Skivavbildning av hela installationen

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Suck, har nu med DVD-skivans "Skivkontroll" försökt ( 3 gånger ) att skapa en skivavbild för att ha som säkerhets-image då/om jag skulle vilja återskapa HELA hårdisken. Allt hänger sig efter ca: 23 GB ( av ca: 50 GB ), några råd om VARFÖR detta händer och OM det går att åtgärda. Grejen är att jag vill ha TVÅ partitioner, en för OSX och EN för att senare kunna lägga Linux på, dvs. sk. "ledigt utrymme". Finns det program där man kan knycka lite av den enda HFS+ partition som man har och reservera en ny ( andra ) partition för Linux... ja så slapp ja en omformatering..

Nu kanske jag är ute på väldigt djupt vatten är inte 100% på vad jag snackar om här men, finns det inte en möjlighet att när en skivavbild skapas så används en del av hårdisken som "temp" under tiden?
Och av den anledningen så tar hårddiskplatsen slut under tiden?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-22 05:48

Prova CCC Carbon Copy Cloner, tar en kopia av hela disken som en imagefil, som dessutom är bootbar. Kolla på versiontracker.com.

/Tangen

Jag vet inte om jag fattar Dig rätt: försöker Du ha skivavbilden med klonen liggande på själva huvudpartitionen? I så fall lär Du ju knappast komma åt den när den verkligen behövs... Och hur skall det gå till när den avbildningen då ska klonas till en del av sig själv?

En extern FireWire-disk är det bästa (USB-diskar kan vara problem att boota ifrån, men har man installations-DVD:n till hands, kan man boota från den vid återställningen.

CarbonCopyCloner är ett bra program, men gör egentligen samma sak som Skivverktyget klarar; dessutom har det varit problem med CCC under de senare 10.4-versionerna som jag inte vet om man löst ännu.

Själv föredrar jag SuperDuper ( http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html ), som visserligen kostar en liten slant, men som tillåter "inkrementell kloning", och därför är enormt mycket snabbare. Den har alltid hållits uppdaterad och fungerat perfekt med alla OS X-versioner hittills. Även den ger bootbara kloner.

Ursprungligen av elgenper:

Jag vet inte om jag fattar Dig rätt: försöker Du ha skivavbilden med klonen liggande på själva huvudpartitionen?

Nej självfallet inte, har försökt att lägga den på en lös/extern fw-drive - ska testa CCC istället

1
Bevaka tråden