Hämta hem MacPro från USA?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Gokväll!

Jag har igentligen en väldigt enkeln fråga. Kommer det innebära några problem om jag skulle köpa en MacPro i USA för att använda den där och sen ta hem den till Sverige? Tull etc. Strömm är inga problem eller hur? Det är 110-230V som gäller som vanligt då det gäller datorer?

Tack.

Det skulle nog inte vara några problem alls. Tull ska inte vara något problem eftersom det ju är en begagnad grej och nätagget är anpassat både till amerikanska och svenska förhållanden.

Enda problemet är att datorn är riktig tung (ca 20kg) och stor så frakten blir inte direkt gratis.

Hmm...just ja 20KG, det är inget man släpar på planet kanske. Jag hade hoppats på att ta med den på planet, men det kanske inte är ngt. att räkna med då.

Om man skall skicka efter sånna tunga saker, vilket sätt är billigast? Jag brukar få hem grejer med
USPS men det är nog väldigt dyrt. Skulle det vara ngn skillnad om jag tar med mig datorn när jag flyger hem än om jag enkelt skicka hem den till Sverige ngn dag innan jag flyger? Jag tänker undersöka alla möjligheter, då jag måste ta hem den för eller senare.

Alla tips är tacksamma.

USPS har en fraktkalkylator på sin websida och enligt den skulle det kosta mellan 160-200USD för 20kg hem till Sverige beroende på tjänst. Inte helt gratis som sagt.

Det är ingen liten låda datorn levereras i men nog skulle det gå att ta den på planet (fast inte som handbagage ).

Oavsett vad du väljer kan det vara bra att kolla hur bra försäkrat godset är. Det vore ju trist att få hem en trasig dator och få reda på att godset bara var försäkrat till säg 15000kr.

tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden