Ska jag handla från Apple Store eller MacForum i Göteborg?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-12 20:47

Om ni bodde i GBG och skulle köpa en MacBook eller valfri Apple-dator. Var skulle ni köpa den, direkt från Apple eller på "MacForum" i GBG? Vad är det för för- och nackdelar med Apple respektive MacForum? Prisskillnad? Hur funkar Apples support? Skiljer studentrabatten något? MacForum lämnar 5%, vet inte hur mycket Apple lämnar.

Tacksam för svar! O:-)

AppleStore ger 10% rabatt men jag tycker själv att det finns fördelar med att handla över disk: man behöver aldrig oroa sig för när ens dator kommer att levereras. Jag har själv haft mycket dåliga erfarenheter av hur budfirmor jobbar och tänker undvika detta så långt det går. Det är speciellt jobbigt för oss som är studenter och inte har ett kontorsjobb, eftersom det inte går att få leverans till jobbet under arbetstid. Inte så kul att behöva vara hemma flera dagar i rad bara för att man aldrig vet när paketet behagar att dyka upp.

Jag är däremot inte särskilt imponerad av MacForum i sig, det är sällan man träffar någon som verkligen kan sina grejer. Det är iofs säkert jobbigt att betjäna en ordentligt insöad nörd i en butik

• Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-12 21:08

MacForum är ju dyrare på nästan allt. Jag hade hellre handlat på Mediamarkt i Högsbo.

Ursprungligen av Macus:

MacForum är ju dyrare på nästan allt. Jag hade hellre handlat på Mediamarkt i Högsbo.

När det gäller själva datorerna så är det inte så stor skillnad. Men när det gäller tillbehör så är det allt annat än billigt. Minnen kostar ofta dubbelt så mycket eller mer jämfört med t.ex. Komplett.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-12 21:54

Men varför handla där det är dyrare, när man ändå får exakt samma produkt?

Ursprungligen av Macus:

Men varför handla där det är dyrare, när man ändå får exakt samma produkt?

Hur mycket skiljer det? Jag köper dessutom med 5% (tror det var så mycket iaf) studenrabatt hos Macforum, slår Mediamarkt det?

Handlar man på Applestore får man det hem till dörren.
Får man större problem, kommer de och hämtar den

• Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-13 00:11

Visst. Och är du inte hemma så får du åka in till stan och hämta det själv.

Jag har handlat mina macar på mac forum. Och jag är mycket nöjd. Nu är jag en kund som är ganska lätt att ha och göra med då jag oftast vet vad jag vill ha men ändå. Men kunskapsgraden varierar på personalen. Bäst tycker jag att det är i butiken på Föreningsgatan, men det kan vara slumpen. Hur som heöst så har det de få gånger som jag har haft problem aldrigt varit några som helst problem att få hjälp av dem.

Jag har även handlat från Apple.se men det slutad med att jag fick ta bussen ut till någon avkrok på hisingen för att åka till budfirman för att hämta ut mitt paket.

Medimarkt och de andra kedjorna vet jag inte så mycket om men om det är billigare där så varför inte? Speciellt tillbehör spelar ju ingen roll var man köper. Just själva datorn känner jag så mycket för att jag inte skulle vilja att en "lada" tog i. Där litar jag mer på macforum. Speciellt om det skulle vara några problem.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-13 15:43

Jag skulle inte handla min dator av macforum, framförallt skulle jag aldrig vilja ha den servad av macforum någonsin igen.

Jag har servat två macbookar där. Alltid kommit tillbaka med nya fel eller dålig montering.
Har även vänner som fått sina datorer reparerade där med dåligt resultat.
Förhoppningsvis ser det annorlunda ut om du är företagskund och driver en större byrå, men som privatperson kan jag bara rekommendera dig att köpa via applestore och serva din dator på något av de andra serviceställen som finns i göteborg.

Är oxå i tagen...

Jag är oxå i MacBookköpartagen, känns sjukt skönt. Bara längtar till dagen då jag kan slutföra köpet.

Men det är som sagt frågan vart man ska handla, jag bor i Örebro och här finns ingen vettig Mac-affär. Var på Expert, helt pinsamt - ingen koll alls som tidigare talare nämnt. För mig lutar det därför lite åt Applestore, men då är ju supporten en fråga. Vad har ni för erfarenheter av detta ?

förresten, varför finns det ingen riktigt fet apple-store(fysisk) i Sverige? det borde väl finnas marknad för åtminstone en i Sthlm eller så? Applestore på Regent Street i London är ju såååååå schysst.

Senast redigerat 2007-07-26 19:08
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-26 19:19

Och jag undrar om någon har erfarenheter av att handla Macar på MediaMarkt. Jag bor nämligen riktigt nära en av deras stormarknader, och sortimentet dom har är det inget fel på.. däremot kan "Apple-killen" inget om Mac. Så ni som handlat där, hos Mediamarkt Heron City - hur är servicen och bemötelsen?

• Medlem
  • Lund
  • 2010-02-10 19:24
Ursprungligen av boris91:

Och jag undrar om någon har erfarenheter av att handla Macar på MediaMarkt. Jag bor nämligen riktigt nära en av deras stormarknader, och sortimentet dom har är det inget fel på.. däremot kan "Apple-killen" inget om Mac. Så ni som handlat där, hos Mediamarkt Heron City - hur är servicen och bemötelsen?

Låter märkligt att apple-killen inte kan något om mac. Där är ju på MediaMarkt Apple valt att placera ut sina egna anställda...

Ursprungligen av Jånte:

Låter märkligt att apple-killen inte kan något om mac. Där är ju på MediaMarkt Apple valt att placera ut sina egna anställda...

Inlägget du svarade på är 2,5 år gammalt. Det har kanske hänt lite hos MediaMarkt sedan dess... Det kanske inte var Apple-anställda som stod där då...

• Medlem
  • Lund
  • 2010-02-10 19:31
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Inlägget du svarade på är 2,5 år gammalt. Det har kanske hänt lite hos MediaMarkt sedan dess... Det kanske inte var Apple-anställda som stod där då...

Oj, det missade jag helt! Då var det inte alls konstigt längre.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-10 21:42

Apple Store alla dagar i veckan. Öppet köp och bytesrätt uppväger alla snurriga utkörningar av UPS mm.

När det gäller själva inköpet av en produkt så föredrar jag liksom de flesta andra konsumenter idag att vara påläst och informerad i förväg med hjälp av internet där all information finns idag.

Jag skulle aldrig lägga mitt inköp i händerna på en försäljare men säkert många som gör så.

Dagens data generation är nog ganska pålästa innat ett inköp gäller nog inte bara mig personligen.

Vill jag ha lite gammalt tjat så söker jag upp HELMERS HIFI i Göteborg och snackar bort en stund, men så mycket klokare blir man tyvärr inte i slutändan

Men visst finns det kunniga "intresserade" yrkesstolta försäljare (människor) där ute, alltid lika trevligt att stöta på dom i ett eller annat sammanhang.

Pratade igår med en kompis som har mycket goda erfarenheter av LOP, som ligger borta vid gamla TV-huset (femman mot Torp). De verkar ha helt enastående service och en pragmatisk inställning. Han sitter i rullstol och har lite svårt att ta sig ombord på just femmans spårvagn. Då ordnar det så att en av de anställda som bor i närheten hämtar OCH lämnar datorn.

Min erfarenhet av min gamla favorit MacForum är tyvärr den motsatta. När ett företag blir stort tappar det lätt sin själ. Det har tyvärr hänt MacForum, är min upplevelse. Noll känsla av att vara betydelsefull som kund. Tråkigt, jag gillade dem när de låg på Föreningsgatan.

Jag kommer köra LOP i fortsättningen! Det blir lite som att handla sina äpplen hos frukthandlaren i kvarteret istället för att åka till Ica Maxi. Kanske dyrare, men mer själ. Ungefär som det där amerikanska äpplet

Mig veterligen lämna MacForum samma rabatt som "studentrabatt" som AppleStore och håller i övrigt deras priser på datorer mm.

Köpt flera datorer där, alltid blivit bra bemött, aldrig haft problem med service heller.
Känner flera i personalen, men känner inte att jag får ngn "röd matta" på ngt felaktigt sätt för det.

Jag tycker att om man bor långt ifrån så handla på AS, bor du i närheten av en affär handla då på NÅGON av de handlare som finns (så slipper vi gaffla om vem som är 'bäst').
Den dag du verkligen behöver en handlare är det ju bra om det finns ngn...

Vidare finns väl inget KRAV att man måste lämna in på service hos samma ställe som man köpt den på. Gillar man inte handlare A's service, men deras affär, så kan man ju välja...

Sedan undrar jag hur många kunder MacForum i Göteborg har på ett år, och hur många korrekta ärende de har, hur stor andel är de som blir 'fel' någonstans?
Gissar att de fall där det går snett är otroligt få, men i de fallen är kunden oftast väldigt snar till att klaga ( t ex här) och att det då får stort genomslag.

Nackdelen med att ta sina problem in på ett forum är att det står kvar mer eller mindre forever...
Medans själva problemet kanske blev löst för länge sedan.

Gäller såväl Mediamarkt som SIBA, Applestore, MF, eller annan valfri affär - förmodligen i valfris bransch i valfritt land med

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-10 17:06

När Macforum låg på Föreningsgatan höll de alltid lite högre priser och kändes mera som en företagsbutik, med välkända stamkunder som kom in å tjôta, osv. De levde rätt gott på försäljning till universiteten och företag. Jag tycker de är helt OK nuförtiden också, trots den stora andelen personal i konfirmandålder. Självklart köper man INTE från AppleStore om man slipper, eftersom de envisas med att anlita UPS som man aldrig vet när de dyker upp.

Ursprungligen av planB:

När Macforum låg på Föreningsgatan höll de alltid lite högre priser och kändes mera som en företagsbutik, med välkända stamkunder som kom in å tjôta, osv. De levde rätt gott på försäljning till universiteten och företag. Jag tycker de är helt OK nuförtiden också, trots den stora andelen personal i konfirmandålder. Självklart köper man INTE från AppleStore om man slipper, eftersom de envisas med att anlita UPS som man aldrig vet när de dyker upp.

ETT tips till alla som går i köptankar på något. (dator, TV, Bil, etc)

Leta upp den ÄLDSTE (ex Göran på ScandinavianPhoto i Mölndal).
En grånad gentleman. Han kan exakt ALLT, under tiden jag är där hjälper han sina kollegor tre gånger! "Göran, vilken x passade till Yashican?" etc.
han är grymt trevlig, frunktansvärt påläst och INTRESSERAD.

Man har ju kommit in och sett "hon den snyggaste" och gjort bort sig...
Hon ÄR snygg etc, men kan ingenting...

UPS är ett sorgebarn i GBG-trakten.... det håller jag med om.
På andra orter har jag hört att det är tvärtom - UPS fungerar men ingen annan...

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-10 17:33

Om man hittar någon försäljare/något företag på orten som är bra så är det bara fördelar att handla lokalt. Dels blir det lättare att få hjälp om något strular, dels hjälper man det lokala företaget att överleva. Jag tycker att det är kul att ha en Apple-affär i min stad och tycker då också att det är min "uppgift" är att handla där. Sen så tycker jag förstås att det är toppen att kunna ringa till "min" apple-expert och få hjälp närhelst det behövs

Ursprungligen av Eva:

Om man hittar någon försäljare/något företag på orten som är bra så är det bara fördelar att handla lokalt. Dels blir det lättare att få hjälp om något strular, dels hjälper man det lokala företaget att överleva. Jag tycker att det är kul att ha en Apple-affär i min stad och tycker då också att det är min "uppgift" är att handla där. Sen så tycker jag förstås att det är toppen att kunna ringa till "min" apple-expert och få hjälp närhelst det behövs

Exakt det är vad vi återfösäljare älskar att höra!

Jag är säljare men även entusiast, så om [kund] kommer in och köper en mac utav mig och veckan efter kommer in med frågor, problem eller önskan om fler produkter/lösningar är det ju självklart att jag gör mitt yttersta. Visst kan du ringa till Apples och prata med en säljare, men det är inte samma sak. Har du dessutom en gammal pc eller mac du vill föra över saker från så fixar jag det. Jag hjälper dig med installationer av program, jag kan fixa Boot Camp etc.

jag förstår inte hur folk kan vara så förbaskat snåla att man hellre "sparar" 300 kronor än att bli expedierad av kunnig, trevlig och ansvarsfull personal. Allting verkar handla om bang for the buck.

Ibland kommer det till och med in kunder som ställer en massa frågor som vi gladeligen besvarar, som sedan säger att de hellre beställer via nätet för att det är billigare. Det är (min personliga åsikt) oförskämt och ett tecken på att folket bara blir mer och mer girigt hela tiden.

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-02-11 13:28

Jag har handlat både på MacForum i Göteborg och på AppleStore. Har goda erfarenheter av båda. Nu bor jag några mil från Gbg, men bodde jag i stan skulle jag välja MacForum. Jag har alltid bemötts vänligt och generöst där. Och diverse fel har de löst professionellt och bra.

Om något krånglar är det bekvämt att bara gå in i butiken och få problemet bedömt. Särskilt om det bara är en liten detalj man själv har missat. "Gör så här i stället så funkar det." Snopet att skicka in en apparat till AppleStore om det bara rör sig om ett litet fel som enkelt löses över disk.

AppleStore är bekvämt om man bor en bit ifrån en butik. Jag har också goda erfarenheter av deras leveranser. Vid ett tillfälle har jag skickat tillbaka en krånglande iPod och det var inget snack om det. Jag fick en ny med vändande bud.

Knäppskallar finns å andra sidan överallt, men man kanske inte ska döma ett helt företag om man haft otur att träffa det företagets olycka. Ett meddelande till någon ansvarig chef kanske kan fungera terapeutiskt för ens ilska.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-11 13:29
Ursprungligen av henkebarn:

Exakt det är vad vi återfösäljare älskar att höra!

Jag är säljare men även entusiast, så om [kund] kommer in och köper en mac utav mig och veckan efter kommer in med frågor, problem eller önskan om fler produkter/lösningar är det ju självklart att jag gör mitt yttersta. Visst kan du ringa till Apples och prata med en säljare, men det är inte samma sak. Har du dessutom en gammal pc eller mac du vill föra över saker från så fixar jag det. Jag hjälper dig med installationer av program, jag kan fixa Boot Camp etc.

jag förstår inte hur folk kan vara så förbaskat snåla att man hellre "sparar" 300 kronor än att bli expedierad av kunnig, trevlig och ansvarsfull personal. Allting verkar handla om bang for the buck.

Ibland kommer det till och med in kunder som ställer en massa frågor som vi gladeligen besvarar, som sedan säger att de hellre beställer via nätet för att det är billigare. Det är (min personliga åsikt) oförskämt och ett tecken på att folket bara blir mer och mer girigt hela tiden.

För mig är valet "öppet köp" 10-14 dagar som Apple Store ger.

Jag ger inte fem öre för Apples Stores snack kunnande eller supporttröst.

Jag köper gärna av en återförsäljare om ni kan ge mig full bytesrätt att få en ny dator vid uppenbara konstruktionsfel..tex, nya iMac med "gul toningar" då vill jag inte komma in till er och höra talas om att ni gärna tar in min mac för att undersöka och sedan ge förslag på att reparera min 3 eller 7 eller 10 dagar gamla "NYA" iMac för 20000 kr.

Jag vill som kund ha en ny produkt på stört !!

Apple Store ger mig det alla dagar i veckan ? Gör ni det som liten apple återförsäljare ???

Min erfarenhet visar att så inte är fallet. Köpte en ny iMac 20 tums Aluminium av "Trifolium" data här i Göteborg. Den hade helkass TNT skärm med kraftiga färgnyanser i över och undre delen av skärmen.. Jag köpte inte det. men dom kunde inte ta tillbaks maskinen eller ge mig en ny.

Men däremot var dom helkåta på att byta ut både moderkort och alla delar som går att byta i en sådan burk på stört. Dom beställde alla sorters delar medans jag satt utan burk i över en månad närmare 2 månader eftersom delarna skulle tas fram ?????

Klart som korvspa dom får ju betalt av Apple vid reparations utbyten.

Sedan köper jag gärna snacket att man ska gynna sin lokala dealer så långt det går.

Men jag har inte råd med det i alla fall när vi snackar 15000-20000 krs burkar, då måste jag som användare och konsument vara i alla fall hyfsat nöjd med min produkt och inköp och inte riskera att sitta utan dator i en månads tid när jag precis lagt ut 20000 kr för en ny maskin.

Då räcker tyvärr inte trevlig snack över disk eller per opersonlig telefon vid "gultonade" iMac skärmar.......... utan en ny burk på stört !!

Efter Apples erkända och ökända "kvalitetsproblem" på nya produkter dom senaste åren så gäller inköp hos Apples Store, det vet alla vi som har köpt en ny iMac av apple det senaste halvåret, och ni andra kommer sorgligt nog att komma till samma slutsats vare sig ni vill eller inte vid dyrare iMac inköp. Punkt slut.

Senast redigerat 2010-02-11 14:22
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-10 18:04

Bra tips Goflorp!

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-10 22:49

Alltså man handlar i butik, det man vill ha. Förutsatt att man har bil förstås. Inte kul att gå med en stor iMac kartong. Snabbt och bekvämt. Tar emot råd av försäljare gör jag aldrig. Jag läser på ordentligt och sedan pekar jag. "Den!"

Ursprungligen av planB:

Alltså man handlar i butik, det man vill ha. Förutsatt att man har bil förstås. Inte kul att gå med en stor iMac kartong. Snabbt och bekvämt. Tar emot råd av försäljare gör jag aldrig. Jag läser på ordentligt och sedan pekar jag. "Den!"

"I want that one". *

* Little Brittain

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-11 15:16

Tänkvärt CUBEIS, det ligger absolut något i det du säger.

Men varför just Apple Store? Varför inte t.ex. Dustin, som jag själv har mycket goda erfarenheter av. Det är ju distansköplagen som gör att man har den där extra säkerheten.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-11 15:24
Ursprungligen av planB:

Tänkvärt CUBEIS, det ligger absolut något i det du säger.

Men varför just Apple Store? Varför inte t.ex. Dustin, som jag själv har mycket goda erfarenheter av. Det är ju distansköplagen som gör att man har den där extra säkerheten.

Dustin har storlek visst. Men byter dom ut gultonade skärmar bara för jag säger det. Vill dom inte ha in den gamla burken för att själva undersöka den. Då måste jag snöra på skorna och ta mig till posten ock betala frakt och en massa besvär.... nej nej nej.....

Direktkköp från Apple och Apple Store känns mycket tryggare i det avseendet.

Samtidigt plockade Apples samarbetspartner och transportör av sina produkter TNT upp min gamla iMac och jag fick behålla min gultonade iMac tills den nya dök upp utan kostnader eller tidserfodran från min sida.

Samtidigt som jag fick en kontant kompensation från Apple på 10 % av ordervärdet.

Nej jag tror inte att Dustin hänger med i svängarna där..

Apple och Apple Store alla dagar i veckan och månaden och året för den delen också.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-11 15:29

Vilken är Apple Stores policy då? Nytt exemplar, no questions asked? Finns den policyn formulerad i skrift?

Ryggmärgsreflexen är ju att man vill ha så lite med direkt med Apple som möjligt.

Bevaka tråden