Hjälp mig med mitt första Mac-köp

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-21 02:05

Har länge väntat på att få lägga vantarna på en Mac, nu är tiden äntligen inne.

Har dock inte riktigt bestämt mig vad jag ska ha än. Det jag är helt säker på är att det blir en MBP 2.4GHz, det lutar åt 17 tummarn. Skall köpa ny skäm också, vill ha en ACD 23", ska man köpa denna nu eller vänta på de nya? Går det några rykten om när dessa kan tänkas komma?

Vad behöver jag för tillbehör, vill ha sladdlöst möjligast. AirPort Extreme är att rekommendera eller? Behöver jag köpa AirPort Extreme-kort eller siter det i?

Tänkte slänga in 2gb extra RAM, vilka skall jag ha? Är det nödvändigt att köpa till "MacBook Pro 17-inch Hi-Resolution Widescreen Display [+ SEK 910,00]".

Jobbar med grafisk produktion, After Effects och bildbehandling(RAW), rätt tunga grejer alltså.

Det ser väl rätt ok ut eller?

/Andreas

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-21 03:37
Ursprungligen av Sissy:

Har länge väntat på att få lägga vantarna på en Mac, nu är tiden äntligen inne.

Vad kul och spännande med första macen. Grattis!

Ursprungligen av Sissy:

Har dock inte riktigt bestämt mig vad jag ska ha än. Det jag är helt säker på är att det blir en MBP 2.4GHz, det lutar åt 17 tummarn. Skall köpa ny skäm också, vill ha en ACD 23", ska man köpa denna nu eller vänta på de nya? Går det några rykten om när dessa kan tänkas komma?

Syftar du på senaste Cinema Display, med alu-finish så är det bara rykten om att det ska komma nya. Och kan dröja innan nya kommer. Är du i behov av extern skärm och har möjlighet, så köp befintlig version.

Ursprungligen av Sissy:

Vad behöver jag för tillbehör, vill ha sladdlöst möjligast. AirPort Extreme är att rekommendera eller? Behöver jag köpa AirPort Extreme-kort eller siter det i?

Du lär ju få mus till, när du köper din MBP. Men ett standard, externt USB-tangentbord är ju smidigt o ha till. Så sliter du inte på MBPs tangenter mer än när du har datorn hemifrån. Ett ställ, där du kan ha datorn på, är ju smidigt. Fördelen med ställ är ju att det kommer luft under datorn och främjar kylningen av datorn. Och även att skärmen kommer upp i en lagom höjd. Airport Extreme-kort sitter redan i datorn. Det du behöver är en basstation som du kan koppla in ditt bredbandsmodem, mm.

Airport Express-basstation är förra modellen, senaste heter Airport Extreme-basstation. Om jag inte minns fel av vad jag läst så saknar senaste basstationen möjlighet att köra AirTunes, dvs koppla in stereon, t ex.

Ursprungligen av Sissy:

Tänkte slänga in 2gb extra RAM, vilka skall jag ha?

Som standard kommer de med 2GB minne. Eller så väljer du att uppgradera vid beställningen och då är nästa steg, 4GB. Och det är max, dvs 2x2GB. Där är bara två platser för minnesmoduler. Om du uppgraderar minnet när du beställer så får du Apples originalminnen som är bra. Om du ska köpa i efterhand, så kan du köpa dem t ex här. Viktigt att det är rätt modell och variant av minnesmoduler just för din MBP-modell.

Ursprungligen av Sissy:

Är det nödvändigt att köpa till "MacBook Pro 17-inch Hi-Resolution Widescreen Display [+ SEK 910,00]".

Tillvalet du nämner är antireflexbehandlad skärm som kommer med antingen blank eller matt yta. Läs om fördelarna på Apple.se. Inget nödvändigt tillval.

Ursprungligen av Sissy:

Jobbar med grafisk produktion, After Effects och bildbehandling(RAW), rätt tunga grejer alltså.

Det sägs att man kan inte ha för lite minne. Köp så mycket minne du har råd med. Ju mer du har, destu mer gynnar det din dator och det du gör med den.

Ursprungligen av Sissy:

Det ser väl rätt ok ut eller?

Javisst!

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-21 03:54
Ursprungligen av Sissy:

Tänkte slänga in 2gb extra RAM, vilka skall jag ha? Är det nödvändigt att köpa till "MacBook Pro 17-inch Hi-Resolution Widescreen Display [+ SEK 910,00]".

Det där är inte alls antireflexbehandling. Tillägget ökat upplösningen på skärmen vilket jag personligen tycker passar det du jobbar med.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-21 03:58
Ursprungligen av boris91:

Det där är inte alls antireflexbehandling. Tillägget ökat upplösningen på skärmen vilket jag personligen tycker passar det du jobbar med.

Sorry, läste lite för fort på Apple Tack för rättelsen.

Är ACD verkligen prisvärd?

Samsung SyncMaster 245B

24"
1920x1200
1000 (3000 dyn):1
5ms

5000 Kr

Cinema HD Display

23"
1920x1200
700:1
14ms

8800 kr (!)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-21 06:55

Tack för alla svar.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Samsung SyncMaster 245B

24"
1920x1200
5ms

5000 Kr

Cinema HD Display

23"
1920x1200
14ms

8800 kr (!)

Nej, egentligen inte. Men den är ju så snygg

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-21 09:51
Ursprungligen av Sissy:

Tack för alla svar. Nej, egentligen inte. Men den är ju så snygg

Ja, Cinema Display är dyr och har inte bästa prestanda. Men som du själv skriver, så är den ju väldigt snygg och matchar ju datorer med alu-finish. Håller med Gilbert 2 om att den är inte prisvärd. Jag valde en 20-tums Cinema Display enbart för att den har sån snygg och matchande design. Liksom mycket annat, får man betala för design och märke.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-07-21 20:12

Skulle bara vilja tillägga att det inte är så enkelt att värdera skärmar som att jämföra siffror i specen. Kolla gärna in den här länken som gräver lite djupare i skärmmystiken

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-07-21 22:58
Ursprungligen av Gilbert 2:

Samsung SyncMaster 245B

24"
1920x1200
5ms

5000 Kr

Cinema HD Display

23"
1920x1200
14ms

8800 kr (!)

Samsung SyncMaster 245B har en sketen TN panel (LTM240CT01) som anses som den sämsta paneltekniken idag för färger, vidvinkel, kontrast, svärta, vitbalans etc.
Cinema display har S-IPS panel som anses som kanske den bästa tekniken idag.
Att jämföra dessa paneler är direkt felaktigt då dom inte spelar alls i samma liga, går inte jämföra ens.
Den som grejar med bilder och väljer TN är helt ute och cyklar då den är direkt olämplig i sammanhanget.
Så för att svara på din fråga så... Cinema panelen är prisvärd tycker jag och S-IPS tekniken kommer närmast en CRT (tjock monitor) skärm idag.
Håller man på med grafisk produktion som Sissy gör så är ett köp av TN panel teknik det sämsta man kan göra och S-IPS det bättre.
Möjligen är Eizos Color Edge (CE) proffs serie med S-PVA paneler snäppet bättre men då kostar det skjortan också.

Där man kan läsa:

” Jag köpte på mig en Samsung SyncMaster 226BW här om dagen. Löjligt mycket skärm för dom futtiga kronorna den kostade. (3495;-)

22" Widescreen, 2ms, DVI, HDCP, Vit Vista Cert. och en Dynamisk kontrast på 3000:1. Denna skärm får iderligen bäst i test i sin prisklass.”

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-21 20:22
Ursprungligen av boris91:

Däremot har jag hört, men inte kollat själv, att det blir en massa svårigheter
med reflexioner av ljus och ljus bakgrund med glossy-skärm alternativet.
Nån som har provat?

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-21 21:50

Det finns mängder av olika människor som skrivit om deras upplevelser med skärmarna, och det ser helt enkelt ut som att det är bäst att gå och kolla vad som är bäst för en själv.

Det bästa är nog att följa Boris91s råd.

Man lär sig något nytt varje dag

”Lastly, S-IPS panels are the choice of the professionals. They boast near-perfect viewing angles, and often offer better color reproduction than VA panels. Response time, with RTC, is right in the ballpark of the VA panels with RTC. This panel type is probably the sweet spot for having good colors and low response, as well as having a medium input lag time. Their image delay tends to be slightly worse than TNs (that average 15 ms or so). In a few cases they can go up to 30 ms but most IPS panels hang in there well enough, not reaching the magnitude of a VA panel.

IPS panels suffer more from SDE (screen door effect), a phenomenon in which your eyes are able to visualize all the individual pixels on the screen. In this way, they can cause more eye strain. This isn't an issue for the majority of users, and may only happen when working with text or other light-background material. Their brightness is typically somewhere between that of TNs and VAs, but variants such as AS-IPS can offer white levels of up to 470 nits and lifelike, vibrant colors. In most cases however, this maximum brightness does not indicate a usable value. Their grayscale reproduction must be sacrificed at somewhere over 300 nits. Unfortunately their availability is extremely limited, and prices are soaring. It is expected that they will soon disappear into a pro-only market carrying a hefty premium with their price tags.”*

* http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=31&threadid=2049206

Om man inte sysslar med bild så är frågan om det är värt pengarna?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-22 14:16

Ok, jag har i alla fall bestämt mig för att det blir en 23" ACD, visst den kostar en en hel del, men finns inga andra skärmar som kommer i närheten utseendemässigt, för mig är det viktigt.

Dock velar jag mellan vilken MBP det ska bli. Jag vill ju ha bra prestanda och därför sneglat mer på 17 tummarn, men att den är nästan 10k dyrare än den billigaste får mig att tveka. Om jag slänger in 4gb RAM i den billiga varianten skiljer det verkligen så mycket i praktiken?

Den störtsta anledningen till att lägga vantarna på 17" modellen skulle väl vara upplösningen?! Jag vet inte, det står still här, behöver er hjälp.

/Andreas

Ursprungligen av Sissy:

Den störtsta anledningen till att lägga vantarna på 17" modellen skulle väl vara upplösningen?! Jag vet inte, det står still här, behöver er hjälp.
/Andreas

Kan du nöja dig med en mindre skärm med lägre upplösning när du inte har datorn kopplad till den externa skärmen, eller behöver du den högre upplösningen även när du använder datorn på resande fot?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-22 16:12
Ursprungligen av johan ekstrom:

Kan du nöja dig med en mindre skärm med lägre upplösning när du inte har datorn kopplad till den externa skärmen, eller behöver du den högre upplösningen även när du använder datorn på resande fot?

Upplösningen spelar inte så stor roll när jag är ute och rör på mig.

Funkar det att köra 1920 x 1200 på 23" ACD genom en 15"MBP? eller måste man ha 17" med "MacBook Pro 17-inch Hi-Resolution Widescreen Display" tillägget?

/Andreas

Ursprungligen av Sissy:

Funkar det att köra 1920 x 1200 på 23" ACD genom en 15"MBP? eller måste man ha 17" med "MacBook Pro 17-inch Hi-Resolution Widescreen Display" tillägget?
/Andreas

Det funkar alldeles utmärkt, alla MacbBook Pros stöder upp till 2560 x 1600 på externa skärmar. Den dyrare 15" modellen har till och med samma grafikkort och samma mängd grafikminne som 17".

1
Bevaka tråden