Köp- & säljråd: Begagnade datorer

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-27 11:43

Jag ska försöka att sammanställa goda råd när det gäller handel av begagnade datorer. Vad man som köpare ska förvänta sig av en annons. Och vad man som säljare ska deklarera i sin annons.

Läs även tråden där Mac-användarna ger ris och ros om just deras modell.

Skriv gärna inlägg och förbättra denna köp- och säljguide-tråden. Så uppdaterar jag huvudinlägget.

Vad förväntas finnas med i en säljannons?

• Inköpsdatum och ställe.

• Information om originalkvitto/kvitton.

• Utförlig specifikation av produkten. Eller de specifikationer som generellt är av intresse. Och att säljaren ber dig att kontakta vid ytterligare information/frågor.

• Vad som medföljer utöver själva produkten.

• Eventuell information om defekter, slitage, saker som saknas eller annan information som kan tolkas negativt för dig som köpare. Givetvis kan det finnas saker som man inte känner till, som upptäcks i efterhand. Säljaren kan berätta efter första kontakten om vad denna har gått igenom och kontrollerat.

• Om varan kan skickas och inom vilket område.

• Betalningssätt som önskas.

• Hur man som säljare vill bli kontaktad.

Hur mycket är datorn värd?
MacWorld har skrivit en utmärkt guide som tar upp de vanligaste aspekter när det gäller värdering av begagnad dator.

Betala varan/få betalt för en vara?

• Betala aldrig direkt till ett privatkonto!

• Använd alltid seriösa betalningstjänster på internet.

• Eller utför affären i ett personligt möte med kontant betalning eller med postväxel.

Exempel på betalningstjänst på Internet
Blocket.se erbjuder Internetgirot.se som betalningstjänst för köpare/säljare på Internet.

Känner du dig otrygg om betalningar?
Är du osäker på vilka betalningstjänster på internet som går att lita på, kolla med din lokala bankkontor. De vet vilka som är seriösa och godkända. Banken ger även information och råd vid utlandshandel.

Senast redigerat 2007-08-05 13:24
  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-27 15:30

För att bygga på den här tråden lite!

Fick tipsen från MacSupport som var här o fixa och dona igår.
Vill man köpa begagnade macar så är http://www.datalanna.se/ ett riktigt bra alternativ. (Enligt MacSupport) Kanske inte hittar "Det där klippet" som man kan hitta på t.ex. blocket men säkrare kan det inte bli? De köper även beggade Mac'ar om jag förstått rätt!

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-27 16:00
Ursprungligen av Kenneth M:

Fick tipsen från MacSupport som var här o fixa och dona igår.
Vill man köpa begagnade macar så är http://www.datalanna.se/ ett riktigt bra alternativ. (Enligt MacSupport) Kanske inte hittar "Det där klippet" som man kan hitta på t.ex. blocket men säkrare kan det inte bli? De köper även beggade Mac'ar om jag förstått rätt!

Bra och intressant tips! Deras tjänster riktar sig till företag och organisationer. Men som privatperson kan man säkert nyttja några av deras tjänster, t ex värdera sin dator. Köp/sälj är nog öppen för privatpersoner. Medan "byt in" gäller nog endast företag/organisationer.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-07-27 16:01

Räcker inte 99.se som annonsplats

Ruskigt dyra var på de den där länken allafall...

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-27 16:17
Ursprungligen av Sidde:

Ruskigt dyra var på de den där länken allafall...

Mm, de erbjuder fabriksgaranti och Apple Care på vissa produkter som är i princip fabriksnya eller har fått utbytt komponenter. Men jag öga bara snabbt igenom några annonser där. Men det kanske är värt priset med dessa garantier och i princip fabriksnya datorer...?

Satte själv ut en annons här på 99.se. Fick inga svar alls. På MacWorlds forum fick jag däremot en mängd svar, och via Blocket sålde jag den lokalt på en dag.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-27 20:32
Ursprungligen av Capeman:

Satte själv ut en annons här på 99.se. Fick inga svar alls. På MacWorlds forum fick jag däremot en mängd svar, och via Blocket sålde jag den lokalt på en dag.

Det var nog tillfället som avgjorde var du fick sålt den. Jag säljer mest på Blocket, men har fått sålt lite via 99.se. Men gött att du fick sålt den.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-28 11:37
Ursprungligen av Capeman:

Problemet på 99.se är att man måste gå in i själva annonsen för att klura ut var burken finns nånstans i landet. Kunde man se det direkt i titeln eller på annat vis i själva listan, skulle det bli lite lättare. Eftersom jag inte kan se det, kollar jag hellre Blockets annonser.

Och priserna är oftast långt från de rekommendationer Macworld skrivit om... Tyvärr.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-28 12:06
Ursprungligen av Jimi:

Problemet på 99.se är att man måste gå in i själva annonsen för att klura ut var burken finns nånstans i landet. Kunde man se det direkt i titeln eller på annat vis i själva listan, skulle det bli lite lättare. Eftersom jag inte kan se det, kollar jag hellre Blockets annonser.

Och priserna är oftast långt från de rekommendationer Macworld skrivit om... Tyvärr.

Ja, det är en nackdel med annonserna på 99.se, att ej på ett snabbt sätt eller direkt kunna se var varan säljs. De som driftar forumet är säkert väl medvetna om önskemålet. Ja, rekommendationerna från artikeln som MacWorld skrivit är en riktlinje och sedan är det upp till säljaren. Dock kan vissa annonser vara överpriser, antingen pga okunnighet eller optimism.

Man ska inte vara dyrast eller billigast, mitt emellan är lagom. Jag brukar spana in vad andra vill ha för en likvärdig vara, lägga på lite "prutmarginal". Och oftast får jag då mitt önskade pris. Om de inte prutar så ser jag det som en bonus.

Som sagt jag har sålt lite och köpt lite dels via blocket och dels via 99.se. Det som slår mig ofta och får mig skratta är när folk begär sjukt höga priser för sina gamla maskiner

Visst man kan ta vad man vill så länge någon köper, men ibland undrar man om det är andra känslomässiga aspekter som styr

De klipp jag gjort här innefattar en iMac 20 tum intel för 8000 pix och Sheriffens Mac Pro.. Den rullar som satan hemma...

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-09 10:40

Denna tråd är ju aktuell i och med ny modellserie av iMacen och ökad försäljning av begagnade iMacar.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2007-08-09 13:52
Ursprungligen av Reisan:

Denna tråd är ju aktuell i och med ny modellserie av iMacen och ökad försäljning av begagnade iMacar.

Exakt. Undrar hur mkt jag ska begära för min intel iMac 1.8 mhz 2 Gb ram 250 Gb hd och 17"- skärm? Konstaterar i allafall att Macoteket säljer en 1.83 mhz 512 mb ram 160 Gb hd och 17" skärm för 9695 kr fortfarande: http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=1024253&product_id=999239

Är 7 000 för mycket för min?

Edit: Glömde tala om att fjärrkontrollen är bortslarvad

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-09 14:16
Ursprungligen av iggy:

Exakt. Undrar hur mkt jag ska begära för min intel iMac 1.8 mhz 2 Gb ram 250 Gb hd och 17"- skärm? Konstaterar i allafall att Macoteket säljer en 1.83 mhz 512 mb ram 160 Gb hd och 17" skärm för 9695 kr fortfarande: http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=1024253&product_id=999239

Är 7 000 för mycket för min?

Edit: Glömde tala om att fjärrkontrollen är bortslarvad

Ja, det är ett rimligt pris, tycker jag. Dock kan det anses vara lite i överkant. 6500 ser nog bättre ut. Men med din spec. så hade jag nog också provat med 7000. Går det så går det.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2007-08-09 18:56

Jag ska fundera lite till på det och se när jag tar mod till mig och beställer en ny dator

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-09 19:18
Ursprungligen av iggy:

Jag ska fundera lite till på det och se när jag tar mod till mig och beställer en ny dator

Ok, det blir nog bra.

Jag tycker att det är ett svårt val; begagnat/nyköp. Fick man klämma på en massa uppradade begagnade datorer skulle jag nog oftast välja en sådan framför nyköp...

Med begagnatköp kan man få
– mer dator för samma pengar
– samma dator för mindre pengar
eller
– mer dator för mer pengar

Missade jag någon? Säkert. I mitt fall har det exemplifierats nu när jag vill köpa mig en bärbar dator. Intuitvt vill jag köpa en Macbook mellanmodell i butik för cirka 12000:- eftersom den är ny och fräsch och pålitlig. Men det är mycket lockandet att antingen köpa en snygg och rejälare Macbook pro (17500:-) eller en ganska rejält mycket billigare Macbook mellanmodell (8500:-). Plötsligt känns fördelarna med begagnatköp påtaglliga. Men valet också mycket svårare!

Jag vill ha en pigg och pålitlig ny bärbar mac. Jag gillar idén med begagnathandel. Mer vet jag inte.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-23 23:31

Det här med begagnat kontra ny har ju alltid varit ett dilemma, där många faktorer spelar mot varann. När det gäller köp av begagnat så är det vanligt att man är "rädd" för att köpa en produkt som någon annan har använt och att det finns några få oärliga säljare som drar ner alla de ärliga och hederliga säljarna i misstron.

Man kan få mycket dator för pengarna när man köper begagnat. Och många säljare har skött sina objekt mycket bra. Och kanske har gjort ett felköp som denna ångrar efter par veckor eller månader. Och i princip är produkten "ny" men använd.

Om man har kommit över misstankar/rädslan för att något är defekt/slitet så kommer nästa dilemma, garantitid. Vissa produkter har garantitid kvar, medan andra inte har det. Och ibland tar köpare till den kriterien och det kan stoppa dem från att köpa.

Begagnat är absolut en bra handel för båda parter. Generellt! Mitt råd är att om du är oerfaren om en produkt, ta gärna med en du känner, som kan dessa saker och som kan kolla produkten och ge sina synpunkter.

1
Bevaka tråden