Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon MÅSTE ju veta? Hur kalibrerar jag färger?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-07-18 22:36

Jag har försökt och förstå den idiotiska kalibreringsverktyget som man har i macbooken.
Jag tycker att jag själv är rätt duktig på att kalibrera färgtemperaturer men denna programvara som finns i lapen gör mig tokig!

Varför?

I en tv:s servicemeny kan man justera RGB både i svärtan och kontrasten. Detta går även att göra i macbooken, men det som skiljer de båda åt är att macbooken faller tillbaks i ett default-läge så fort jag vill finjustera färgtemperaturen. Så gör inte min tv. Den har samma färgtemperatur när jag går in en andra gång för att finjustera. Jag ska tillägga att jag är INTE intresserad av att ta hem ett kalibreringsprogram för min dator, jag är intresserad ifall någon vet hur man kan få den existerande kalibreringsverktyget att fungera tillfredställande.

Problemet är t.e.x att jag kan vara nöjd med hur kontrasten ser ut, men vill höja grönt en aning i kontrasten. För att göra detta måste jag gå igenom kalibreringsverktyget från början. Det är då verktyget får för sig att jag vill göra en total omkalibrering och går tillbaks i ett defaultläge istället för att tillåta mig hoppa över alla steg som jag redan är nöjd med. Jag vill ju faktiskt bara ändra på det gröna, inte börja om från början. Jag vet att man kan spara färgtemperaturen, och har gjort det. Trots detta hoppar den sparade färgtemperaturen ur läge och faller in i default, som förövrigt alltid har sett likadan ut.

Var ligger detta defaultläge gömt någonstans? Jag tror inte som en butiksägare sa att den ligger "fast" i hårdvaran och kan ej ändras.

Jag hoppas nu att någon expert på macbooken kan hjälpa mig.

Robert(självutnämnd färgexpert..;)

Om du har köpt en Macbook och är petig med färger så har du ju köpt fel dator. Men ditt problem låter skumt. Antar att du redan har googlat i något i stil med

macbook calibrate color screen

Det är idiotistkt, tror inte det finns så mkt mer att säga om det.

Nja... "idiotiskt"...?
Men OK... det är onekligen lite stökigt att ställa in en dataskärm för korrekt färgåtergivning, och det kräver en hel del jobb. Det ska funka med ev scanners, dig-kameror, printrar osv, så det finns ingen "enknapps-metod"...
Men Apple har faktiskt den absolut bästa färghanteringen, om man tar sig lite tid.

För en mera nyanserad skärmkalibrering, kan du tex göra så här:

1. Gör en grovkalibrering. Spara den med tex namnet GROV.
2. Gå till Blå äpplet-Systeminställningar-Bildskärmar
3. Klicka på knappen Färg
4. Välj GROV, dvs den kalibrering du just gjort
5. Klicka på knappen Öppna profil
6. Då startar automatiskt programmet ColorSync-verktyg
7. Från menyraden, välj Arkiv-Nytt verktygsfönster
8. Klicka på Kalkylator
9. Välj på knapparna de parametrar som gäller för den aktuella skärmen/printern, och dra i skjutreglagen.
10. Provprinta och jämför skärm/print
11. Justera mera...

Du kan också ta en titt på www.apple.com/se/colorsync
Där finns mera info, och även några övningsexempel.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-07-28 21:48
Ursprungligen av Jan-Åke N:

Nja... "idiotiskt"...?
Men OK... det är onekligen lite stökigt att ställa in en dataskärm för korrekt färgåtergivning, och det kräver en hel del jobb. Det ska funka med ev scanners, dig-kameror, printrar osv, så det finns ingen "enknapps-metod"...
Men Apple har faktiskt den absolut bästa färghanteringen, om man tar sig lite tid.

För en mera nyanserad skärmkalibrering, kan du tex göra så här:

1. Gör en grovkalibrering. Spara den med tex namnet GROV.
2. Gå till Blå äpplet-Systeminställningar-Bildskärmar
3. Klicka på knappen Färg
4. Välj GROV, dvs den kalibrering du just gjort
5. Klicka på knappen Öppna profil
6. Då startar automatiskt programmet ColorSync-verktyg
7. Från menyraden, välj Arkiv-Nytt verktygsfönster
8. Klicka på Kalkylator
9. Välj på knapparna de parametrar som gäller för den aktuella skärmen/printern, och dra i skjutreglagen.
10. Provprinta och jämför skärm/print
11. Justera mera...

Du kan också ta en titt på www.apple.com/se/colorsync
Där finns mera info, och även några övningsexempel.

Jag har desvärre ingen skrivare. Jag tackar för svaren. Var tror ni defaultläget kan vara någonstans. Den måste ju finnas någonstans..:tveksam:

Please... Kolla på en laptopskarm och rör huvudet lite så hoppar ju kontrast, ljusstyrka och färger... Kolla på en Eizo cg21 Tex och gör "the pepsichallange"...

Det är två olika världar...

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-07-30 17:14

Hänger inte med riktigt. Kommer detta att göra min kalibrering enklare?

låter ju smidigt.

1
Bevaka tråden