Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskutrymmet äts upp, men av vad?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nu haft min MacBook i ca 2månader. Vad jag nu börjat märka är att mer och mer hårddiskutrymme försvinner, men vart förstår jag inte. Har 111gb hårddisk men endast 24gb kvar. Jag ska alltså ha använt ca 88gb.
Räknar jag ihop vad mina mappar med bilder, filmer och musik tar så är det inte mer än 30gb. Min program mapp är endast 4gb. Vart har då de återstående 54gb tagit vägen? Har installerat parallels med XP, med det kan ju inte ta mer än max 5gb. Har sett att mappen bibliotek är "gigantisk", på hela 45gb, vad i hela friden finns det i den. Jag har aldrig lagt något i den mappen.

Mycket tacksam för svar.

Mvh Jonas

Checka in programet Disk inventory X
http://www.derlien.com/

/Nilzon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-22 16:16

Ladda hem WhatSize och kör, den ger en bra bild av var ditt utrymme försvunnit. Titta speciellt i ~/Library/Logs, det finns trådar här på 99 om att log-katalogen plötsligt börjat ta stora mängder utrymme.

Laddade ner whatSize programmet. Får en bra bild vart utrymmet tagit vägen. Som "berdan" sa, library/logs mappen är på 35gb! kan man tömma den utan att råka utför problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-22 17:34

Ja, se även denna tråd om samma problem.

Ett fullt installerat system tar runt 11GB med alla språkfiler, skrivardrivrutiner, program, loppar till Garageband, teman till iMovie och iDvd samt lite annat skröfs. Siffran kan ha ändrats, men stämde ganska väl när kollade ett par fabriksnya maskiner för drygt ett år sen.

1
Bevaka tråden