Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd Mac Pro - RAM eller Mhz?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-15 11:39

Vad ska jag välja?:

Mac Pro 2.0 med 4 GB xtra RAM - ca 20.100:- ex moms

Mac Pro 2.66 med 2 GB xtra RAM - ca 21.000:- ex moms

Jobbar som fotograf. RAW-format förstås och en hel del lager i Photoshop CS3.

Kan det vara så att konfigurationen med mer RAM-minne i budgetvarianten ger den snabbaste datorn? Och 900 spänn över?

Synpunkter? Erfarenheter?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-15 12:26

Så som jag ser det så är alternativ "nr.2" det bättre. Inte för att du får en snabbare dator utan faktum att om du i framtiden kanske tycker att alternativ "nr.1" känns slö så är det lättare och billigare att köpa mer ram än att uppgradera processorerna.

Minnen har blivit otroligt billigt. http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=980666&product_id=980698
Vet inte alls vad en uppgradering av cpu'er för mac pro'n skulle kosta

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-07-15 13:11

Ny processorer kostar mellan 4500.- och 10500.- plus moms per styck.

Helt klart, välj fler kusar under huven än mer minne på lager..

Du kommer säkerligen uppleva en solidare hastighetsboost med fler mhz, och fastän grafik fungerar bäst med mycke minne så är det som tidigare talare påpekat, billigare att fylla på med ram än mhz.

Dessutom blir datorn aning mer långlivad om den är snabbare, förr eller senare har man ändå maxat alla platser i den blivande gamle trotjänaren..

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-07-17 21:45

Satsa på Alt 2

Jag har den configen med bara ett Gb extra och kör mycket RAW med lager m.m. Tickar på bra. Släng dit en extra Hd som scratch disk oc kör CS3 så kommer det att räcka länge.

Ken