Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine och krashad hårddisk?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-25 14:14

Time Machine som snart kommer verkar ju vara en helt ok funktion. Men än så länge har jag bara sett demon som visar att det fungerar att plocka fram filer som man raderat från hårddisken. Om man använder en extern hårddisk som Time Machine backar upp till. Kommer det då även gå att återställa all data vid en eventuell krasch av den primära disken? Om man köper en ny intern hårddisk och installerar om OS X kommer det då gå att fixa fram allt som det såg ut innan krashen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-25 14:32

Jag vet inte om återställningsfunktion i Time Machine är lösningen på en kraschad hårddisk. Jag tolkar "kraschad hårddisk" som att "hårdvaran går sönder". Men återställa mjukvara och sparade filer funkar nog bra.

(Eller har jag tagit vatten över huvudet i denna fråga...)

Ett alternativ är att ha två (eller flera) lika stora hårddiskar i en Raid 1-konfiguration (speglad data). Om en av hårddiskarna går sönder, så är datan fortfarande intakt. Och man bara bytar ut den hårddisk som gick sönder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-25 15:48

Jag syftade också på ett hårdvarufel på hårddisken. Men efter en sådan krasch köper man ju en ny hårddisk som man sedan vill ha tillbaka alla sina filer från backupen på. Idag backar jag med Super Duper och har alltid en kopia av min hårddisk som vid en eventuell krasch är lätt att återställa till en nyinköpt fungerande hårddisk. Frågan är alltså om detta skulle funka lika bra med Time Machine?

Det finns i installern till 10.5 ett alternativ som heter nåt i stil med "Install from Time Machine archive"

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-25 19:50

Funktionen som Johan S snackar om är för att göra exakt det, återställa en hel disk från en given tid i Time Machine. Det skulle också kunna vara en ändring du gjort som gör att datorn inte kan starta längre också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-25 22:20

Du kan få det som val om du startar upp från installations-DVDn.

Tillägg: Började svara och gick sedan iväg...

  • Medlem
  • 2007-07-26 13:41

Såg på någon skärmdump för Time Machine att den kunde strunta i systemfiler,
så jag antar då att man använder det alternativet från 10.5 installeraren att
"Install from Time Machine archive", slänger på ett nytt system och samtidigt lägger tillbaka ens filer. Men då måste man ju behöva
ladda ner alla kommande systemuppdateringar osv.

Det måste ju vara så den funktionen är tänkt eller så väljer man att ta med hela systemet. så man fort kan återställa det, annars måste man med all säkerhet installera om diverse program med.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-26 14:11

Innan Leopard/Time Machine kommer så kör jag med Skivverktyg och skapa avbild av hela systemdisken. Gjorde en skivavbild av hela systemdisken efter att jag hade nyinstallerat OSX, de extra program jag använder, samt alla uppdateringar. Och spara sen avbilden på min lagringsdisk som är i Raid 1. Så kan jag återställa systemdisken från avbild via Skivverktyget om det skulle behövas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-26 14:27

Det låter ju som om Time Machine kan vara riktigt bra att använda.

Någon som vet om Timemachine fungerar mot nätverksdisk som kopplas till en exempelvis Netgear router?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-01 12:54
Ursprungligen av draags:

Någon som vet om Timemachine fungerar mot nätverksdisk som kopplas till en exempelvis Netgear router?

Jag undrar det samma. Kan man köra Timemachine mot en NAS-disk?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-01 14:16

kan inte komma på varts som jag läst/hört att timemachiine skall funka utmärkt med exempelvis en extern disk till en APX, så den borde funka lika bra till en disk ansluten till en netgear eller annat så länge som den går att automounta i OS X så timemachine känner att disken är där.

1
Bevaka tråden