Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta del av Lightroom-bibliotek till extern disk?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur gör man detta på enklast vis?

Helst skulle jag bara vilja se den del av biblioteket som ligger på extern disk när disken är inkopplad. Alltså slippa se tumnaglar (för bilder jag inte kan jobba med ändå) när jag kör utan disken inkopplad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-25 10:29

Det enda sättet att göra det på är nog att skapa en ny katalog som du sedan lägger på den externa och flyttar över de bilder du vill ha där. Sedan tar du bort dessa bilder från orginalkatalogen. Men det känns lite jobbigt att hela tiden behöva flytta bilder fram och tillbaka...

Ja, det känns verkligen krångligt.

Det fanns ju ingen funktionalitet för att arkivera bilder i version 1.0 av Lightroom, men borde det inte ha kommit i samband med att kataloger infördes (istället för bibliotek) i 1.1?

  • Oregistrerad
  • 2007-07-30 08:30

Du har ju alltid valet att kunna göra en backup samtidigt som du för över bilderna från kameran in i lightroom 1.0.1
Där anger du sökvägen till din backupkatalog så gör den en separat backup på allt material samtidigt som du tankar in bilderna i lightroomkatalogen

Det är ganska enkelt.

Skapa en katalog i den externa hårddisken som du önskar flytta bilderna till. Lägg en bild i katalogen (den får inte vara tom) importera katalogen i Lightroom med valet att bilden ska ligga kvar på sin plats. Sedan ger du den ett bra namn så att du vet vilken extern hårddisk det är frågan om (du kanske har flera) och sedan flyttar du bilderna i Lightroom som du vill till denna enhet. Se min lilla screen cast för exempel på hur det går till. Den är skapad i flash, så du kan behöva en spelare.

www.tnirp.com/sd14/move.flv

1
Bevaka tråden