Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blockera en webbadress

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, vet att under windows så kan man blockera en specifik sida, tex.

127.0.0.1 ensida.se

så blockas den sidan ..

Kan man göra det på ngt liknande sätt under mac os x?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-07-10 15:19

Jodå, under /etc så har du en hosts fil, lägga till det du vill blockera i den.

Ursprungligen av Narogh:

Jodå, under /etc så har du en hosts fil, lägga till det du vill blockera i den.

se där.. tackar.. man är inte lika haj på os x som win.. men det kommer

Är det bara editera befintlig fil rakt av?

Sitter inte hemma just nu. passar på fråga innan jag kommer hem

Det är dock inte väldigt tillförlitligt att blockera på det sättet. Vill man kan man alltid kolla upp addressen med dig, och sedan använda exempelvis ett plugin till webläsaren som spoofar Host-headern.

Ursprungligen av DrRotmos:

Det är dock inte väldigt tillförlitligt att blockera på det sättet. Vill man kan man alltid kolla upp addressen med dig, och sedan använda exempelvis ett plugin till webläsaren som spoofar Host-headern.

Hur? har du mer info om detta då? länk?

Och varför är det inte tillförlitligt att lägga in det i host-filen?
Jag vill bara lägga in sidan så den inte har ngn kommunikation alls med min dator

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-07-10 15:32

I hosts filen så blockeras bara domännamnet inte det tillhörande ip-nummret. Så det går fortfarande att nå sidan om andressen specas med ip-nummret eller om namnet ändras.

Ursprungligen av Narogh:

I hosts filen så blockeras bara domännamnet inte det tillhörande ip-nummret. Så det går fortfarande att nå sidan om andressen specas med ip-nummret eller om namnet ändras.

okej. jag vill bara blocka en sida som liknar detta:

http://blocka.com/denharsidan/

Men jag vill kunna komma åt:

http://blocka.com/

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-07-10 15:43

Då måste du nog använda något i stil med adblocker för FireFox, den klarar av att blocka den typen av upplägg.

Ursprungligen av Narogh:

Då måste du nog använda något i stil med adblocker för FireFox, den klarar av att blocka den typen av upplägg.

så adblocker kan blockera en hel sida.. Kanske den kan. Trodde den bara kunde blockera reklam osv.

Hitta ett extension till FireFox. BlockSite:
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/3145

får kika på den.

Kommer ni på ngt bättre så berätta gärna

Vad är syftet med blockeringen? Är det bara så att det är du som inte vill kunna komma in på sidan, eller är det så att det är någon annan du inte vill ska kunna komma in på sidan? I det första fallet fungerar säkerligen pluginet, i andra fall blir det svårare.

Ursprungligen av DrRotmos:

Vad är syftet med blockeringen? Är det bara så att det är du som inte vill kunna komma in på sidan, eller är det så att det är någon annan du inte vill ska kunna komma in på sidan? I det första fallet fungerar säkerligen pluginet, i andra fall blir det svårare.

Det är ett jädrans program jag haft problem med. När den startar så kollar den nätet på ngt jävla sätt så den vägrar starta programmet. Googla som faan, men hittade ingen lösning.

Men då kom jag på idén att blockera en specifik adress för att se om det fungerade. Vilket det gjorde. Tror jag. För allt jag provade innan funkade inte. När jag kom hem och prova blocka siten så funkade det.

Ganska smart lösning som inte finns ute än

EDIT:
Det här har inget med olagligheter att göra. Utan ngt utvecklarna för programmet inte tänkt på och jag orkar inte ta kontakt med dom för att beskriva problemet då dom bara kommer tro att jag crackat programmet. Vilket jag inte har, men programmet tror det av ngn anledning. programmet i sig är gratis. men tydligen finns extrafunktioner som kostar.

1
Bevaka tråden