Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd Mac Pro - RAM eller Mhz?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-15 11:39

Vad ska jag välja?:

Mac Pro 2.0 med 4 GB xtra RAM - ca 20.100:- ex moms

Mac Pro 2.66 med 2 GB xtra RAM - ca 21.000:- ex moms

Jobbar som fotograf. RAW-format förstås och en hel del lager i Photoshop CS3.

Kan det vara så att konfigurationen med mer RAM-minne i budgetvarianten ger den snabbaste datorn? Och 900 spänn över?

Synpunkter? Erfarenheter?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-15 12:26

Så som jag ser det så är alternativ "nr.2" det bättre. Inte för att du får en snabbare dator utan faktum att om du i framtiden kanske tycker att alternativ "nr.1" känns slö så är det lättare och billigare att köpa mer ram än att uppgradera processorerna.

Minnen har blivit otroligt billigt. http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=980666&product_id=980698
Vet inte alls vad en uppgradering av cpu'er för mac pro'n skulle kosta

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-07-15 13:11

Ny processorer kostar mellan 4500.- och 10500.- plus moms per styck.

Helt klart, välj fler kusar under huven än mer minne på lager..

Du kommer säkerligen uppleva en solidare hastighetsboost med fler mhz, och fastän grafik fungerar bäst med mycke minne så är det som tidigare talare påpekat, billigare att fylla på med ram än mhz.

Dessutom blir datorn aning mer långlivad om den är snabbare, förr eller senare har man ändå maxat alla platser i den blivande gamle trotjänaren..

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-07-17 21:45

Satsa på Alt 2

Jag har den configen med bara ett Gb extra och kör mycket RAW med lager m.m. Tickar på bra. Släng dit en extra Hd som scratch disk oc kör CS3 så kommer det att räcka länge.

Ken

http://www.ephotozine.com/u19806

RAM går ner i pris och är billigare att köpa överallt förutom direkt från apple, så satsa på processorn. Kolla vad minne kostar på macoteket. Vid nåt tillfälle kostade ett minne 11000 från Apple och sänktes på några månader till typ 2000 på macoteket, medans jag tror att det behöll samma pris hos Apple, så du kan nog bli förvånad.

RAM är väldigt viktigt för prestanda - men går att uppgradera billigt i efterhand. Processorerna får du leva med "för alltid". 2.66GHz versionen är så pass förmånlig att köpa att det är ett naturligt val. 3.00GHz är sjukt dyr.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-07-18 10:49

RAM är ditt allt om du jobbar med bilder, de 2 CPU'erna ovan ger dig inga "wow" upplevelser i skillnad under ditt processande av RAW-filer.

Dock så "tjänar" du mest på att idag köpa den med snabbare CPU, CPU rasar inte på samma vis som RAM. RAM kan du köpa för en spottstyver senare.

Alt. 2 alltså

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-07-18 12:36

Går på björnstörms linje här... har själv en 2,66ghz som jag köpte mer minne till i efterhand då det är billigare att köpa någon annanstans än direkt från apple som är sjukt dyra på detta.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-07-18 14:54

Köp en 2.66Ghz standardconfig från apple (det gjorde jag) 19356:- ex moms.
Köp 2x1 GB RAM från inwarehouse http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1123648 1265:- ex moms (jag köpte 2 st sådana = 5GB Totalt).

Summa: 20600:- (fast för 1265:- till får du garanterat en problemfri vardag med 5GB i burken)

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-07-18 20:07

Jeppe: Det funkar alltså köra fulminnen, icke ECC d.v.s.?

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-07-19 12:43

Jag beställde också minnen från inwarehouse, gick igenom kingstons minneskonfigurator och dom har minnen som är speciellt framtagna till mac pro:

http://www.ec.kingston.com/ecom/config/mfrmod.asp

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-07-19 17:52

2.66 och 512 i minne.
Köpa till 2st 2x1GB kit, totalt 4GB maskinspecifika Mac Pro Kingstone minnen (KTA-MP667K2) från tex. dustin för 1650x2 totalt 3300:-
Billigare än inwarehouse dessutom som någon rek.
Sen har du 4,5GB minne helt plötsligt och en as snabba CPUn.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-07-19 17:57

Å så kommer det nya Pro med Santa Rosa och nya graffekort i höst. Här ska handlas, sanna mina ord!

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-07-19 18:18
Ursprungligen av Petersen:

Å så kommer det nya Pro med Santa Rosa och nya graffekort i höst. Här ska handlas, sanna mina ord!

Jaha och vart har du hört detta då?
Länka gärna till källan om det inte är ett önsketänkande då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-23 15:03

Tack ...

.... för alla tips. Skall försöka hålla ut till framåt hösten och uppgraderingen som antas komma tillsammans med Leoparden. Och då kommer det att bli mellanmodellen.

//Hasse

Köp 2 GHz med så lite ram som möjligt (från Apple store) och uppgradera minnet själv.

Helt klart vettigast tycker jag.

För pengarna du sparar kan du köpa mycket kul, t ex en NAS eller trycka in några fler 500 Gb HDs för ca 1000 Kr styck.

1
Bevaka tråden