EyeTV DTT och 466MHz G4?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Har köpt två gamla Powermac G4 (400 och 466MHz) som jag ska åka ner och hämta om en månad någon gång. Har tänkt att använda den på 466MHz som en "mediaserver" kopplad till teveapparaten. Tror att jag har löst problemet med att koppla ihop datorn och teven, så på det planet så är det inte några problem. Tror jag.

Har tittat på en del teve-kort, bland annat The Tube och EyeTV för DTT men de verkar kräva en lite bättre dator än vad jag har att tillgå. 1000MHz för The Tube och 500MHz för EyeTV DTT. Båda verkar också kräva USB 2.0.

Är det någon som vet ifall man kan använda en EyeTV för DTT på en 466MHz G4 med USB 1.1 (för det är väl inte USB 2.0 på den, va? Den kom 2001)? Det är ju precis på gränsen, kan man tycka. Kanske finns någon annan lösning som inte är lika "resurskrävande" (500MHz är ju faktiskt inte några resurser att prata om, men jag har ju tyvärr inte det att tillgå)? Tredjepartshack?

Jag är väldigt tacksam för svar. Är en helt ny värld för mig, det här med teve på Macen.

Ingen? Tror ändå att jag ska köpa en EyeTV DTT och testa ifall det fungerar. Kan ju alltid sälja den annars. Eller köra med Macbooken.

• Medlem
  • 2007-07-24 17:28

Det går inte att använda "vanlig" USB till digital-TV. Du måste i så fall skaffa USB-kort. Jag är också tveksam till om burken klarar att koda av videon ... men jag har inte testat. HD klarar den ju definitivt inte. Du ska vara medveten om att det här är datorer som med nöd och näppe klarar att köra OS X utan att storkna.

Ja, jag är väl medveten om att det inte är något som helst fratmonster som jag har införskaffat. Tycker dock att OS X på en gammal iMac G3 inte är några problem. Inte heller en 867MHz G4, men det är ju visserligen skönare på en Intelmac eller nyare G4 eller G5.

EyeTV för DTT är väl ett USB-kort, eller? Har inte heller en teve som klarar HD (några år gammal 28' crt), så det spelar inte någon roll.

Oj, nu kom jag på vad du menar med "USB-kort". Ehe...

• Medlem
  • 2007-07-24 19:12

Det största problemet med dessa datorer är nog att de låter rätt mycket. Så även om du får igång det, så surrar de tillräckligt mycket för att det ska vara störande vid TV-tittning. Men som sagt, USB2 är ett måste, och processorn är nog i underkant.

Jag har suttit vid en sådan dator en gång, och tyckte knappt att den lät alls. Den körde visserligen OS 9, så det kanske har något att göra med det? Tror knappast att personen som ägde datorn hade gjort något för att den skulle låta mindre.

Fann förresten denna på Macoteket. Någon som har någon erfarenhet av den?

Hmm.. har för mig att det PCI-kortet är till för analoga sändningar, isf kan det vara så att din dator PRECIS klarar att spela upp det

Jag hade iaf en nästan identisk för analog TV till min G4 1GHz, det gick att kolla på TV (med ca 30% CPU-användning) men att spela in i bra bild och bildhastighet var bara att glömma.

Ja, jag sökte lite om det här på 99 och det verkar som att man behöver en ganska så ny dator för att kunna spela in i acceptabel kvalité. Surt.

Det lutar nog mest åt en EyeTV för DTT och ett USB 2.0-kort (är det bara att ta vilket som helst så fungerar det?). Ska nog köpa en när jag kommer ner till Stockholm nästa gång. Orkar inte beställa, ska ju ändå hämta datorerna i Stockholm samtidigt.

USB2-kort, leta efter dem med ett kontrollerchip från NEC, de brukar funka i Mac, de med VIA funkar oftast inte.

• Medlem
  • TÄBY
  • 2007-07-27 12:25

Köp en EyeTV med firewire så funkar det

Finns det verkligen sådana? Annars så verkar det ju vara ett bra alternativ.
Du får gärna länka till en svensk sida som säljer det.

Har dock beställt ett begagnat USB 2.0-kort. Vet inte ifall det fungerar med Macen, men det var så löjligt billigt att jag inte kunde låta bli att beställa.

• Medlem
  • TÄBY
  • 2007-07-27 13:13

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=1021284&product_id=577339
kanske kan vara något.. men dom är tyvärr inte billiga, verkar som 25öres-buss är det som gäller på många mottagare idag.

Hm, lite väl dyrt. Tack för tipset, dock.

1
Bevaka tråden