Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Olika resonemang för backup och lagring?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-07-17 12:39

Newbiefråga:

Jag funderar på att skaffa mig en extern HD på typ 1 TB. Den vill jag använda både till att lagra sådant jag inte får plats med på datorn och använda som backup.
Jag vill kunna använda tex ett iPhoto- eller ett iTunesbibliotek på disken.

Jag antar att nån sorts RAID kan vara aktuell. Hur resonerar man i fråga om nätverksdiskar (taskig prestanda över 802.11g gisar jag), delning etc?

Alla tips emottages tacksamt!

edit: TB ska det förstås vara.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-17 12:49

Antar att du menar 1TB - vad exakt är det du vill få tips om? Märken, priser och lösningar?

För det första. En extern disk på 1GB är inte rolig att göra med
Antar att du skrev fel..

Om du vill hålla på med spegling av extern disk så kan du väl köpa 2 externa diskar och en extern kabinett för 2 diskar. Sen kan du spegla dom så du har 2 kopior om ena disken skulle lägga av.

Men det kan ju bli meckigt tycker jag. Bättre om du köper en extern disk på 500GB och en HD-kabinett som tex. har FireWire. Sen för du över all material du vill göra backup på till den disken. Sen förvarar du disken ngn annan stans om du vill vara ännu mer säker så allt inte försvinner på en o samma gång vid tex. brand eller stöld. men det kanske är overkill?

Jag köpte en sån här disk som jag är nöjd med:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=66905

Sen köpte jag en MiniDrive som jag la under min Mac Mini:
http://kullander.se/store/product.php?productid=18443&cat=325&page=1

Men du behöver ju inte ha en sån här, jag körde på den för att den är snygg o passar mini'n.

Hoppas de kan hjälpa ngt

/manne

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-17 13:02

Ser egentligen inte varför du skulle ha en RAID-lösning när du bara tänker ha iPhoto och iTunes-filer på hårddisken. Eller har du riktigt stora bibliotek med bilder och musik?

I fråga om nätverksdiskar så är det självklart mycket bättre att ha disken på fast lina är trådlös uppkoppling, då .11g är rätt segt.

Här är en nätverksdisk som använder sig av RAID 0 eller RAID 1 och den är förformaterad i HFS+ i alla fall.

Ursprungligen av boris91:

Eller har du riktigt stora bibliotek med bilder och musik?

Om jag inte minns fel har Baron typ världens största musiksamling!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-17 13:21
Ursprungligen av Kristofer:

Om jag inte minns fel har Baron typ världens största musiksamling!

När jag är lika gammal som honom kommer jag att ha ännu mer!

Baron: då lär ju disken jag föreslog passa rätt bra, eller? Vet dock inte om just InWarehouse hade det bästa priset så det är väl bäst att jämföra lite.

  • Medlem
  • 2007-08-25 23:46
Ursprungligen av boris91:

Ser egentligen inte varför du skulle ha en RAID-lösning när du bara tänker ha iPhoto och iTunes-filer på hårddisken. Eller har du riktigt stora bibliotek med bilder och musik?

I fråga om nätverksdiskar så är det självklart mycket bättre att ha disken på fast lina är trådlös uppkoppling, då .11g är rätt segt.

Här är en nätverksdisk som använder sig av RAID 0 eller RAID 1 och den är förformaterad i HFS+ i alla fall.

Det blir nog en sån.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-26 00:03
Ursprungligen av Baron:

Det blir nog en sån.

Den disken är som standard raid-0 (även känt som scary raid) så tappar du någon av diskarna tappar du allt på arrayen, den går att köra i raid-1 med, då är det spegling mellan diskarna och din 1T disk blir bara 500G..

Kan vara något att tänka på om inte annat.

  • Medlem
  • 2007-07-17 13:18

Självklart menar jag TB...

Jag vill ha en backuplösning för ganska frekventa backuper och jag vill kunna använda en del av den som ren lagring, som alltså helst också ska backas.

Boris, jag skrev till exempel ett iApp-bibliotek. Med det menar jag dels att jag vill kunna använda disken aktivt och inte bara som backup, dels att jag vill ha även annat på disken.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-08-26 07:13

En gammal pc med ett SATA-kort och tre 500G diskar som du kör mjukvaru raid5 på under linux eller FreeNAS är ett sätt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-26 09:07

När man funderar på backup i enkel form, så är det två hårddiskar som är i Raid 1-konfiguration.

Än så länge har aldrig en hårddisk gått sönder för min del, men jag tänker inte "...det kommer inte att hända mig" typ! Men när det väl händer, så är det himla frustrerande och ibland kan man bli av med något som inte går att ersätta.

Jag personligen förespråkar de externa hårddiskarna som är ämnat för backup. Där det finns Raid-funkisar i och att att man kan byta ut hårddiskar på ett enkelt sätt. Typ en sån här från Macoteket. Dock inte nätverkslagring, utan FW och USB. Finns i olika storlekar.

FireWire 800 har typ dubbelt så snabb överföring som nätverkslagring via kabel. Det går antagligen (gissar) mindre fort över trådlöst nätverk...

Även om det inte är "viktiga" saker du tänker backa upp just nu, så är det bra med framförhållning ifall du ändrar syfte/mål framöver. Lägg en slant extra på bra (och rätt) grejor. Du kommer spara tid, pengar och data på längre sikt!

  • Medlem
  • 2007-08-26 11:06

Kan nån förklara de olika RAID-variantern?

En annan sak att tänka på är vad backuplösninga skall skydda mot?

Det första som dom flesta tänker på är at en hårdisk skall kunna gå sönder utan att man förlorar mer än en dags arbete. Fine, det skall man skydda sig mot.

Sedan finns det faror som är konkreta men kanske inte riktigt lika vanliga att gemene man skyddar sig mot. T ex stöld eller kanske brand. Om man har en backupdisk som står precis i anslutning till sin arbetsdator kommer man att bli av med ALL data om en tjuv skulle vara framme, eller det skulle börja brinna (eller ett flygplan skulle flyga in i din skyskrapa -- många företag förlorade *all* sin data 9/11 i skuggan av den mänskliga katastrofen)

Till sista har vi ytterligare en typ av fara/risk. Nämligen at man kastar en fil av misstag. Då vill man kunna gå tillbaka till en backup från en tidpunkt då man med säkerhet hade filen. Detta krav måste man lösa genom något annat sätt en att hela tiden spegla sina filer med extra diskar, för då sprider sig bara misstaget till backupdisken så att säga.

Dvs, vi har tre saker. 1) hårdiskras 2) skalskydd/stöld 3) ofrivilligt kastande av fil

Är man en hobbyperson kanske man inte har råd att att ha en bandrobot i ett bergrum kopplad till RAID-5-diskar anslutna med fiber till sitt hem....

Min rekomendation är att rsynca hela ens datormiljö lokalt till en billig 500GB disk måhända. Detta görs förslagsvis varje natt. Dessutom backupar man sina "dokument" som kanske är på en bråkdel av hela backupbehovet offisite. Det rsyncar man lämpligen varje natt till nån släkting/kompis med bredband och datorn på även på nätterna. Det kan man göra på ett sådant sätt att roterar fullständiga dokumentbackuper vissa dagar, och andra dagar gör man bara inkrementella dokumentbackuper. Då får man även ett skydd för radera-fil-av-misstag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-26 12:57
Ursprungligen av Baron:

Kan nån förklara de olika RAID-variantern?

http://www.finitesystems.com/PRODUCT/raid/raidlevel.htm - att läsa om

Men i korthet, det är 3 "raid levels" som är vanligt i pro-sumer produkter:

raid-0: kallas striping (eller scary raid ) är inte raid egentligen då det inte är någon redundans, 2x500G ser ut som en 1T disk, 3x500G = 1.5T osv, tappar du en disk i arrayen tappar du _ALLT_.

raid-1: mirror, helt enkelt allt som skrivs till arrayen skrivs både till disk1 & disk2, fördelarna är ju uppenbara, du kan tappa X-1 diskar av arrayen (X=mängden diskar, man kan ha raid-1 på 4 diskar ex, 4x så säkert & 2x dyrt) nackdelarna är att tiden det tar att skriva till arrayen brukar vara högre, då det är mer IO inblandat.

raid-5: paritet striping (eller not so scary raid:)), funkar endast på 3 eller mer diskar, man kan tappa en och endast en disk i arrayen under drift, tappar man fler tappar man datan. funkar som så att för varje block eller bit (beror på implementering) räknas paritet ut genom xor, så med 3 diskar ser det ut så här:
disk1 disk2 disk3
D D P
D P D
P D D

Så 3x500G blir 1T plats, hur pariteten räknas och hur många diskar som är i arrayen påverkar hur mycket plats som du "tappar" till paritet.

För backuper är det egentligen bara raid-1 som är att använda, vanligtvis med en offline lösning i hårdvaran, så man kan göra offsite backuper, ex:

raid-1 array med 2 diskar, rycker ut ena disken ur arrayen som man skickar med post till plats X, stoppar in en ny disk i arrayen som gör en offline synk (utan att datorn är på) så man har en komplett array, nästa vecka skickar man en av diskarna till plats X, som skickar tillbaka den som man skicka förra gången som man raderar och stoppar i arrayen som synkar upp igen. Repeat ad nauseum

1
Bevaka tråden