• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-21 14:55

Förekommer många frågor om vilket minne man ska köpa till just sin modell. Och även hur de ska installeras. Ska försöka sammanställa de vanligaste frågor och svar.

Söktips: Ställ markören i sökrutan uppe till höger och tryck Enter. Skriv in ordet "minne" i rutan för "Nyckelord", ändra i "Hitta trådar med" till "minst 1 svar" och slutligen markera din datormodell under kategorin Hårdvara i "Sök forum"-rutan.

Skriv gärna inlägg och komplettera/förbättra denna tråd. Så uppdaterar jag originalinlägget.

Vilket minne passar till min x-modell?
Vilket minne som passar just din modell beror på vilken modell och version du har. Det är enklast och bäst att kolla användarmanualen till just din modell och version. Se Apples supportsidor. Där finns alla handböcker för respektive modell.

Var kan jag köpa detta minne?
Enklast är att kolla på Apples sida med återförsäljare. Macoteket och MacSupport är några av dem.

Är du säker på vilket märke och modell av minnesmodul du vill ha, så finns det många återförsäljare, utöver Apples återförsäljare av minnesmoduler att välja på. T ex Datorbutiken, Komplett, JME Data, med flera.

Hur installerar jag nytt eller ytterligare minne?
Apple har så kallad Do it yourself (DIY)-guider för respektive modell och version. De finner du i handboken för din modell. Är du osäker på om du klarar att installera själv, så är det bäst att du vänder dig till en auktoriserad verkstad och får nya eller ytterligare minne installerat av deras tekniker.

Hur fördelar jag minnen i olika storlekar?
Bärbara modellar har endast en extra plats medan stationära modeller har fler lediga platser för ytterligare minnesmoduler.

Det rekommenderas att installera, om möjligt minnesmoduler parvis, t ex 2x512MB, 2x1GB, 2x2GB och 2x4GB. Det finns olika uppsättningar för olika stationära modeller för optimal prestanda. Vissa modeller klarar inte av att blanda parvis med olika storlekar, t ex 2x512 + 2x1GB. Se även relaterad tråd.

Gäller min dators garanti om jag installerar själv?
Många modeller godkänner så kallad Do it yourself (DIY)-installationer av minnesmoduler och påverkar inte garantin. Är du osäker, kontakta Apples kundtjänst eller någon auktoriserad återförsäljare.

Senast redigerat 2007-07-27 08:42