Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac-träff i Hanoi

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I Hanoi där jag för tillfället är bosatt finns det inte mycket macar. Tror att jag har sett någon enstaka under ett år här i Hanoi. För en tid sedan hittade jag dock ett vietnamesiskt Mac-community/forum på nätet, och såg att det fanns upplysta själar även här. I söndags hade Macvn.com sin första sammankomst IRL. Det var ca 30 personer som dök upp i en lokal hos "Hanois journalisters förening" (fritt översatt) en varm Hanoi-morgon.

Under sammankomsten presenterades hur Mac OS X kan fås att köras på vanlig pc-hårdvara, och därefter en demo som visade att det flöt på bra. En stor anledning till att många vietnameser är intresserade av detta är att de kan plocka ihop ett billigt pc-paket på ca 500 USD, och sen köra Mac OS X. Medelinkomsten är ju betydligt lägre här än i Sverige så priset på hårdvaran spelar väldigt stor roll. Detta följdes av en presentation av de nya funktionerna i Leopard, och en demo av en Leopard-version installerad på en iMac G4. Som avslutning blev det att släcka törsten på ett av Hanois många ölställen.

Tydligen finns det fler Mac-användare i Vietnam än vad jag trodde. De flesta som kom till sammankomsten var folk som jobbar med Mac, t ex fotografer och tidningsfolk. Många är ganska nya användare, och jag fick veta att det är först sedan bytet till Intel som det har börjat ta fart på Mac-användande p g a möjligheten att köra både Mac OS och Windows.

Mac-träffen hölls naturligtvis på vietnamesiska eftersom jag var den ende västerlänningen. Men efter att ha pluggat vietnamesiska på universitetet här i ett år så var det inga problem att hänga med i diskussionerna

Jag bifogar lite bilder från dagen.

Senast redigerat 2007-07-17 17:19

Suveränt, den mest exotiska macpuben hittills, slå det om du kan Björnström!

Haha - störtskönt! Undrar hur tusan man ska klå det där...kanske får åka ner till Ingelstam i Tanzania och köra en MacBook träff på Serengeti eller något sådant

hehe... underbart inlägg Martin:) Välkommen hem i aug:)

Hur coolt som helst Martin! Och jag blir inte det minsta avis...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-19 15:01

Underbart

Det här var det bästa idag! En tråkig dag fick plötsligt en höjdpunkt.

1
Bevaka tråden