Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken GPS till bilen?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-07-23 12:31

Tänker köpa en GPS att ha i bilen. Jag och min kära hustru har nämligen alltid olika åsikter om vilket vägval som är bäst. Istället för att ta ut skiljsmässa har vi därför beslutat oss för att en GPS får vara skiljedommare när vi är ute på söndagsutflyckt. En lösning vi båda förhoppningsvis blir nöjda med. Vad är det som gäller idag? har läst på lite olika ställen men blir bara förvirrad. Jag frågar därför här på 99:an för har får man alltid bra svar och rekomendationer. Pris har ingen betydelse utan funktionen är viktigast.

Jobbar som Flygkapten på SAS och har ALLTID varit intresserad av teknik och GPS:er. Har tidigare flygit skärmflyg i världscupen och har sedan 1994 använt GPS av olika slag. Jag lovar att jag har provat det mesta. Har för tillfället 2 Aero Saabar med inbyggd GPS I den ena och i den andra, vad SOM ÄR det bästa som finns ( enligt mig och Taxi bolagen) VDO jag säger igen VDO !! Finns INGET bättre ( utom priset) !!!

Kolla upp den så får DU se !

Ursprungligen av IcemanCharlie:

Har för tillfället 2 Aero Saabar med inbyggd GPS I den ena och i den andra, vad SOM ÄR det bästa som finns ( enligt mig och Taxi bolagen) VDO jag säger igen VDO !! Finns INGET bättre ( utom priset) !!!

Kolla upp den så får DU se !

Har också en Aero med Nav... men det är inte den nyaste med touch har en 05:a dock tycker jag inte den kartan är vidare bra!

Navigon funkar men är inte enlgit mig bland de bästa!
Garmin är billig men jag har haft 2st och den är INTE i klass med TomTom!

Mitt råd är att köpa en TomTom 930T där har du en riktigt bra NAV!!
Klart snyggast är den också... kartor laddas ner enkelt och är 100% kompatibel med OSX.
TomTom 930 vann pris som årest bästa NAV, om man nu orkar bry sig om tester

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-23 13:02

Jag rekommenderar Navigon TS7000T Europa. Det är Navigons tidigare toppmodell med 4.3 " skärm, 2 GB minneskort med kartor över 38 länder. Inbyggd mottagare för TMC vilket sparat mig åtskillig tid då det blir lättare att undvika bilköer och andra stopp i trafiken. Den har SiRFStar III chip, och motagare för 20 kanaler. Varning för fartkamerror. Funktion för egna resmål, POI's och körjournaler.

SIBA och OnOff kör för tillfället kraftig rea på dessa. Kostar under 2900 kr idag, mot 4500 i början av året. Paketet inkluderar även bilhållare och laddare för hemmet och bilen.

M3 Digital world, februari 2007 "Navigon TS7000T är M3:s nya favorit." Navigatorn fick 8 av 10 i betyg av M3.

Jag tycker det hela är en smaksak. Alla GPS fungerar. Sedan har man olika kartor/leverantörer. Bara nordiska kartor eller europa eller hela världen. Vad behöver man ?
Skall du ha den bara som gps, eller vill du ha mp3 spelare - bluetooth för att kunna använda ihop med mobilen. Alla dessa varianter gör ju att priserna varierar.
Jag tycker det viktigaste är att fabrikatet är hyffsat känt, då vet man att kartorna är OK och att den går att uppdatera via nätet (hemsidan). Jag kör själv en Garmin Nuvi 200 för ca. 2000 kr. Den har svenska menyer och tal. Liten och smidig om man även vill kunna ha den i fickan vid promenader. Batteritid 6 timmar efter uppladdning. Skandinavienkartor i min. (nuvi 250/europa) Har uppdaterat den senast idag via Garmin svenska hemsida.
Jag har även laggt in alla fartkameror - lazerpunkter - betalstationer förutom alla tusentals hotell,mackar,restauranger osv. som redan ligger i från start. Som sagt vad skall du ha den till...... det är det som styr inköpet tycker jag.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-07-23 14:19

Enligt M3 hade de en nyare Navigon 7110 som favorit http://m3.idg.se/2.1022/1.112562.någon som testat. VDO hittar jag inget om. Har ifs inte kollat runt speciellt mycket. Var kan man köpa den?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-07-23 14:38

Tackar för svaren. Jag vet noll om det här alltså men där dök det ju opp en grej jag inte tänkt på. Uppdatering av kartor, funkar det med Mac. Morsan o farsan kommer också att använda den så svenska menyer är att föredra. Det viktigaste för mig är att ta mig från punkt A till B sen är det inte helt fel med med varningsfunktioner för fartkameror och trafikproblem.)

Ursprungligen av onnyt:

Tackar för svaren. Jag vet noll om det här alltså men där dök det ju opp en grej jag inte tänkt på. Uppdatering av kartor, funkar det med Mac. Morsan o farsan kommer också att använda den så svenska menyer är att föredra. Det viktigaste för mig är att ta mig från punkt A till B sen är det inte helt fel med med varningsfunktioner för fartkameror och trafikproblem.)

Garmin har 2 programvaror som fungerar med mac. Det var ytterligare en anledning att jag valde den. Vet inte säkert hur det är med dom andra.
http://www8.garmin.com/products/webupdater/

Nordenkarta eller Europakarta?

Är det någon som vet om Europakartan i Garmin nuvi 250 är lika bra i Norden som Nordenkartan som finns med Garmin nuvi 200?

Om inte - vad är skillnaden?

Är det någon som har testat den för promenader i skogen?

Ursprungligen av hanskar:

Är det någon som vet om Europakartan i Garmin nuvi 250 är lika bra i Norden som Nordenkartan som finns med Garmin nuvi 200?

Om inte - vad är skillnaden?

Är det någon som har testat den för promenader i skogen?

Det är ingen skillnad i kvalitet. Det enda som skiljer 200 och 250 åt är europakartan. Men det är ju två olika kartor. Du kan ju ladda hem europa till 200, och då blir det ju samma sak. I skogen fungerar den ju bara på det sättet att du kan lägga in kordinaterna och på det sättet hitta samma "ställe". Att använda den på Gå - är ju mer att promenera i stan ex. du kan ju gå på ställen där du inte får köra med bil tex.
Hoppas du förstår vad jag menar.

Ursprungligen av adress@mac:

I skogen fungerar den ju bara på det sättet att du kan lägga in kordinaterna och på det sättet hitta samma "ställe".

Så det går att sätta in koordinater i Garmin 250:an? Alla navigatorer har inte den funktionen och att få reda på det genom tillverkarnas hemsidor är snart sagt omöjligt.

Just hur navigatorer funkar med mac vill man ju gärna veta. Garmins programvaror kritiseras en hel del på MacMap (Yahoogrupp för gps/mac).

TomTom har ett program för mac (funktion okänd) men Navigon, som verkar ha användarvänliga apparater, har det inte.

Det som hindrar mig från att köpa GPS till bilen är att den just bara funkar i bilen...Tar jag med den i skogen lär den väl blinka ilsket eller i bästa fall visa ett enfärgat fält utan några referenser...
En GPS för skogen är ju värdelös i bilen ... Sedan är jag på sjön ibland... Då blir det en GPS till...

Det blir ju 15 tusen innan man är klar + att man får sy om kostymen för att ha större fickor...

Hört att Soltek.se har en del kul som klarar rubbet. Siemens 560 + Fugawi (sjön och skogen) sedan kan man väl lägga till ngn programvara för Bilen

Synd bara att alla dessa handdatorer med nån urk-windows i lirar så himla dåligt med Mac...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-04 13:47
Ursprungligen av Goflorp:

Det som hindrar mig från att köpa GPS till bilen är att den just bara funkar i bilen...Tar jag med den i skogen lär den väl blinka ilsket eller i bästa fall visa ett enfärgat fält utan några referenser...
En GPS för skogen är ju värdelös i bilen ... Sedan är jag på sjön ibland... Då blir det en GPS till...

Goflorp,

Det låter som en Garmin GPSmap 276C skulle passa dina önskemål!!

-"Läser nedladdningsbara kartor från Garmins PC-baserade system MapSource® BlueChart samt förprogrammerade BlueChart minneskort. Läser även City Select vägkartografi samt Friluftskartan."

Noteras bör att Garmin nu mer har programvara för Mac för hantering av kartmaterialet...

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • 2009-06-28 16:37

Och hur är läget nu för tiden?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-06-28 17:00

Navigon 8110 blev det först och nu Navigon för iPhone. Behåller dock 8110 också pga större skärm och bättre ljud.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-06-28 17:33

Har en Garmin quest. det finns program för att uppdatera den och att lägga in kartor i den från macen, men inget program för att konvertera deras kartor till ett format som deras mac-program kan lägga in. MEN, dom har gjort ett program för windows som konverterar kartorna till ett format för macprogrammet! Vansinnigt, javisst. Är en quest bra? Näe. Har den bara för att den kom med en ATV jag köpte. Blir nog mycket bättre med min iPhone.

Garmin Nuvi är min rekommendation för funktionalitet. Dock suger Garmin Sverige när det gäller support, tyvärr verkar dock Garmin vara minst dåliga...

  • Medlem
  • 2009-06-29 07:39

Vad betyder kompatibel med OSX? Vad är det man kan göra med datorn som man har nytta av? Jag blir inte klok på det när jag läser på tillverkarnas hemsidor.

Ursprungligen av Baron:

Vad betyder kompatibel med OSX? Vad är det man kan göra med datorn som man har nytta av? Jag blir inte klok på det när jag läser på tillverkarnas hemsidor.

Alltså att du dockar navigatorn till datorn och t.ex TomTom har ett program där du kan se precis allt som finns på naven!
Du kan redigera favoritvägar, lägga till bilder/musik, ladda ner nya röster, hastighetskameror osv osv.
Allt för att det skall vara så enkelt och överskådligt det kan bli!
Uppdateringar mm får man direkt reda på när man ansluter den.

Sålde dock min TomTom 930 på Tradera förra veckan, men kan verkligen rekomendera den anledningen att jag sålde ja det är för att min iPhone skall få verka GPS om den lever upp till någorlunda återstår väl att se

Navigon har ju en hel del kvar att önska om man är en lite mer krävande GPS användare!

Just fördelarna med TomTom är att du kan ändra i kartor när du är ute och kör om du kommer till ett ställe med en väg som inte stämmer namn eller hastighet på kan du direkt gå in med navigatorn och ändra namn mm.
Samt dela med andra eller ta del av andras kartor! På så sätt har du en Nav som alltid är så up to date man kan ha.
En annan fördel är att prata in sina adresser samt IQ routes som snabbt kolla lämpligast väg för tillfället med alla parametrar som köbildning, olyckor vägunderlag mm kan ge dig bästa vägen osv.

Själv har jag en Garmin Nüvi 760 efter att ha använt en TomTom 710 ett tag. Måste säga att jag känner mig mer "hemma" på TomTom (även om koordinaterna är de samma som förut.. )

  • Medlem
  • 2009-06-30 20:57

Köpte just en Tomtom GO 730t, men jag får inte igång den...

Ursprungligen av Baron:

Köpte just en Tomtom GO 730t, men jag får inte igång den...

Här har du en länk till ett forum liknande 99mac. Har fått mycket hjälp där.
http://www.speedcams.se/phpBB3/index.php

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-06-30 21:07

Har fått lämna in min Quest för andra gången.

  • Medlem
  • 2009-07-01 06:45

Jag fick igång den efter att ha tagit hem Tomton Home.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-10-26 01:11

Hej! Nu är vi i slutet av oktober 2009... Är det fortfarande TomTom 930T som ansees den bästa och bäst kompatibel med Mac OS X ? Jag vill ha en GPS som talar och som inte kräver alltför mycket jobb från min sida. Plugga in - uppdatera via datorn och köra! Orkar inte hålla på och lägga ned en massa tid. Den ska ju liksom avlasta! Tacksam om ni tipsar en bekväm användare.
Hälsningar /Sue

P.s. om någon vet var man köper den förmånligt och pris och vad uppdateringarna sedan kostar - tipsa gärna!

Ursprungligen av SUEMEL:

Hej! Nu är vi i slutet av oktober 2009... Är det fortfarande TomTom 930T som ansees den bästa och bäst kompatibel med Mac OS X ? Jag vill ha en GPS som talar och som inte kräver alltför mycket jobb från min sida. Plugga in - uppdatera via datorn och köra! Orkar inte hålla på och lägga ned en massa tid. Den ska ju liksom avlasta! Tacksam om ni tipsar en bekväm användare.
Hälsningar /Sue

P.s. om någon vet var man köper den förmånligt och pris och vad uppdateringarna sedan kostar - tipsa gärna!

TomTom är helt rätt för Mac genom programmet TomTom Home som gör allt det du önskar och lite till. Mycket bättre programvara för Mac än vad Garmin har - jag har båda.
Vad gäller priser osv. på kartor - se TomTom hemsida.
TomTom, bärbara GPS bilnavigeringssystem

  • Medlem
  • 2009-10-26 07:37

Jag är gansksa nöjd, men hade nog satsat på en modern iPhone med TomToms eller Garmins mjukvara om jag skulle köpa en i dag.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-10-27 22:47

Tack så mycket Baron och Veteran!
Tänker nog bara använda den i Europa. Ska alltså satsa på TomTom. Någon som har synpunkter på ovärderliga TomTom funktioner eller funktioner som man kan vara utan? Såg att priserna varierar mycket. Om man köper en TomTom för Europa får man uppdatera kartorna utan extra kostnad så länge man vill, eller prenumererar man och måste betala varje år? eller varje gång man uppdaterar? Förlåt en novis. Idag körde jag fel! Blev så arg.

  • Medlem
  • 2009-10-27 23:06

När jag köpte min fick man två års uppdateringar på köpet.

TomTom Home är inte så himla bra, men jag har å andra sidan inget att jämföra med. Jag skulle gärna vilja kunna knappa in rutter i datorn bättre än vad som är möjligt.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-10-30 12:03

Tusen tack Baron!
Verkar inte som om någon är helt nöjd
En djungel för en novis alltså.
Har iPod Touch och tänker nog vänta ett tag innan jag skaffar iPhone.... Vill ha större display på GPS:en.

Bevaka tråden