Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver råd och tips med hemmanätverk (OSX+Win)

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har bestämt mig för att bygga ut familjens nätverk en smula, har två HemPC burkar några år gamla, med lite olika delar i. Dessa ska jag bygga om till en arbetsstation som har rejält med ram och processor kraft, och den andra ska bli en filserver. Dessutom har jag beställt en Mac Mini från Apple Store som dyker upp nästa vecka :D.

Det jag funderar på är hur jag ska lösa det här med filservern. Jag har dåliga erfarenheter av Linux (provat massa distros) men många rekommenderar det som en stabil serverprogramvara. Jag vet inte hur svårt det blir med linux, eller ens vilka program jag ska använda (Samba & Apache gissar jag på). Windows Server 2003 känns som lite overkill, men det som blir enklast för mig är att att dela ut en mapp med skrivrättigheter i WinXP :p.

De tre datorerna ska jag koppla ihop med en Netgear router (trådbundet, men den är trådlös med om jag skulle få för mig att flytta Minin) men jag skulle vilja på något sätt avskärma servern från internet och se till så att bara hemnätverket får kontakt med den (tänkte kolla om Zone Alarm Pro hade någon lösning med det, men har annars ingen aning om hur jag ska lösa det).

Tacksam för tips till bästa sätt att lösa detta!

/Anton

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-07-27 10:40

Jag rekomenderar Linux på servern dels så skulle du ta det mesta över till den andra datorn så du har inte så mycket kvar att köra servern på. vilket gör att en Winxx-burk med massa Zone Alarm eller sånt kommer krypa fram. Jag skulle föreslå att du går den hårda vägen och sätter dig och läser på lite om debian på www.debian.org och installerar sedan. att dela ut lite i samba är väldigt enkelt om ni bara ska ha en gemensam slask och apache funkar som den är från installationen.

Så om du har linux förstår jag inte varför man ska avskärma servern från internet. snarare tvärtom kan man köra den som proxy om man vil.

Det är sant, det vore väldigt smidigt att ha linux på den, ingen risk att bli utsatt för virus och det är snabbare.

Hur fungerar en proxy egentligen? Borde veta vad det är, men skulle bli glad om du kunde ge mig någon länk där jag kan läsa lite om det!

Tack för svaret!

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-07-27 12:09

http://www.squid-cache.org/
Ja det är en mellanserver som ligger mellan webläsaren och internet som sköter om att spara undan bilder för framtida behov så det går snabbare nästa gång. Ibland påstås det bli lite säkrare med jag vet inte hur det står till med den saken.

Jag har en gammal dator med debian och samba. Det funkar utmärkt att ansluta både windows och mac.

Jag använder brandväggen shorewall för att begränsa samba till det lokala nätverket, och ansluter utifrån med ssh (macfuse+sshfs) med min macbook.

Om du gör ett försök att installera debian (det är ju trots allt gratis) så kan du nog få hjälp med eventuella problem om du postar i denna tråd eller på http://bbs.linux.se/.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-28 16:29
Ursprungligen av Erik_J:

http://www.squid-cache.org/
Ja det är en mellanserver som ligger mellan webläsaren och internet som sköter om att spara undan bilder för framtida behov så det går snabbare nästa gång. Ibland påstås det bli lite säkrare med jag vet inte hur det står till med den saken.

Anledningen del säger att det blir säkrare med proxy är att en del proxyservrar har inbyggda funktioner för antivirus/intrångsskydd etc. om du kör en sådan lösning som Checkpoint eller så ja då blir det säkrare iom att "skräpet" stoppas redan innan det hinner fram till datorn som gjort förfrågan.. men en vanlig cache proxy har inget med säkerhet att göra.. den avlastar bara en slö internetuppkoppling från onödiga anrop..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-28 16:27

Istället för att gorma med linux kan ju en lösning som FreeNAS (http://www.freenas.org/) vara en ide att kolla på..

Sen om du ansluter allt bakom routern kommer all utrustnign (inkl servern) vara skyddad av routerns NAT lösning mot inkommande anslutningar från internet.

En NAS lösning verkar smidigast just nu, med FreeNAS. Men med FreeNAS kan jag tyvärr inte köra proxy samtidigt..

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-30 13:49

Hej!

Kommer in lite sent men tänkte bara beskriva mitt nätverk hemma. Jag har ungefär samma prylar som du har.

Jag har en enkel wireless router som även fungerar som min brandvägg. Jag har installerat en custom firmware på den så den har funktioner som normalt finns på dyra brandväggar.
Sveasoft.com stödjer en hel del billiga routers och även lite nyare boxar.

Router kör
ssh (endast internt)
pptp server (för enkla vpn uppkopplingar mot mitt hemma nätverk)
wlan (en publik och en wpa2)
vlan (två nät)
QoS
DHCP
DNS
DDNS (dyndns.org)

Bakom routern kör jag en kombinerad server (mac mini). Den sitter på ett eget vlan och får väl symbolisera mitt dmz
De andra burkarna ligger på ett eget vlan som är internt. Det publika wlan:et är isolerat.
Det vanliga trådlösa pekar in i mitt vanliga trådbundna nät.

Jag har alltså mac mini som filserver vilket funkar ok. Inte lika bra som en ren windows burk (interoperabilitet och snabbhet för fildelning) men den är tyst och liten, inklusive de externa diskarna.

Min setup är väl lite bakvänd från din önskan, min server står längst ut... men det är väl bara en smaksak. Dock spelar det ju ingen större roll eftersom allt ändå finns bakom en och samma router.

Jo, jag förstår, tack för exempet.

Jag har funderat en massa nu, ser faktiskt ut att bli en Windows Server 2003.. Använder ett backupprogram som jag inte kan byta ut mot någon linuxvariant, så vill använda det via servern, och blir då tvungen att köra Windows på den. Blir mycket enklare för mig, har förstört nog med installationer av linux (pillar alltid för mycket med inställningarna, vill få det alldeles perfekt). Kommer att köra en hårddisk eventuellt partitionerad i fyra delar som kommer att kopplas till Mina Dokument mappar samt köra en 500 gb hårddisk med media på.

Hittar jag ett proxyprogram tänkte jag köra det med (det kan jag inte med FreeNAS eller liknande) mest för att det vore kul att köra det.

Behövs antivirus och mjukvarubrandvägg på 2003 server? Jag kan tänka mig att XP virus inte fungerar på Windows server, men jag har ingen aning..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-31 21:58
Ursprungligen av Ajohansson:

Behövs antivirus och mjukvarubrandvägg på 2003 server? Jag kan tänka mig att XP virus inte fungerar på Windows server, men jag har ingen aning..

Ja, och det beror på vilken AV produkt som du väljer.

Ursprungligen av ntity:

Ja, och det beror på vilken AV produkt som du väljer.

Kaspersky har alltid fungerat bäst för mig, ska se om jag hittar någon lösning med det till Windows Server..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-01 16:14

Hej!

Jag tycker inte du behöver någon separat brandvägg förutom windows inbyggda. Du skall väl inte sitta vid datorn utan ha den som en server eller hur? Du kan ju confa den som en fil server, då är allt i princip avstängt. Sedan kan du installera icke microsoft produkter typ apache.

Hänger inte riktigt med på vinsten att partitionera din disk. Du har ju en server så du kommer ju ändå att exponera via shares och inte diskarna direkt.

Om du har en schysst burk kan du även installera VMWare på den. Då kan du köra flera olika tillämpningar som dessutom är helt oberoende av varandra. Det går lite långsammare men funkar fint.

Tänk även på att installera operativet på en mindre separat disk, alternativt partition, så slipper du flytta data vid ominstallationer.

Ursprungligen av mry:

Hej!

Jag tycker inte du behöver någon separat brandvägg förutom windows inbyggda. Du skall väl inte sitta vid datorn utan ha den som en server eller hur? Du kan ju confa den som en fil server, då är allt i princip avstängt. Sedan kan du installera icke microsoft produkter typ apache.

Hänger inte riktigt med på vinsten att partitionera din disk. Du har ju en server så du kommer ju ändå att exponera via shares och inte diskarna direkt.

Om du har en schysst burk kan du även installera VMWare på den. Då kan du köra flera olika tillämpningar som dessutom är helt oberoende av varandra. Det går lite långsammare men funkar fint.

Tänk även på att installera operativet på en mindre separat disk, alternativt partition, så slipper du flytta data vid ominstallationer.

Jag har inte riktigt fått in server-tänket, har faktiskt inte ens hunnit prova att installera det än. Beställda delar har ännu inte dykt upp och jag skulle helst vilja få hem Mac Minin innan jag börjar bygga om min gamla dator till en server.. Jag ska kolla lite på VMWare, och jag inser nu att partitioner är helt onödiga!

1
Bevaka tråden