Macbook Pro strömadapter död, behöver själslig vägledning

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-07-13 16:21

Min strömadapter har gått sönder precis vid magsafe kontakten. Från början glappade den bara och jag kunde rucka på den lite och den fungerade. Nu fungerar den inte alls och jag tvingas leva med windows. Jag försöker hitta några instruktioner på apples sida men det går inte så bra.

Jag bor i Härnösand(norr om sundsvall). Hur bör jag göra steg för steg för att så snabbt och minst energikrävande på min sida få en ny adapter?

Bra fråga oggee! Skulle det ens vara möjligt att lösa glappet medelst lödkolv, tenn och tålamod - på egen hand?

Varför inte bara köpa en ny? Eller vad hade du tänkt, få en pinout och tips på artikelnummer på en magsafe-kontakt hos Elfa och fotoinstruktioner att löda dit den?

Det finns massa återförsäljare som skickar på postorder.
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=436504&product_id=864767
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1223287
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=526190
http://shop.inlife.se/product_info.php?products_id=77215

(Utan inbördes rangordning, jo det verkar finnas två olika, kolla watttalet och att den passar till din modell av dator.).

• Medlem
  • 2007-07-13 17:17

Detta borde ju gå på garanti tänker jag eftersom jag inte utsatt den för någon ovanlig belastning. Men är lösningen att köpa en ny?

Jag har gått igenom några stycken så ja. Men du kan ju alltid fråga där du köpte den vad som gäller om garanti på den.

Några stycken? Que? Håller de så dåligt eller har du bara haft lite otur?

• Medlem
  • 2007-07-13 17:41

Jag köpte den på apples hemsida. Det bör ju vara samma garanti på den som resten av datorn.

Innan MagSafe-kontakten fanns så gick de sönder väldans lätt, så även om det bara var en liten löjlig kontakt som var paj längst ut på en lång sladd, så fick man köpa en helt ny adapter. Då kostade de dessutom 1500:- styck, så det var inga problem att hålla sig för skratt när man snubblat över sladden ett par gånger. Nu ligger de på halva priset. Så det var på den tiden jag köpte sammanlagt tre stycken adaptrar till mina Powerbooks.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-14 09:43
Ursprungligen av oggee:

Min strömadapter har gått sönder precis vid magsafe kontakten.

Jag köpte första generationens Mac Book Pro i februari/mars 2006 och adaptern gick för några månader sönder vid Mag Safe kontakten precis som du beskriver det. Fick hela adaptern utbytt utan några problem av Apple via DD. Den nya adaptern har mjukare sladd och kommer hålla utan problem vad jag kan se.

• Medlem
  • 2007-07-14 11:40
Ursprungligen av formica:

Jag köpte första generationens Mac Book Pro i februari/mars 2006 och adaptern gick för några månader sönder vid Mag Safe kontakten precis som du beskriver det. Fick hela adaptern utbytt utan några problem av Apple via DD. Den nya adaptern har mjukare sladd och kommer hålla utan problem vad jag kan se.

Min är då köpt i december 2006 och jag den har inte någon speciellt mjuk slad. Min är inte lika märkbart sönder utan ser vanlig ut men fungerar helt inte.

Vad är DD?

DD är en förkortning för Datadistribution, en Mac återförsäljare i Stockholm som har lokal vid Medborgarplatsen. Jag har jobbat där förut.

http://www.dd.se/

• Medlem
  • 2007-07-14 11:51

Så det verkar som om jag måste ta kontakt med en fysisk butik. Närmsta är 6 mil bort. Jaja, får se det som en utflykt >_<

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-14 12:40
Ursprungligen av oggee:

Så det verkar som om jag måste ta kontakt med en fysisk butik. Närmsta är 6 mil bort. Jaja, får se det som en utflykt >_<

Du bör nog kontakta din återförsäljare, inte andra helst. Då är de mer hjälpsamma antar jag..

• Medlem
  • 2007-07-14 14:48

Du bör nog kontakta din återförsäljare, inte andra helst. Då är de mer hjälpsamma antar jag..

Min återförsäljare är som sagt Apples hemsida och jag har inte hittat något sätt att skicka in för service på deras sida.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-14 11:55

Detta har precis hänt mig! Och dessutom verkar det har bränts bort lite av sladden precis vid kontakten, så lite av kabeln sticker ut. Har gjort en temporär lösning med eltejp runt, och den fungerar så länge sen är kvar i exakt samma position.

Nu har jag extrem otur, då garantin tog slut för mig för ungefär tre veckor sedan... Hur stor chans finns det att man kan få den utbytt ändå med hjälp av konsumentköpslagen? Jag är fattig student och 800 kronor svider.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-14 12:37
Ursprungligen av Kanin:

Nu har jag extrem otur, då garantin tog slut för mig för ungefär tre veckor sedan... Hur stor chans finns det att man kan få den utbytt ändå med hjälp av konsumentköpslagen? Jag är fattig student och 800 kronor svider.

Garanti är 2 år som privatperson, så om du har en Mac Book Pro som levererades till Sverige feb-mars 2006 så borde du ha garanti tom feb-mars 2008. Som företagare så är garantin endast 1 år. Men om du har köpt med tex privat kreditkort så kan du alltid kringå det med att säga att du köpte det privat och de kan inte säga emot. Har gjort så många gånger med enkilt bolag och även i AB med kopian på slip.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-14 13:18

Garanti är 2 år som privatperson, så om du har en Mac Book Pro som levererades till Sverige feb-mars 2006 så borde du ha garanti tom feb-mars 2008. Som företagare så är garantin endast 1 år. Men om du har köpt med tex privat kreditkort så kan du alltid kringå det med att säga att du köpte det privat och de kan inte säga emot. Har gjort så många gånger med enkilt bolag och även i AB med kopian på slip.

Nu vet jag inte om det är någon skillnad, men det är en vanlig Macbook jag har, köpt som privatperson, på Macforum. Lämnade faktiskt in den i början av juni, och då var hon snabb på att påminna mig om att garantin snart höll på att ta slut och att jag kan uppgradera till 3 års garanti för några tusenlappar... Något jag inte gjorde då.

Återigen, som privatperson har du bara den garanti som tillverkaren anger (dock minst 6 månader om produkten inte är av en sådan art att man inte kan lämna så lång garanti). Däremot har du reklamationsrätt i tre år som privatperson, men det innebär att du ska bevisa att felet på produkten är ursprungligt, dvs inte har uppstått på grund av användning eller handhavande.

Garanti i sig innebär att tillverkaren tar på sig ansvaret för alla fel som inte uppkommit av yttre omständigheter, tex att du tappat produkten eller att åskan slagit ut moderkortet.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-14 14:27
Ursprungligen av ohennig:

Däremot har du reklamationsrätt i tre år som privatperson, men det innebär att du ska bevisa att felet på produkten är ursprungligt, dvs inte har uppstått på grund av användning eller handhavande.

Hur kan man bevisa en sådan sak egentligen?

Här är en bild på hur kabeln ser ut för mig.:
http://static.pici.se/pictures/eSpbECwBe.jpg

Posten är bra på att skicka paket? Börja med att ta kontakt med en ÅF, ring och diskutera saken med dem. De kanske kan ta emot laddaren från dig och skicka dig en ny?

• Medlem
  • International user
  • 2007-07-14 20:03

Ring 0771-19 95 19 (service och support) på måndag, är nog enklast, har du garanti kvar så skickar dom nog en ny ganska snart.

Jag har laddat min nya MBP 17" ca 2-3 ggr, och nu när jag skulle flytta mig till ett annat rum så ville strömsladden inte fungera igen. Lampan lyser inte och datorn märker inte att sladden är ikopplad, bara så där! Dags att ringa Apple och sitta i kö va?

Uppdate:
Jag nollställde SMC/PMU och nu verkar min MBP känna igen nätadaptern igen!

Kanin: hm... den där sladden ser riktigt grillad ut, hur fort vart den sådan?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-13 10:13
Ursprungligen av klarabara:

Kanin: hm... den där sladden ser riktigt grillad ut, hur fort vart den sådan?

Nu var det trots allt mer än ett år sedan, men jag har för mig att den började glappa först och sedan efter en eller två veckor började den se sådär härligt bränd ut.

Som tur var är det änglar som jobbar på Macforum och lät mig byta ut den trots att garantin hade gått ut, och hittills har den varit felfri!

Apple ersätter magsafe även utan garanti

Bärbara Apple-datorer: Felsöka problem med påfrestningsskador på MagSafe-nätadaptern

Bärbara Apple-datorer: Felsöka problem med påfrestningsskador på MagSafe-nätadaptern

* Senast ändrad: 12 August, 2008
* Artikel: TS1977

Symptom

Du kan upptäcka en separering av den vita isoleringen på den magnetiska änden av MagSafe-adaptern. Vid fortsatt användning kan kabeln missfärgas och gummit kan bli deformerat.

Produkter som påverkas

MacBook (13 tum, slutet av 2006), MacBook (13 tum), MacBook Pro (15 tum, glänsande), MacBook Pro (17 tum)
Lösning

Vare sig din produkt fortfarande omfattas av garantin eller inte kan du ta din adapter (du behöver inte ta med datorn) till ett Apple-auktoriserat serviceställe eller en Apple-butik för bedömning och byte vid behov. Du kan ha rätt till en ny adapter gratis förutsatt att det inte finns några tecken på felaktig användning. Gör en bokning på Genius Bar innan du besöker din lokala Apple-butik.

Du får en ny, inga problem alls när det är den typen av skada, ganska vanligt fel faktiskt...

1
Bevaka tråden