160GB 5400rpm eller 200GB 4200?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska snart köpa en Macbook och velar lite över vilken hårddisk jag ska trycka i. Jag är ju ganska lockad av att ha 200gig eftersom bibliotek med musik, bilder o allt annat växer i en strid ström.
Hur stor skillnad är det eg. på 5400 resp 4200 rpm?

Jag skulle ju kunna ha en extern hårddisk när det börjar ta slut, men det är ju lite jobbigt....

Tips å råd?

Jag stod i valet mellan 250 GB 5400 rpm och 200 GB 7200 rpm, jag valde till slut 250 GB för att den fanns tillgänglig (och för att man aldrig kan ha nog med utrymme).

Angående 4200 rpm så tror jag du helst ska undvika det, jag har för mig att flera skrivit det tidigare i forumet, om du söker lite borde du kunna hitta mer om det.

Det fins ju externa hårddiskar som drivs enbart genom USB 2-porten. Det duger ju till att bilder på iaf, ev. film?

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-26 21:13

Om man bortser från problem som angetts i forumet om de olika, så är det ju ett klassiskt prestanda vs. mängd. Om man bara går på det, så föredrar jag prestanda före mängd. Du kan ju koppla på en extern FireWire-hårddisk med valfri storlek. Men kolla forumet om andras synpunkter som verkligen har upplevt dessa variationer, som Adrian B, föreslog.

1
Bevaka tråden