Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stream:a film med 11g (54MBit/s)?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har en media-station bestående av Plasma-skärm + MacMini (senaste, värstingen). Till Mini:n har jag 2*500GB Porsche drive. Men till skillnad mot 320 GB så har den fläkt -> låter massor, vilket inte är kul vid filmvisning etc.

Fråga:
Om jag kopplar diskarna på ex. en Airport Extreme, kommer då 54MBit ätt räcka för streaming av film? Eller måste jag räkna med att dra fram ethernet till Minin? (Mac Mini stödjer ju inte 11n).

Fråga:
Finns det andra, mer prisvärda alternativ till apple router?

Vänliga hälsningar,
Johannes

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-12 18:15

om 54Mbit anslutningen kommer att fungera beror helt på vilken upplösning som du har det som du skall se på i, så dra sladd helt enkelt det tar längre tid men det funkar alltid.

54mbit räcker gott och väl, det kan väll inte hända så mycket om du testar?

Jag streamar från en extern HD kopplad till en av mina Macar, till en trådlös router som i sin tur är kopplad via sladd till en XBox som spelar upp filmerna, funkar med alla format till och med DVD.

Perfekt. Tack!

Streaming fungerar bra om du har ett program i andra ändan som använder buffertminne. Jag kör mediacentral och det fungerar ypperligt. Man kan där öka buffetminnet eller sänka som man vill. Bara att testa sig fram. Lyckades aldrig få VLC att fungera dock..

Ursprungligen av screwpull:

Streaming fungerar bra om du har ett program i andra ändan som använder buffertminne. Jag kör mediacentral och det fungerar ypperligt. Man kan där öka buffetminnet eller sänka som man vill. Bara att testa sig fram. Lyckades aldrig få VLC att fungera dock..

Jag kommer inte använda program, utan bara mounta HD:arna över nätverket.

Aha... teoretiskt ska det gå. men det beror på vilken router du har. Inte bara wlan standarden som avgör.. Nya routrar med 11n standraden brukar pumpa ut med bättre hastighet så det borde inte vara problem. Själv kör jag en dlink DIR-655 den är kanon.

Sen beror det också på hur många andra saker som sitter skickar/tar emot data. Jag har sjukt många enheter så behövde något med lite tryck....

Ursprungligen av screwpull:

Aha... teoretiskt ska det gå. men det beror på vilken router du har. Inte bara wlan standarden som avgör.. Nya routrar med 11n standraden brukar pumpa ut med bättre hastighet så det borde inte vara problem. Själv kör jag en dlink DIR-655 den är kanon.

Sen beror det också på hur många andra saker som sitter skickar/tar emot data. Jag har sjukt många enheter så behövde något med lite tryck....

Frågan är alltså hur väl det fungerar med 54MBit. (Har en Mac MINI)

Det kommer att fungera bra då jag har första gen imac 20 intel. Den har bara 54 Mbit. Det enda jag kan säga att allt blev och fungerade snabbare när jag bytte router. Gick från en Dlink 624+ till en Dlink DIR-655 som har även N standarden. Hade även innan en Netgear 634. Den fixade inte det heller.

Ok, låter bra,

Ny mac mini men ingen 11n?!

nope.. men fr5ågan är om du verkligen behöver det? Min iMac är första intel gen och den har inte 11n heller. Bara genom att köpa en router som pumpar data bättre så blev allt kanon! Så att lillebror till Dlink 655 (Dir 635) gått ner från 995 kr till ca 660 kr. Den är exakt lika förutom gigabit portar.

Har den verkligen USB2.0 för hårddiskar?

1
Bevaka tråden