Posten har tappat bort min dator!

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hjälp, jag tror jag får en hjärtattack!

För ett tag sedan startade jag en tråd som du hittar här: http://www.99.se/emac-imac/219916-imac-g4-startar-tutande-med-svart-skaerm.html

Nu verkar det som att posten inte vet var mitt (och flera andras tydligen) paket har tagit vägen...tusen frågor kretsar i skallen...vad gör man? Hur begär man ersättning? Dom bryr sig väl inte ett s**t om att datorn är full av ens personliga grejer...

Och kan jag bara rakt av begära postens högsta ersättning (inkl. för "sveda och värk") på 50.000 kr...men hur troligt är det att dom ersätter mig för det?

Vad göra?

Posten slarvade en gång bort en stereo för oss. Efter ett väldigt bra tag, och en massa bråk, så fick vi slutligen ersättning. Tror jag, det var mamma som tog hand om det.

Ursprungligen av ztaafen:

Posten slarvade en gång bort en stereo för oss. Efter ett väldigt bra tag, och en massa bråk, så fick vi slutligen ersättning. Tror jag, det var mamma som tog hand om det.

Skönt att det "bara" var en stereo...önskar det var en stereo istället för en dator i nuläget faktiskt...

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-24 15:26

Dessvärre tror jag inte att de går med på någon "sveda och värk"-ersättning... de utgår troligen bara från varans värde, med en massa värdesäkningar, i och med att datorn är gammal. Förbered dig på att bli rejält besviken. Börjar de räkna på det så kan de säkert utgå från 30.000 som kanske var nypriset för datorn och sedan ett antal halveringar under årens lopp, (datorpriser sjunker ju ganska snabbt i värde) och hamnar troligen på nånstans mellan 5000-8000 kronor till slut.

Den summan känns väldigt tråkig, med tanke på hur mycket personligt som finns i datorn, både i form av filer och känslor, samtidigt som det inte är särskilt lätt att få tag på en 20" Globe i dagsläget (en av de snyggaste datorerna genom tiderna).

Jag vill inte vara en pessimist, men tror tyvärr att det är så det kommer att gå. Men du får hoppas att de verkligen undersöker saken och hittar din dator välbehållen.

Fortfarande inget nytt om min dator...det som är oroväckande är att sex stycken andra har råkat ut för samma sak i juli månad! Så det känns ju som att det är någon sommarjobbare (?) som inte kan hålla fingrarna i styr...
Och Posten har en månad på sig att handlägga ärendet så den 17 augusti är det sista dagen eftersom LAN-Master reklamerade försändelsen då...

Paketet kan inte hittas! Jag ska lämna in ersättningsanspråk till Posten...suck!

Det är för jävligt att man kan komma undan en sån här sak när Posten ändå har en misstänkt i det här. Och sex stycken andra har drabbats oxå av förlorade datorer...

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-09 19:29

Om det handlar om sex (6) st datorer på en månad känns det som matrial för Expressen/Aftonbladet eller liknande. Det är lite för stort för att Posten ska kunna slippa undan utan avbön om det blir en landangelägenhet.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-11 01:15
Ursprungligen av frazze:

Om det handlar om sex (6) st datorer på en månad känns det som matrial för Expressen/Aftonbladet eller liknande. Det är lite för stort för att Posten ska kunna slippa undan utan avbön om det blir en landangelägenhet.

Kanonbra förslag! Tipsa tidningarna om det om du inte får full ersättning för innehållet.

• Medlem
  • Lund
  • 2007-08-11 01:55

Om inte annat är det ett förbannat bra påtryckningsmedel när du eventuellt skall förhandla ersättningsnivå med Posten. De flesta företag (åtminstone de med hjärna) är skiträdda för pressen. Med all rätt. Muhahahah. Hoppas verkligen att det löser sig för dig och att de hittar din dator!

Ursprungligen av Homy:

Kanonbra förslag! Tipsa tidningarna om det om du inte får full ersättning för innehållet.

Jag har råkat ut för liknande saker (med transportbolag istället för Posten), riktigt jobbig situation. Hoppas du får ordentlig ersättning.

Kan vara bra att påminna folk att se till att ha försäkrat värdet av varan när ni skickar den med transportbolaget/posten. Skriver ni för lite får ni inte tillbaka hela värdet, det är värt några extra slantar utifall något händer. Samma sak med backuper, se till att ha en backup innan ni skickar iväg datorn. Det är er data, och ingen annan anser den vara lika viktig som ni själva.

Jag har ringt Aftonbladet och Expressen, får se om dom tycker det är intressant nog...
Tycker det är för jävligt om Posten "kommer undan" en sån här grej helt obemärkt.

Jag fick 10.800 kr i ersättning från Posten. Jag köpte datorn för snart tre år sedan för 17.200 kr och på det ett Apple care för 3000 kr.
Är det rimligt att jag ska behöva ta lån för att kunna köpa en ny dator eftersom Postens ersättning inte täcker mitt dataköp? Det är ju ändå Posten som slarvat här.

• Medlem
  • International user
  • 2007-08-25 17:46
Ursprungligen av annelito:

Jag fick 10.800 kr i ersättning från Posten. Jag köpte datorn för snart tre år sedan för 17.200 kr och på det ett Apple care för 3000 kr.
Är det rimligt att jag ska behöva ta lån för att kunna köpa en ny dator eftersom Postens ersättning inte täcker mitt dataköp? Det är ju ändå Posten som slarvat här.

Ja det är rimligt enligt svensk rätt. Köper du en ny dator får du en bättre datorn än den som du blev av med. Om du inte vill ta lån kan du försöka köpa en likvärdig begagnad.

Sen kan man alltid diskutera huruvida den förlorade informationen på datorns HD ska berättiga ersättning. Det kan dock bli knepigt att värdera en sådan ersättning. Speciellt eftersom bevisbördan för en sådan värdering hamnar på den skadelidande. Men för själva hårdvaran är ersättningen rimligt enligt svensk rätt.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-25 18:50

Vad sa Posten om ersättning för det förlorade innehållet på hårddisken?

Ursprungligen av Homy:

Dom sa inte så mycket...fick ingen skriftlig motivering till summan...

• Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2007-09-10 12:13
Ursprungligen av Homy:

Hallå?!
Man skickar aldrig iväg sin dator, om den innehåller så mkt värdefullt arbete, utan att ta backup först!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-10 13:21
Ursprungligen av Rasmus:

Hallå?!
Man skickar aldrig iväg sin dator, om den innehåller så mkt värdefullt arbete, utan att ta backup först!!

Jag skulle inte låta datorn stå oanvänd i ett kassaskåp utan att ta backup på viktig information först. Annars får man faktiskt skylla sig själv.

Dock tråkigt att man inte ska kunna lita på posten och andra företag att ens paket ska komma fram okej.

• Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2007-09-05 15:55

Seriöst, 10.800 kr för en dator som kostade 17.200 kr för tre år sedan måste vara högt över marknadsvärdet!

Ersättningen som du fått räknas fram genom att man ser till vad det skulle kosta att köpa in en precis likadan iMac G4 som du blev av med. Sedan du köpte den har värdeminskningen gjort att den inte är värd lika mycket längre. Det är inget konstigt utan så räknar även försäkringsbolagen.

Jag fick tips från en kollega som sa att jag skulle kontakta Apple och kräva att dom ersätter mig med en likadan dator som jag blev av med eller en ny. Och jag har läst igenom villkoren för AppleCare där det bland annat står att det är Apple som ansvarar för reparation och leverans av dator åter till kund...vilket Apple inte gjort i det här fallet. Inte vet jag om det hjälper men man kan ju ändå göra ett försök. Men det var inte helt lätt att hitta någon e-mail på Apples hemsida för just sådana här ärenden...letar vidare...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-05 18:53

Jag fick tips från en kollega som sa att jag skulle kontakta Apple och kräva att dom ersätter mig med en likadan dator som jag blev av med eller en ny. Och jag har läst igenom villkoren för AppleCare där det bland annat står att det är Apple som ansvarar för reparation och leverans av dator åter till kund...vilket Apple inte gjort i det här fallet. Inte vet jag om det hjälper men man kan ju ändå göra ett försök. Men det var inte helt lätt att hitta någon e-mail på Apples hemsida för just sådana här ärenden...letar vidare...

Som du skriver så bör det ju rimligen alltid vara företaget som sköter reparationen som är ansvariga för att sköta kontakten och skadeärendet med det fraktbolag som dom väljer att man ska använda sig utav vid ett reklamation/garanti ärende. Det ska ju absolut inte behöva vara du som kund ska behöva driva ärendet med fraktbolaget i det här fallet posten. Hoppas verkligen att det löser sig för annars tappar man ju verkligen förtroendet för att skicka iväg något för reklamation!

Bästa är att ringa till Apple i sådana fall, sen försöker man stå på sig och prata med någon så högt upp i "kedjan" som möjligt.

Då ska man ju vara bra på att stå på sig om man ska ringa och prata med dom...och kunna smörja munlädret...inte mina starkaste sidor... :-/

Jag vet vad du menar, men står det uttryckligen i avtelet så borde det ju räcka med att läsa innantill.

Eller skriv ett brev direkt till Oscar Bjers, Apple AB, Box 1001, 101 38 Stockholm.

Att gå direkt till toppen brukar vara en bra metod.

Ursprungligen av TZW:

Jag vet vad du menar, men står det uttryckligen i avtelet så borde det ju räcka med att läsa innantill.

Eller skriv ett brev direkt till Oscar Bjers, Apple AB, Box 1001, 101 38 Stockholm.

Att gå direkt till toppen brukar vara en bra metod.

Tack! Precis ett sånt svar jag var ute efter!

• Medlem
  • 2007-09-05 19:12

Vad stod det när du sökte på kollinumret? På det viset vet man ju var i kedjan datorn har passerat och kan då kolla närmare. Och hur skickades den? Som hämtpaket, företagspaket etc? Posten anlitar även externa åkerier och då är det inte lika lätt att veta vad som hänt. Ett vanligt problem, tydligen, är att en person beställt en platt-tv av stora dimensioner som posten inte senare kan köra ut, därför att den står på pall.

Men naturligtvis är det ju Apple man ska ta kontakt med.

Ursprungligen av lime:

Vad stod det när du sökte på kollinumret? På det viset vet man ju var i kedjan datorn har passerat och kan då kolla närmare. Och hur skickades den? Som hämtpaket, företagspaket etc? Posten anlitar även externa åkerier och då är det inte lika lätt att veta vad som hänt. Ett vanligt problem, tydligen, är att en person beställt en platt-tv av stora dimensioner som posten inte senare kan köra ut, därför att den står på pall.

Men naturligtvis är det ju Apple man ska ta kontakt med.

Paketet skickades som företagspaket (som LAN-Master tydligen alltid gör med sina paket, inte vet jag varför) och när jag kollade postens hemsida och kollinumret så stod det bara: "12 juli kl 13:31 Vasastan, Posten har emottagit försändelsen". Och där stannade det. Mer fick jag aldrig veta och Posten ger inga svar utan har bara "kommit fram till att paketet inte går att hitta"...

Jag har skrivit brev och postat det till Oscar Bjers så får vi se vad det ger...

Jag har skrivit brev och postat det till Oscar Bjers så får vi se vad det ger...

Det har gått tre veckor nu sedan Oscar fick mitt brev...hur länge ska man behöva väntar på svar, om det ens kommer något...?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-27 23:56

om det ens kommer något...?

Vilken rolig avatar!:cool:

Var vänlig

Viktigt i både muntlig och skriftlig kontakt i sådana här ärenden är att vara vänlig, men fast. Gärna lite "tappert" glad och positiv, det är ju alltid roligare att hjälpa en sådan människa. Be kontakten om hjålp att få ordning på det som felar, "Hur ska jag göra för att få ordning på den här soppan?" Den som går på i 110 får exakt så mycket hjälp han ska ha och inte mer! Tänk på hur telefonförsäljare pratar med när de ringer upp, det är en bra modell, med lite modifiering förvisso.

Ett förstulet nämnande om Allmänna Reklamationsnämnden kan också vara effektivt.

I kontakt 2 kan man bli lite fastare i tonen osv, men kom ihåg att den som först höjer rösten förlorar!

Jag är medveten om att det inte alltid är lätt att vara lugn och samlad, men i de ärenden jag har drivit har ovan varit framgångrikt.

Att gå till högsta chefen är alltid bra, men tänk på att det är sista utvägen. Nästa steg är styrelseordföranden!

Grundbult är att anteckna alla namn som nämns och tidpunkter för samtal.

Bevaka tråden