Första Macbook, första mac nånsin.

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

hallå.

Jag tänkte bege mig ner till göteborg o införskaffa mig (äntligen) en mac : )

MIna pengar ska gå till en macbook, 2.16 ghz, för jag ska inte använda den mer till än skolarbete och fixa bilder med den och surfa.

Men är datorn såpass kraftig att jag kan koppla den till en tv och spela upp filmer etc. ?

Nån som har några kommentarer om den, ? bra köp ?

Och, det är väl inte så att om 2 månader så kommer en uppgradering på maskinen, som det var när jag köpte min ipod, och 2 veckor senare kommer ipod video för samma pengar : / ? ! är det rätt läge och köpa ?

Ursprungligen av _pojke:

Men är datorn såpass kraftig att jag kan koppla den till en tv och spela upp filmer etc. ?

Det är inga problem och koppla den till en tv och spela upp på. Se bara till och köpa en mini-DVI till videoadapter.

Ursprungligen av _pojke:

Nån som har några kommentarer om den, ? bra köp ?

Jag har den första revisionen av MacBook som släpptes i maj förra året, och det är det bästa köp jag gjort. Kan bara rekomendera den som dator, glöm inte att köpa mer ramminne, OS X älskar ram.

Ursprungligen av _pojke:

Och, det är väl inte så att om 2 månader så kommer en uppgradering på maskinen, som det var när jag köpte min ipod, och 2 veckor senare kommer ipod video för samma pengar : / ? ! är det rätt läge och köpa ?

Tänker man så att det kommer nya produkter hela tiden så ska man nog inte köpa elektronik alls. Har du behov av datorn nu, så köp den då.

Ursprungligen av _pojke:

är det rätt läge och köpa ?

MacBook var senast uppdaterad i maj och det brukar ta ett halvår åtminstone, så utifrån det borde det vara minst fyra månader kvar innan en ny modell kommer (all denna info finns på utmärkta Buyer's Guide. Man vet i och för sig aldrig säkert med Apple, men baserat på hur dom gjort tidigare är det inte troligt att det kommer någonting före dess.

okej tack. Då åker ja o köper då : ) Är det någon som provat att koppla till en plasma skärm. ? hur blir kvaliten ? kan jag sitta och surfa där eller ser man inte texten. ?

tack !

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-25 19:53

Det är väl lite halvdåligt med plasma, men köper du på dig en massa adaptrar och kopplar in datorn i TVns HDMI-utgång blir bilden antagligen bättre.

Hur kvalitén på bilden på TV'n blir beror ju helt och hållet på TV'n.

Behöver du DVD-brännaren? Modellen billigare kostar mer än 1000kr mindre med lika stor hårddisk. 2*160mhz är knappt märkbar skillnad.

(Btw, för att visa t ex vanlig DivX-film på en TV så är macbook sjukt överdimensionerad. Med tillräckligt med minne i så kan du köra 1080p på den.)

jo,, men köper man väl en dator, så kan man lika gärna lägga ialf 1 tusing på lite större processor, hårdisk och dvd brännare... finns ddet förresten nått brännar program på en mac ?

• Medlem
  • Örebro
  • 2007-07-27 02:34

Din dator kommer att duga mycket bra för det du beskriver. Lustigt nog kommer väl just skolarbete vara det som känns segast (innan Microsoft släpper Office för Intel-processorer). Brännarprogram behövs inte, jag nöjer mig med Finder, Skivverktyg eller hdiutil och har aldrig behövt något mer. Samtliga dessa brännarprogram ingår i själva OS:et, varken något att köpa eller installera.

ok, så vad har den för skrivar program, funkar inte office på macbooken . ? ? ? ? ?...

Har ni nån extern hårdisk ni vet är bra och snabb som passar bra till den här ?
plus om ni har nått bra tips på program för att föra över dvd filmer till datorn... ? typ clone dvd lr liknande.

Hur är det igentligen med diverse program för macen, dom flesta "små" programen är väl mac fungerande också., : ?

och orkar datorn driva en extern skärm utan lagg och hack. ? en skärm så stor som 42. " :?

är det då värt att köpa lite mera minne ? och vartifrån ?

*ny på det här.. ! tack : )

Senast redigerat 2007-07-28 14:34
  • Medlem
  • Harestad
  • 2007-07-28 16:23

Hejsan!

Jag har en Macbook 2Ghz och 2GB RAM.

Småprogram söker du efter på Versiontracker.com eller Macupdate.com.

Brännarprogram "följer med", men jag rekommenderar att du skaffar Roxio Toast. Det fixar det mesta, skapar Image-filer, mountar dessa, skapar DVD-skivor och musik CD m.m. Ett annat billigare alternativ är Disco.

Jag har två st. externa LaCie-hårddiskar, 320GB och 500GB, som fungerar perfekt. Vet inte så mkt om RAID osv för att få bästa möjliga, men hårddiskarna formaterar/partitionerar du med programmet Skivverktyg som kommer med datorn.

Jag har kopplar i datorn till min 32" LCD utan några som helst problem. Jag har även testat på mina föräldrars 42" LCD. Och har även en 21" extern skärm med högre upplösning än TVn och det laggar inte.

Till skärmen kopplar jag mini-DVI -> DVI
Till TVn kopplar jag mini-DVI -> HDMI

För att lägga över dina DVD-filmer på datorn kan du använda DVD2OneX, där kan du välja bort menyer osv, och även komprimera filmen så att den passar en "One-layer-DVD". Detta programmet klarar dock inte av kopieringsskyddade DVD. För att "tvätta" dessa kan du använda MacTheRipper innan du kör DVD2OneX.

Med andra ord så får du ut mycket mer kraft ur din Macbook än vad du verkar tro. Jag tycker också att du ska satsa på en modell med DVD-brännare, du vet aldrig när du behvöer den. T.ex. när du ska installera Windows och behöver göra en Bootcamp DVD med drivrutiner ...

Senast redigerat 2007-07-28 16:59

Det här verkar helt underbart totally crazy, köper den så fort ja kan nu i veckan tack !

Återkommer säkerligen med mera freågor. tack !

Måste bara gladeligen säga att jag åker in till Göteborg och köper min macbook nu

Men du är ju fortfarande inloggad, vad väntar du på???

HALÅ det första jag någonsin skriver på internet på min MAAACBOOOOK gör jag ju så klart på 99mac.se har inte kommit från jobbet förrens nu, därför jag inte kunnat använda den

Det enda som krånglar nu med den här,, eller , ah, det är inte datorn som krågnlar, utan det trådlösa modemet från min PC (USCH BLAE ) som inte vill fungera,,, tröttsamt. så nu sitter jag på ett deafult internet från nån granne.... blae. vill ha mitt egna !

OM någon nu har ett liknande modem, Zynex ifrån telia och vet hur man gör.. säg till

Än så länge, ALLT UNDERBART ... STolt Switcher. : )

Hjäälp Hur Stänger Man Av Microsoft Messenger !??!? Panik !

jag hitta hur man gjorde

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-10 23:51

Det är inte ett Zyxel modem som du har hemma?

hur som helst, istället för att betala för ett brännarprogram till macen, testa burn (http://burn-osx.sourceforge.net/) har inte behöft något annat program ännu iaf, tar allt från isos till allt annat

joo, zyxel vadå brnnar program ?? ... vetu hur jag gör med internet ?

LÖste även detta med internet

NU har ja en fråga om skrivbordet,, alla filer som hamnar där,, vart kan jag lägga dom ? det är bara att dra eller ? för när jag gjorde så med messenger så försvann ikonen till ingenstans,, nu har jag laddat ner adium,, de e bra eller ? ... tack på förhand

Vad är bäst för datorn igentligen när jag tänker på batteriets hållbarhet, när jag sitter hemma, ska jag helst ha el kabeln i så den laddas konstatnt ? eller ska jag ladda den fullt, köra med den o ladda den igen...... ? nybörjare.....

Vad står det i manualen?

Skämt åsido, spela roll, det där var väl ett problem förr i tiden. Det enda man kan behöva göra ibland är att kalibrera batteriet, i övrigt spelar det ingen roll vad man gör. (i stort sett)

okej ; ) jag är ju numera berikad med en macbook och vill inte sitta fast så : )

som jag för övrigt måste säga att jag e helnöjd med

Många frågor ser jag, jag tar några ur högen och svarar på...

Skrivarprogram: MS Office finns till Mac, men det är en gammal version som fungerar rätt segt. Ny Office kommer först i januari nästa år. Apples eget alternativ är IWork 08, där ordbehandalren/layoutprogrammet Pages ingår. Vill man ha ett rent skrivprogram så är Nisus Writer Pro ett utmärkt och prisvärt val. Mellel är ett annat som många gillar, men som jag har svårt för. NeoOffice liknar MS Office men är gratis, ingår skrivprogram i det.

Modem: För att få det trådlösa att fungera måste du koppla ihop det med MacBooken via det inbyggda AirPort i Macen. Du kan också prova Apples eget lilla modem som kopplas in i USB-porten, det är dock inte trådlöst.

Externa hårddiskar: Finns massor av USB2 och Firewire enheter som fungerar bra. Själv kör med en PocketDrive för säkerhetskopior.

Skrivbordet: Det blir lätt rörigt att lägga dokument på skrivbordet, lägg dem i mappar istället. Om du klickar på Finder-symbolen längst till vänster i "dockan" i nederkant av skärmen, så får du upp ett fönster som visar mappar i din hårddisk. Apple har fördefinierat mappar för Dokument, Bilder. Filmer och Musik - använd dem till att lägga dokument/filer i.

I Program-mappen (mappen med 'A' som symbol) lägger man program. De program som du vill ha snabb åtkomst till, drar du till "dockan" så skapas en genväg till dem där. (de ligger kvar i program-mappen, men har en genväg på dockan).

Batteriet: Det är bra att ladda - ladda ur ett par gånger i följd innan man börjar använda batteriet på allvar. När du har datorn stationär kan du köra med sladden i, då sliter du inte på batteriet i onödan.

Hälsar
R

Ursprungligen av Raphael:

Många frågor ser jag, jag tar några ur högen och svarar på...
Skrivarprogram: MS Office finns till Mac, men det är en gammal version som fungerar rätt segt. Ny Office kommer först i januari nästa år.

Skulle vilja komma med ett tillägg, MS Office får utstå alldeles för mycket obefogad kritik. Jag kör Office 2004 på min MacBook och det flyter på fint.

Uppstarten av programmet kanske tar en liten längre stund än det gör på en mac med PowerPC processor men när väl programmet startat är det inga problem med seghet. Jag använder den allra första revisionen av MacBook som kom i Maj förra året.

Tack bra svar ! uptäcker nya saker hel tiden förberdermig för en demostratio av min macbook för mina vänner ikväll dom är tvivel aktiga vad det gäller mac.. men nu när även min mamma pratar om att skaffa en imac. för att dom e så snygga så tror jag man kan övertyga vem som helst

Ursprungligen av _pojke:

Tack bra svar ! uptäcker nya saker hel tiden förberdermig för en demostratio av min macbook för mina vänner ikväll dom är tvivel aktiga vad det gäller mac.. men nu när även min mamma pratar om att skaffa en imac. för att dom e så snygga så tror jag man kan övertyga vem som helst

Jisses, borde det inte vara olagligt med så mycket smileys? Det går ju inte att läsa. Kan inte jag stänga av det på något sätt?

Om du är sugen på lite självstudier kan jag rekommendera denna sida:
http://www.apple.com/support/switch101/

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-13 15:40

När du skapar en tråd kan du stänga av smileys.

Ursprungligen av boris91:

När du skapar en tråd kan du stänga av smileys.

GIllar du inte smileys ?

Ursprungligen av _pojke:

GIllar du inte smileys ?

Inte;) när:( är:$ överallt:tveksam: helaO:-) tiden:mad: för:D det:"> blir:) såO:-) svårt:tveksam: att:cool: läsa:p

Denna sida är bra också:
http://www.apple.com/support/mac101/

Bevaka tråden