Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dåliga saker med Mac OS X Tiger (10.4.x)

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .

De flesta på det här forumet är eniga om att Mac OS X är fantastiskt bra och det klart bästa operativsystemet idag. Det finns dock en hel del saker som inte fungerar så bra som man skulle vilja.

Sammanfattning av tråden:

  • Flash drar på tok för mycket CPU vilket framförallt medför att fläktarna varvar upp och datorn blir varmare. Problemet är mest märkbart på internet-sidor med mycket flash-reklam. Även om Flash inte är en del av Mac OS X så är det idag en så pass väsentlig del av internet så att en seriös plattform måste ha en fungerande implementation av Flash.

    1. Lösningen är nog upp till Adobe. De behöver helt enkelt se till att optimera Flash för Mac OS X.

    2. För att få ner irritationsmomentet så länge så kan man använda ett program för att blockerna flash-reklam. SJälv använder jag SafariPlus vilket går att ställa in så att flash-element som läses in från en annan adress än den man surfar så blockeras. Det rensar bort det mesta, men tyvärr så blockar den ibland även innehåll som man vill se.

  • Om man har nätverksdiskar monterade och glömmer avmontera dem innan man kopplar ur nätverkssladden eller stänger locket för vila så blir det badbollsdöden! 9 ggr av 10 blir det en reset av datorn för min del.

    1. Förmodligen behöver Apple skriva om hur Finder hanterar nätverksresurser, vilket det ryktas om ska vara löst i 10.5. Men så länge det inte finns en släppt version som fungerar så är det fortfarande ett problem.

  • Den inbyggda brandväggens grafiska gränssnitt är inte särskilt imponerande när det gäller funktionalitet jämfört med vad programvaran bakom verkligen klarar av. Om man installerar en tredjeparts programvara för att kunna mecka runt med brandväggen så som man vill så går det då inte att ändra det "vanliga" via apples gui längre. Väldigt meckigt med andra ord.

    1. Avaktivera den inbyggda brandväggen och installera en egen. Känns helt klart omständigare då det redan finns en brandvägg som är mycket bra men som man inte kan ställa in så som man vill

  • Man kan inte välja vad man ska sortera på i kolumnvy i Finderfönster

  • Man kan inte flytta en fil genom att använda cmd-x och cmd-v som i windows (ctrl-x, ctrl-v)

  • Man kan inte växla med cmd-tab direkt till ett specifikt fönster i ett annat program så som man kan i Windows.

    1. Shareware - Witchhttp://www.manytricks.com/witch/

    2. cmd-< (bredvid vänster shift) växlar mellan fönster i det aktiva programmet

  • Ingen möjlighet att storleksförändra fönster från valfritt håll. En punkt där Windows gör helt rätt.

  • Dockan - fullkomligt värdelös funktion. Hur är det möjligt att göra en Launcher som inte tillåter gruppering, mappar osv, som inte tillåter sortering efter aktivitet/inaktivitet etc. Ett område där jag föredrar Windows startmeny och aktivitetsfält hundra gånger om

  • Spotlight. Underbar idé, fullkomligt värdelöst genomförande (gränssnitt och tillförlitlighet)

  • stör mig på att det inte går att komma till alla fönster utan att ha musen inkopplad. Vissa fönster med enbart en OK-knapp i dyker liksom upp ovanför alla andra fönster men det går f-n inte att komma till det utan att greppa musen, föra muspekarn till fönstret och klicka på ok, alternativt ta fram tangentbordet och köra med mustangenterna.

  • Inget fullskärmsläge. (enstaka program har det men jag skulle vilja se det som en generell implementation

  • Inget "Maximera fönster"-läge (fanns och funkade relativt bra i OS 9 men nästan stendött i OS x)

  • Ingen möjlighet att automatiskt gömma alla program utom det aktiva (fanns också i OS 9)

    1. Spirited Away -http://www.macupdate.com/info.php/id/15844

    2. Shoo Apps -http://www.macupdate.com/info.php/id/23578

    3. alt+cmd+h - dock inte automatiskt så som i OS 9

  • Om ett program hänger sig och man vill tvångsavsluta det så måste man växla till ett annat program för annars kommer inte tvångsavsluta-rutan fram. Det är också vansinnigt korkat. Om Finder tex tappar kontakten med en nätverkshårddisk och följdaktligen låser sig så kan man ju inte tvångsavsluta det om man inte samtidigt har ett annat program öppet. Och det är inte alltid man har, så då får man antingen vackert vänta ut badbollen eller ta till norsk reset.

  • Säg att du kopierar 5000 filer som alla är 20 MB stora. Många filer som kommer ta lång tid. Säg sedan att det är fel på en av dem, då vill jag inte att kopieringen avslutas utan att Finder frågar om jag vill fortsätta och kopiera resten av filerna. Kanske till och med frågan om jag vill slänga eller lägga den eller de trasiga filerna i en mapp på skrivbordet.

  • Vill att Adressbokens kolumner ska fungera mer som i Findern. Dvs, dubbelklicka för automatisk anpassning osv.

  • Varför så dåligt stöd för modemscript? Nu när man kan baka in modemscript i samma fil som ger stöd för mobiler i iSync så finns det ingen ursäkt för en så pass viktig funktion.

Andra saker som har nämnt är:
Adobe Readers plugin är väldigt seg.
MSN är väldigt funktionsfattigt på Mac.
Inget MSN-stöd i iChat

Mitt ordinareie inlägg:
Jag har använt Mac i snart 15 år. Det senaste året har jag dock suttit rätt så mycket på XP eftersom jag fick en bärbar PC från jobbet och jag har varit utan en bra mac ett tag. Tänkte ett tag att "det här funkar väl" (med PC). Använder mest datorn för vardagliga sysslor. Typ surfning, mail, musik, kalender, synka med mobilen etc.

Köpte en ny MacBook Pro för en månad sen eftersom jag ändå tyckte det är skönt att skilja på jobbdatorn och hemmadatorn. Och nästan så fort jag börjat använda den så blev jag påminnd om hur jäkla skönt Mac OS X är!

Framförallt så tror jag det är användargränssnittet. Allt är så mycket mer intuitivt. Och det är inte bara för att jag är van med mac.

Det finns dock några saker som verkligen funkar dåligt på macen. Säkert mer som jag inte känner till också, men för mig är följande otroligt enerverande:

- Om man har nätverksdiskar monterade och glömmer avmontera dem innan man kopplar ur nätverkssladden eller stänger locket för vila så blir det badbollsdöden! 9 ggr av 10 blir det en reset av datorn för min del.

- Flash är läskigt dåligt optimerat för OS X. Processorn går ofta i topp så for man kommer in på en sida med Flash. Och då sitter jag ändå på en Core2Duo 2.2 GHz liksom.

Jag kör SafariPlus för att blocka reklam-flash, och det underlättar ju lite, men löser inte problemet.

Pinsamt att dessa väsentliga saker fungerar så dåligt. Det finns som sagt säkert en massa mer saker, men det här är saker som jag hade glömt bort att det funkade så dåligt på macen under den tiden jag satt på XP, men blev raskt påmind om när jag köpte mac igen.

Senast redigerat 2007-07-18 19:04

OSet har ju ett par år på nacken nu, bara vänta tills hösten, dom måste vara smärtsamt medvetna om dessa skitproblem

Problemet med nätverksdiskar ska vara åtgärdat i Leopard, och jag hoppas verkligen att det stämmer då det är det enda jag verkligen stör mig på med 10.4 (mobila konton, som vi använder på jobbet kan iofs var lite knöliga om datorn inte får kontakt med nätverket direkt efter vila, men det verkar hänga i hop med ovanstående problem).

Att flash suger kan man dock inte lasta OSX för, det är ju Macromedia/Adobe som inte gör ett bra jobb. Det märkliga är ju att för varje större revision har prestandan i flash ökat markant, men likväl kan det suga musten ur den snabbaste dator om man går in på aftonbladet.se.

Jag har då inte dessa problem med Flash som du nämner och jag sitter med en C2D 2,33. Du är säker på att du:
1) Kör med en inteloptimerad wevvläsare.
2) Installerat Flash UB för Intel?

Jag kör Firefox 2.0.0.4 och senaste Flash och det fungerar klockrent.

Glöm inte det underbara i OS X med äkta multitasking.
Du kan ha hur många program som helst igång utan att datorn får krupp.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-07-15 20:34

Skulle kunna lägga till ett par saker i listan över dåliga saker.
OSX har en bra inbyggd brandvägg dock Apples implementering av den inte vidare bra. Visst det är lätt att öppna en port med det är det enda. Om man går in och ändrar i de filer som styr brandväggen så svarar OSX med att brandväggen inte är i gång för att en 3:e parts programvara används och därmed kan man inte använda inställningarna för brandväggen för att öppna eller stänga öppna portar.
Dessutom går det inte att modifiera de av apple specificerade inställningarna för brandvägen.

Finns flera liknande exempel där Apple gjort det stört omöjligt att till fullo utnyttja de inbyggda möjligheterna i den programvara som finns i systemet.

Ursprungligen av stevenD:

- Om man har nätverksdiskar monterade och glömmer avmontera dem innan man kopplar ur nätverkssladden eller stänger locket för vila så blir det badbollsdöden! 9 ggr av 10 blir det en reset av datorn för min del.

Ja, det är riktigt kasst faktiskt. Men som ohennig skrev så är det förhoppningsvis historia när Leopard kommer ut. Bättre sent än aldrig...

Ursprungligen av stevenD:

- Flash är läskigt dåligt optimerat för OS X. Processorn går ofta i topp så for man kommer in på en sida med Flash. Och då sitter jag ändå på en Core2Duo 2.2 GHz liksom.

Ja, jag håller helt med. Ur en användarsynvinkel är det en nackdel i Mac OS X jämfört med Windows, men som andra redan påpekat är det utanför Apples kontroll då Macromedia/Adobe står för Flash.

Det är synd när extern kod som är så viktig inte fungerar bra i Mac OS X. Man kan tycka vad man vill om t.ex. MSN, men det är en stor nackdel för Macen som plattform att MSN för Mac OS X suger så hårt (vilket nyligen diskuterats i Adium-tråden). Även om det inte heller är Apples fel.

I de fall då liknande problem rört saker som byggt på öppna standarder så har Apple tagit tag i saken själva. En av de absolut bättre grejerna i Mac OS X jämfört med Mac OS 9 var hur Apple gjorde om hela hanteringen av PDF. Adobes sorgliga elefant till PDF-läsare ersattes av supersnabb PDF-hanteringen i själva systemet. En annan sak var hanteringen av postscript-typsnitt, alla som kämpade med ATM på 90-talet vet vad jag menar.

Adrian, du har i flera trådar hackat på Acrobat och om jag ska säga vad jag tror så tror jag uppriktigt sagt att du baserar dina omdömen på Acrobat 6 och äldre, som var långsamma, men det går inte att med hedern i behåll säga att Acrobat Reader etc i sina senaste versioner är långsamma. Testa så får du se. Hos mig startar det t.ex. på cirka en sekund och är vid såväl bläddring som utskrift snabbt.

Flash vet vi ju alla är ett sorgebarn, men i ärlighetens namn så är det ändå så att det har blivit extremt mycket bättre. Den som vill kan också hämta ner senaste Flash-betan från Adobe Labs, den har bl.a. bättre stöd för flerkärninga processorer och bättre prestanda.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Adrian, du har i flera trådar hackat på Acrobat och om jag ska säga vad jag tror så tror jag uppriktigt sagt att du baserar dina omdömen på Acrobat 6 och äldre, som var långsamma, men det går inte att med hedern i behåll säga att Acrobat Reader etc i sina senaste versioner är långsamma.

Jo, jag kanske inte alltid har varit tydlig, men jag menar främst de äldre versionerna. Denna gång tänkte jag mig tillbaka till slutet av OS 9-eran och början av OS X-eran. Då var inte Acrobat någon höjdare. Att Acrobat 8 är betydligt bättre är det ingen tvekan om, för att citera mig själv från tråden om Acrobat 8:

Ursprungligen av Adrian B:

Äntligen verkar de ha insett att bloatware inte är vägen att gå, Acrobat Reader 8 känns väldigt kvick faktiskt.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Adrian, du har i flera trådar hackat på Acrobat och om jag ska säga vad jag tror så tror jag uppriktigt sagt att du baserar dina omdömen på Acrobat 6 och äldre, som var långsamma, men det går inte att med hedern i behåll säga att Acrobat Reader etc i sina senaste versioner är långsamma. Testa så får du se. Hos mig startar det t.ex. på cirka en sekund och är vid såväl bläddring som utskrift snabbt.

Readern kanske har blivit bättre med åren, men pdf-pluginen som installeras till Safari och andra webbläsare är dödens seg. Inte nog med att den tar vansinnigt lång tid att ladda in, den gör Safari näst intill obrukbar medan själva dokumentet läses in trots två gig minne på en Macbook. Nu har den ju visserligen lite fler funktioner än de inbyggda stödet, men det är extremt sällan jag behöver något annat än möjligheten att läsa när jag öppnar en pdf i webbläsaren.

Jag vill minnas att Macromedia vid någon presentation av Mac OS X någon gång omkring 2000/2001 berättade att det tog en utvecklare en vecka att karbonisera Flash för att fungera i OS X, och skämtsamt tillade att utvecklaren i fråga inte heller var bra. Såhär i efterhand har vi ju konstaterat att de inte skämtade.

Det jag kommer att tänka på är att Apple i Panther plockade ut Internet-inställningarna från Systeminställningar och placerade motsvarigheten i Safari och Mail.

Senast redigerat 2007-07-19 11:35
  • Medlem
  • 2007-07-17 23:27

Det finns väl en hel del småskit man skulle vilja ha bättre i OSX. Utöver redan nämnda brister kan jag peka på att man inte kan välja vad man ska sortera på i kolumnvy i Finderfönster, att Dockan är ganska rudimentär i sin funktionalitet, att man inte kan växla mellan fönster på samma sätt som i Windows mm.

Jag vet att en del av detta fixas till 10.5, men det var inte det detta handlade om.

Jag vet ockå att det finns instick eller andra lösningar för en del av problemen, tex Quicksilver och Witch, men det ska ju liksom inte behövas. Det är ju sas en av själva poängerna med Mac OSX...

- Jag stör mig på att det inte går att komma till alla fönster utan att ha musen inkopplad. Vissa fönster med enbart en OK-knapp i dyker liksom upp ovanför alla andra fönster men det går f-n inte att komma till det utan att greppa musen, föra muspekarn till fönstret och klicka på ok, alternativt ta fram tangentbordet och köra med mustangenterna.

- USB-enheter funkar så otroligt mycket smidigare i Windows. Det är ju bara att dra ur usbminnet utan minsta klagomål. Men i Mac os så måste man "mata ut" minnet först - alternativt bara dra ur det i ren protest och då få fram en OK-ruta som är omöjlig att komma till utan att greppa musen och klicka på OK.

- Om ett program hänger sig och man vill tvångsavsluta det så måste man växla till ett annat program för annars kommer inte tvångsavsluta-rutan fram. Det är också vansinnigt korkat. Om Finder tex tappar kontakten med en nätverkshårddisk och följdaktligen låser sig så kan man ju inte tvångsavsluta det om man inte samtidigt har ett annat program öppet. Och det är inte alltid man har, så då får man antingen vackert vänta ut badbollen eller ta till norsk reset.

Ursprungligen av Baron:

...att man inte kan växla mellan fönster på samma sätt som i Windows

Det kan man väl? Äpple+< (bredvid vänster shift)
Dock borde de flytta om det där. Rätta mig om jag har fel men på amerikanska tangentbord har jag för mig att < sitter där § istället finns på svenska tangentbord. Alltså växlar man mellan program med äpple-tab och mellan fönster i programmen med motsvarande äpple-§. Och § sitter ju ovanför tab, så det är ju till och med logiskt.
Men jag tycker det är kasst att de inte flyttat på det för äpple+< är tämligen obekvämt att trycka jämfört med äpple-§.

- Sen stör jag mig på att widget.system-anropet i Dashboard buggar och ibland slumpmässigt returnerar trams... samt att XMLHttpRequest i WebKit/Dashboard läcker minne. Dock verkar det inte reta så många eftersom ingen fixat felen på alla dessa år

  • Medlem
  • 2007-07-18 12:36
Ursprungligen av gusax840:

Det kan man väl? Äpple+< (bredvid vänster shift)
Dock borde de flytta om det där. Rätta mig om jag har fel men på amerikanska tangentbord har jag för mig att < sitter där § istället finns på svenska tangentbord. Alltså växlar man mellan program med äpple-tab och mellan fönster i programmen med motsvarande äpple-§. Och § sitter ju ovanför tab, så det är ju till och med logiskt.
Men jag tycker det är kasst att de inte flyttat på det för äpple+< är tämligen obekvämt att trycka jämfört med äpple-§.

Visst man kan växla, men jag tycker inte att det är samma sak eftersom man inte kan välja vilket fönster man ska gå till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-18 12:50
Ursprungligen av gusax840:

- USB-enheter funkar så otroligt mycket smidigare i Windows. Det är ju bara att dra ur usbminnet utan minsta klagomål. Men i Mac os så måste man "mata ut" minnet först - alternativt bara dra ur det i ren protest och då få fram en OK-ruta som är omöjlig att komma till utan att greppa musen och klicka på OK.

Visst, Windows klagar kanske inte, men matar du inte ut USB-enheter där innan du rycker ut dem kan problem uppstå. Jag har haft mp3-spelare som fått söndertrasade filsystem just på grund av det där. Apples approach med en tvingad utmatning för att säkerställa att alla läsningar/skrivningar till minnet är klara tycker jag är vettigare.

Ursprungligen av berdan:

Apples approach med en tvingad utmatning för att säkerställa att alla läsningar/skrivningar till minnet är klara tycker jag är vettigare.

Jag håller med. Det är förstås mindre smidigt, men det finns väldigt goda skäl till det.

(Vad som däremot kan vara störande är när man inte kan mata ut en enhet pga av något program eller rent av en bakgrundsprocess som mds lagt beslag på enheten. Detta är dock en helt annan grej.)

  • Medlem
  • 2007-07-18 16:08
Ursprungligen av gusax840:

- USB-enheter funkar så otroligt mycket smidigare i Windows. Det är ju bara att dra ur usbminnet utan minsta klagomål. Men i Mac os så måste man "mata ut" minnet först - alternativt bara dra ur det i ren protest och då få fram en OK-ruta som är omöjlig att komma till utan att greppa musen och klicka på OK.

Det där är ju inte ens sant. Funktionaliteten mellan Windows och Mac är identisk, borsett från att Windows ploppar upp en pratbubbla som man vad jag vet inte heller kan stänga med tangenterna. Om man stänger av cachad skrivning i Windows kan man komma runt en del av problemet, men då blir det också rätt långsamt.

Ursprungligen av gusax840:

- Om ett program hänger sig och man vill tvångsavsluta det så måste man växla till ett annat program för annars kommer inte tvångsavsluta-rutan fram. Det är också vansinnigt korkat. Om Finder tex tappar kontakten med en nätverkshårddisk och följdaktligen låser sig så kan man ju inte tvångsavsluta det om man inte samtidigt har ett annat program öppet. Och det är inte alltid man har, så då får man antingen vackert vänta ut badbollen eller ta till norsk reset.

Är det så? Jag har aldrig märkt det, och kan tyvärr inte framkalla en hängning på beställning. Nu finns det kanske ingen anledning att jämföra med Windows här också, men deras tvångsavslutning är ju inte heller direkt klockren. Utan tvekan kan jag säga att jag föredrar Apples funktionalitet här.

  • Oregistrerad
  • 2007-07-18 16:28
Ursprungligen av gusax840:

- Jag stör mig på att det inte går att komma till alla fönster utan att ha musen inkopplad. Vissa fönster med enbart en OK-knapp i dyker liksom upp ovanför alla andra fönster men det går f-n inte att komma till det utan att greppa musen, föra muspekarn till fönstret och klicka på ok, alternativt ta fram tangentbordet och köra med mustangenterna.

Ja det är mycket irriterande, speciellt OK knappar, där tom "OK" är blått fint markerat så hjälper det inte med Enter Alt-enter eller "space" för att komma vidare. knappjävel regerar bara på musklick. Skulle det hända i min datahall och jag hade OSX server skulle jag slägt ut skiten för länge sen *S* - Säga vad man vill om windows men det går faktiskt att styra hela OSet med tanbentbordet (Vilket jag tackar för när man sitter i datahallen utan mus).

Ursprungligen av gusax840:

- USB-enheter funkar så otroligt mycket smidigare i Windows. Det är ju bara att dra ur usbminnet utan minsta klagomål. Men i Mac os så måste man "mata ut" minnet först - alternativt bara dra ur det i ren protest och då få fram en OK-ruta som är omöjlig att komma till utan att greppa musen och klicka på OK.

Det är samma förfarande på mac o PC. Däremot är det faktiskt krångligare o otydligare på PC. Du kan både välja "Mata ut" och "ta bort USB enheter. blaha". På macen räcker det med att markera enheten och Apple+E så blir man av med enheten.

  • Medlem
  • 2007-07-18 17:01
Ursprungligen av gusax840:

- Om ett program hänger sig och man vill tvångsavsluta det så måste man växla till ett annat program för annars kommer inte tvångsavsluta-rutan fram. Det är också vansinnigt korkat. Om Finder tex tappar kontakten med en nätverkshårddisk och följdaktligen låser sig så kan man ju inte tvångsavsluta det om man inte samtidigt har ett annat program öppet. Och det är inte alltid man har, så då får man antingen vackert vänta ut badbollen eller ta till norsk reset.

Funkar inte Äpple+Alt+Esc ?

/P

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-18 21:12
Ursprungligen av gusax840:

- Jag stör mig på att det inte går att komma till alla fönster utan att ha musen inkopplad. Vissa fönster med enbart en OK-knapp i dyker liksom upp ovanför alla andra fönster men det går f-n inte att komma till det utan att greppa musen, föra muspekarn till fönstret och klicka på ok, alternativt ta fram tangentbordet och köra med mustangenterna.

Jag har från och till testat SteerMouse för att om inte eliminera problemet så i alla fall göra det lite mindre. SteerMouse kan (bland annat) automagiskt flytta pekaren till standardknappen i dialogrutor, vilket gör att längden du måste förflytta muspekaren manuellt minimeras. $20 för den här funktionen känns dock lite väl högt, jag hade gärna kunnat betala $5-10 för ett enklare program som bara flyttar pekaren och inget annat.

Ursprungligen av gusax840:

- USB-enheter funkar så otroligt mycket smidigare i Windows. Det är ju bara att dra ur usbminnet utan minsta klagomål. Men i Mac os så måste man "mata ut" minnet först - alternativt bara dra ur det i ren protest och då få fram en OK-ruta som är omöjlig att komma till utan att greppa musen och klicka på OK.

Det är mycket värre. Man skall aldrig rycka ett USB-minne utan att avmontera det, på något OS.

- Windows: Du måste klicka på en liten specialikon nere i listen.
- OSX: Avmontera som vanligt är meningen ... MEN tyvärr räcker det inte! Om jag vill vara säker måste jag starta Skivverktyg och avmontera där! Detta är en bugg i OSX, och i mitt tycke en rätt grov.
- OS9: Avmontera som vanligt, men till skillnad från OSX så funkar det perfekt! (Pinsamt för OSX tycker jag.)

  • Medlem
  • 2007-07-19 10:21
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

- OSX: Avmontera som vanligt är meningen ... MEN tyvärr räcker det inte! Om jag vill vara säker måste jag starta Skivverktyg och avmontera där! Detta är en bugg i OSX, och i mitt tycke en rätt grov.

Jag tror inte skivverktyget behövs, däremot tas skivan visuellt bort innan den avmonterats så man kan vänta ett par sekunder innan man tar bort ut enheten. Ibland slänger den upp en varningsskylt i alla fall, men frågan är om inte det är en bugg. Jag har inga riktiga belägg för det här, men jag har aldrig fått en enhet förstörd om jag har avmonterat den.

Ursprungligen av stfm:

Jag tror inte skivverktyget behövs, däremot tas skivan visuellt bort innan den avmonterats så man kan vänta ett par sekunder innan man tar bort ut enheten. Ibland slänger den upp en varningsskylt i alla fall, men frågan är om inte det är en bugg. Jag har inga riktiga belägg för det här, men jag har aldrig fått en enhet förstörd om jag har avmonterat den.

Det hjälper inte alltid att vänta. Ibland avmonterar den, ibland inte. Det kan ta precis hur lång tid som helst. Om Skivverktyg säger att den avmonterar så är det däremot rätt. Riktigt trist är det när Skivverktyg i stället hänger sig. Det händer inte sällan. Du har rätt i att man oftast inte pajar filstrukturerna, men om Skivverktyg säger att den är monterad så tror jag den.

En bugg är det hur som helst.

Att dela filer mellan två Macar trådlöst fungerar inte alltid perfekt. Ibland vill de inte dyka upp när man bläddrar osv. Dessutom tycker jag att inställningsmöjligheterna för utseende i OS X är lite snåla. Känns fattigt att välja mellan blått eller grafit. Det borde finnas lite mer direkt ur kartongen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-18 00:46

Snabbt man glömmer när det kommer till Flash. Visst det suger musten ur datorn men nu förtiden är den åtminstone snabb. Bara några versioner sedan var det ju katastrof.
Skillnad på långsam programvara och dåligt optimerad programvara skulle jag säga. Kanske kan hoppas på att Adobe optimerar Flash och av vad Richard skriver så verkar ju det vara fallet.
Att sedan Safari tar 50% av processorn (2.2 GHz) när jag kör en flash-film på ESPN kanske inte är helt ok..

Nätverksdelen ska vara åtgärdad i Mac OS X 10.5. Känns skönt då hela nätverksbiten varit lite av pinsam historia. Bla annat med Autofs och en mer logisk Nätverksfuntion i Finder. Verkar som vi äntligen kommer slippa alla konstiga Library-alias andra konstiga mappar och att få upp ett alias på sin egen dator med konstiga IPv6 namn osv. Sjukt fult och Windows.

Adobe Reader känns bra mycket rappare nu för tiden. Massor med funktioner som jag aldrig använder så jag kör Förhandsvisning i första hand och Adobe Reader när jag behöver något som bara finns i Adobe Reader.

Vad jag önskar är att Adobe skärper till sig när det kommer till installationer. Två Adobe Help Viewer, en Adobe Installers-mapp, en Adobe Reader Download Manager, en Adobe-verktyg-mapp. Vad sägs om att lägga alla Adobe CS programmen i en mapp i Program som heter "Adobe CS3 Premium" eller liknande? Nu var det iofs Apple det gällde...

Mitt största problem med Mac OS X är kopiering. Säg att du kopierar 5000 filer som alla är 20 MB stora. Många filer som kommer ta lång tid. Säg sedan att det är fel på en av dem, då vill jag inte att kopieringen avslutas utan att Finder frågar om jag vill fortsätta och kopiera resten av filerna. Kanske till och med frågan om jag vill slänga eller lägga den eller de trasiga filerna i en mapp på skrivbordet.

Vill att Adressbokens kolumner ska fungera mer som i Findern. Dvs, dubbelklicka för automatisk anpassning osv.

Varför så dåligt stöd för modemscript? Nu när man kan baka in modemscript i samma fil som ger stöd för mobiler i iSync så finns det ingen ursäkt för en så pass viktig funktion.

Har massor mer men det där räcker för idag tycker jag.

Några av de saker jag tycker är allra sämst är

* Inget fullskärmsläge. (enstaka program har det men jag skulle vilja se det som en generell implementation
* Inget "Maximera fönster"-läge (fanns och funkade relativt bra i OS 9 men nästan stendött i OS x)
* Ingen möjlighet att automatiskt gömma alla program utom det aktiva (fanns också i OS 9)
* Ingen möjlighet att storleksförändra fönster från valfritt håll. En punkt där Windows gör helt rätt.
* Dockan - fullkomligt värdelös funktion. Hur är det möjligt att göra en Launcher som inte tillåter gruppering, mappar osv, som inte tillåter sortering efter aktivitet/inaktivitet etc. Ett område där jag föredrar Windows startmeny och aktivitetsfält hundra gånger om
* Inget MSN-stöd i iChat
* Spotlight. Underbar idé, fullkomligt värdelöst genomförande (gränssnitt och tillförlitlighet)

Det trista är att utav dessa saker är Spotlight det enda som tycks bli bättre. (Dockan förbättras visserligen, men Stacks löser inte problemet riktigt tycks det som)

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

* Ingen möjlighet att automatiskt gömma alla program utom det aktiva (fanns också i OS 9)

alt+cmd+h...

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

* Dockan - fullkomligt värdelös funktion. Hur är det möjligt att göra en Launcher som inte tillåter gruppering, mappar osv, som inte tillåter sortering efter aktivitet/inaktivitet etc. Ett område där jag föredrar Windows startmeny och aktivitetsfält hundra gånger om

Dagens dock stöder visst mappar, fast kanske inte på samma sätt som du tänker på?

Det är väl inte automatiskt om man måste slå ett kortkommando, eller hur? I OS 9 fanns möjligheten att via en inställning ange att bakgrundsprogram AUTOMATISKT skulle döljas, vilket alltså inte finns i OS X

Att dockan stöder mappar är en sanning med stor modifikation. Man vill ju nämligen kunna dra och släppa filer på programmen för att öppna, och det går inte

Jo, du kan dra filer till program i Dock så startar de och öppnar filen du drog dit. Om programmet kan öppna filen kan du släppa den där. Du kan t ex inte släppa en PDF på Terminal, men däremot på Preview.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är väl inte automatiskt om man måste slå ett kortkommando, eller hur? I OS 9 fanns möjligheten att via en inställning ange att bakgrundsprogram AUTOMATISKT skulle döljas, vilket alltså inte finns i OS X

Det finns programvara för det.

Spirited Away - http://www.macupdate.com/info.php/id/15844

Shoo Apps - http://www.macupdate.com/info.php/id/23578

/c

Jaså, du menar per automatik. Då förstår jag.

Mig veterligen så kan man dra ex. en bild till Photoshop i docken och så öppnas bilden i Photoshop. Fast det kanske inte är så du menar?

Bevaka tråden