en del Aperture skulle aldrig ens drömma om att göra det på en MB, badbollsfest är inte min grej.

Jag tänkte till hösten köpa en stationär också, en iMac var det tänkt, OM den får mer max RAM (än dagens 3GB), men nu sitter jag redan med en extern 24" WS skärm som är riktigt bra och jag kör den via MBP'ns externa DVI port utan problem, det bara smäller till och den orkar med råge driva den. Jag har alltså mer börjat titta på en Mac Pro, visst den är lite dyrare än en iMac i "grundutf." men minnen & diskar kan du köpa från andra ställen än Apple i efterhand och på så vis boosta efter vad du har råd med.

Lite krystat inlägg kanske, men jag har bråttom, det är festival i staden och dom serverar LANGOS

Lycka till killen!

• Medlem
  • 2007-07-28 21:29

Var just i färd med att skapa en egen tråd kring detta ångestladdade val: bärbar med skärm eller en iMac. Men passar på att hoppa in här istället.

I nuläget har jag en IBook som just börjat totalstrejka. Mina första tankar gick till en MacBook. Som distansstuderande och egen företagare i rörliga brancher (journalistik,layout, textbearbetning) är jag geografiskt väldig obunden borde givetvis köpa bärbart.

Samtidigt är det en del saker inte känns helt tryggt.
- hårdvaruproblem. Det låter som om Apple har mycket mer kvalitetsproblem än innan, och att de nya bärbara är mer problematiska än de stationära. Är det så? Eller är riskerna mer eller mindre lika?
- grafikkortet. Många klagar på grafikkortet. Har aldrig jobbat på en iMac. Är det stor skillnad? Jag använder ju InDesign och Photoshop en hel del.

När det gäller att vara rörlig funderade jag lite på iMacen. Är det möjligtvis någon som ofta förflyttar sig med sin iMac? Flänger man runt dagligen måste man naturlitvis ha bärbart, men om man är fast på en plats normalt men kanske spenderar en vecka i månaden på en annan ort, hur bökigt är det då att ta med en iMac? Normalt tänker man sig ju att en stationär dator är....stationär. Men jag menar, en iMac är ju inte detsamma som den gamla koloss+skärm som man ägde på den tiden innan ens liv revolutionerades av den bärbara datorn.

Hur är det förresten men Leopard ifall man köper nu? Brukar Apple vara givmilda med gratis uppgraderingar?

• Medlem
  • Alvesta
  • 2007-07-31 23:20
Ursprungligen av bohne:

- grafikkortet. Många klagar på grafikkortet. Har aldrig jobbat på en iMac. Är det stor skillnad? Jag använder ju InDesign och Photoshop en hel del.

Grafikkortet påverkar inte prestandan i InDesign och Photoshop över huvud taget, så vad gäller den biten kvittar det om du kör MacBook eller iMac.

• Medlem
  • 2007-08-06 17:37
Ursprungligen av bohne:

... När det gäller att vara rörlig funderade jag lite på iMacen. Är det möjligtvis någon som ofta förflyttar sig med sin iMac? Flänger man runt dagligen måste man naturlitvis ha bärbart, men om man är fast på en plats normalt men kanske spenderar en vecka i månaden på en annan ort, hur bökigt är det då att ta med en iMac? ...

Jag använder min iMac (20 tum) som "bärbar" i snitt tre gånger i veckan (inklusiv tangentbordet!). Och det funkar jättebra. Men det krävs korta vägar från arbetsplats/hemma till bilen. Annars blir det jobbigt.

Hejhopp. R

trevligt att man inte är den enda som går i dessa tankar bohne!

Tackar för svaren av Petersen, men tror vi och alla olyckliga själar där ute som går i dessa tankar behöver mer väglednig!

Finns det inte någon som har erfarenhet av både MB och MBP??

Petersen skrev ju t.ex. att han inte skulle drömma om att ha en MB, så som han arbetar med sin dator..

Men DU där ute som har erfarnhet av båda modellerna måste ju kunna dela med dej av lite erfarenheter!

typ vilka program som du testat på båda modellerna, och hur det fungerar!

Please!!!

Finns det ingen här som sitter med bärbart och skärm hemma!?

Vad tycker ni om att "binda er" till stationärt!? Skulle ni sakna det bärbara!?

Snälla finns det ingen som kan skriva en liten rad?!

vilka funktioner kan påverkas då? Gäller det bara grafiktunga spel och likande, eller vilka andra program kan man "gå miste om"?

Tack för svaret föresten akesson!! Uppskattas otroligt mycket!

Hehe, jag är precis samma sits gällande MB/MBP! Dessutom är ju risken stor att MB uppdateras nu i höst, vilket ju skulle suga.

Vad jag har förstått är CS3-paketet designat för Mac, så Petersens oerhörda skepsis mot att köra det på en MacBook verkar lite obefogad. Eller talar han av egen erfarenhet?

Grafikkortet är lurigt, har ju sett länkar på YouTube (t ex http://youtube.com/watch?v=HaQxyA3NI1Y) som visar att enklare 3D-spel funkar OK

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-08-04 20:19

Grabbar, ni kan vara helt säkra på att jag talar av erfarenhet CS3 "funkar" på en MB, dock skulle jag inte jobba med råfiler på den om det inte handlar mer än ett par då & då förstås, men idag så fotar alla med sina kameror som om de vore UZIs så jag tror de flesta har massiva mängder, pratar vi däremot små "lätta" jpeggar är det en helt annan femma.

Vad det gäller Aperture så är det helt obrukbart på en MB, den som påstår annat har nog en speciell sorts "krav" vilka jag väljer att inte kommentera/ifrågasätta.

Jag tycker däremot man ska säga som det & innte hyscha och försöka dölja sitt eget felköp genom att lura andra att tro att saker är på ett sätt som dom inte är.

Tack för inputen Petersen!

Jag håller med dig om att det är synd när människor blundar för brister hos sin hårdvara, så att andra användare får en felaktig bild

jag håller med, okej jag är nog en av dom som kanske inte har höga krav, men jag ser alltid till att tala om det om någon frågar mej, (t.ex. om en sån här grej)

men som jag sa tidigare, finns det ingen som har lite erfareneht om hur det är att sitta vid en bärbar och skärm/tv..?
t.ex. hur snabbt tar det att få ut bilden i skärmen? ändra inställningar?

Så nu är det jag, limerick & bohne som vill få era tankar om hur vi skall göra!

Vet att jag är tjatig, men nu (förhoppningsvis) närmar sej ju releasen av nya iMacen!
Måste ju ha svar så man inte ångrar sig!

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-08-05 23:43

Vad det gäller hur snabbt du får ut bilden på skärmen, om jag fattar det rätt att du vill koppla in din bärbara till en extern skärm, så sker detta instant, rock n roll direkt!

Och den är smart & kommer ihåg hur allt låg på den externa skärmen med. Du kan även flytta meny & docka till den externa skärmen om du vill denna ska vara "master", även detta kommer den minnas sen när du kopplar loss / kopplar in igen.

Och som vanligt kan du ha olika bakgrundsbilder på laptop kontra externa skärmen och lite annat smått & gott Alla justeringar sker direkt, inget klabb med välja hur allt ska placeras eller ligga eller vad som ska vara aktivt eller inte. Det bara funkar, rock n roll!

Jag kör min MBP mot min 24" externa skärm via DVI, ibland kör jag bildspel nere på Plasman i vardagsrummet och den bara kickar igång direkt, finns tillomed med i listan över skärmar i Macen. Även denna körs via DVI. Funkar säkert bra med andra in/utgångar också.

Vad gäller nya iMacar, det är väl lite "Julafton" nu på tisdag? Håll ut!

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-06 00:02

Verkar som du använder dator mest hemma. Om du inte har behov av möjligheten att ta med dig datorn, så är det helt klart en stationär du ska satsa på. Kommande iMacen är ju lönt att vänta på. Fördelar med stationär är att de kan ha större hårddiskar och mer minne. MBP kan ju jämföra sig med stationär när det gäller minne och till viss del hårddiskutrymme. Men den är ju mycket dyrare än en MacBook. Mitt råd är att välj helst en stationär om du inte har behovet att kunna ta med datorn någonstans. Och vänta i alla fall augusti ut, ifall den nya iMacen kommer. Du kommer bara att reta dig om du går och köper en MB och så släpps nya iMacen par veckor senare. Jag gjorde den tabben när jag vänta på Mac Pro. Köpte iMac och par veckor senare så släpptes Mac Pro:n.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-08-06 00:09

Sunda tankar av Reisan.

Är det så att du bara ska sitta hemma och det bara handlar om en dator som ska inhandlas är det redan klart, stationärt är det du ska ha, även om MBP idag kan ha mer internminne än iMacarna är jag ganska övertygad om detta är just 1 av punkterna som kommer uppdateras, det är INTE skoj att köra Aperture om man samtidigt vill ha Photoshop igång och "kasta filer mellan". Det går lixom inge vidare med 3GB RAM.

Samtidigt så är det som alltid med stationära, diskarna är "piggare", utbyggnadsmöjligheterna är desamma om vi jämför iMac / MB / MBP. Mac Pro däremot har lite mer plats under huven men nu pratar vi helt andra stålar.

En iMac tror jag blir fina fisken

• Medlem
  • Borås
  • 2007-08-06 00:27

Fördelarna med bärbart är tydliga och en MB klarar det som du verkar kräva. Samtidigt är iMacen kraftfullare och även om du idag inte tycker dig behöva den extra kraften från t.ex. grafikkortet så kan du ju bli sugen på att prova tyngre applikationer och spel i framtiden... Både MB och iMac (den kommande förstås) är dock bra köp! Lycka till och välkommen till en bättre datorvärld (antar att du migrerar från Windows)

herrejösses vad det strömmar på! härligt härligt!

måste säga att det är hjälpsamma svar!
Tanken på hur mycket jag använder bärbart kan man ju bolla lite med: Jag driver ett Entertainment företag och Jobbar som DiscJockey.. så bärbart media är inte helt fel.. men nu har jag börjat fundera på att endast, och då menar jag endast använda min gammla F[uujietsuö siämänss] Amilo till att ta med på spelnigar.. och ha Guldet hemma på skrivbordet!

Herreguuud, imorrn är det den 7:e! kan detta vara dagen!?

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-06 10:16

Ja, en iMac på hemmaplan är det bästa i din situation. Om det funkar med din bärbara PC på dina spelningar, så kör på den ett tag till. Och när tillfälle ges, skaffar du dig en MB eller MBP för spelningar och andra mobila ärenden. Många trådar inom det närmsta lär handla om kommande iMacen. Så håll utkik!

• Medlem
  • Borås
  • 2007-08-06 18:12

Precis som ralp säger är det en smidig dator - och den lär ju inte bli mindre smidig inom den närmsta tiden Jag gillar konceptet med allt-i-ett och har själv ägt en iMac 20", men har bytt till bärbart eftersom jag ska börja plugga.

aa, min lilla 4 (+)kg's brödrost (ca.75'C) till dator får hänga med ett tag till antagligen!

En liten fråga till bara, många DJ's vågar inte använda sina datorer Live, p.g.a. risken för att allt ska hänga sig etc. (nu är nog 90% av dom PC'are..) men hur står sig en MB på den fronten??

Och så kom jag precis på en (för mig) otroligt viktig fråga!
Vilka ljudingångar finns idag på iMac? (antar att det inte ändras!)
Eftersom jag idag sitter med ett Creative system som har modifierats ordentligt (inbyggt i vägg etc. )

detta system vill ju ha 3 ingångar i datorn! men vad jag har sett (inte kollat noga) har den bara en hörlursingång!
Måste jag ha ett separat ljudkort!?

Jag vet att ni är bäst mac! därför dessa ständiga frågor!

Tack igen!

det jobbiga är nog hur överaskad man blir när den kommer, nu är man ju så uppspelt så man tror ju nästan att den kommer vara så snygg och bra att den skapar Välrdsfred!

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-08-07 01:12

"man tror ju nästan att den kommer vara så snygg och bra att den skapar Välrdsfred!"

Den är både snyggare & bättre än du kan fantisera om

haha ja det hoppas jag på!

1
Bevaka tråden