Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tablet PC till reason & Live osv.

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-09 09:13

Godmorgon!

Hittade en hyffsat billig tablet PC, alltså en bärbar PC med tryckkänslig skärm, HP tx1020:

Borde inte en sådan vara rätt perfekt, om den tryckkänsliga skärmen funkar bra så borde det göra mjukvara mkt roligare? Nån som hört nån om denna dator, tryckkänslighet osv, funkar den bra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-09 16:37

Ingen som tror på en sån? Måste vara hur bra som hälst ju..

  • Medlem
  • 2007-07-09 17:02

Jag tror inte riktigt på att tablet pc-konceptet är riktigt moget än. Har kört lite sådant här på jobbet på en thinkpad (Vista). Fungerar förvånansvärt bra, men... jag vet inte om det är mig det är fel på eller implementationen. Det är svårt att pricka rätt tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-09 17:23

Säkert inte(moget), såg ut som det laggade en del när man skrev på skärmen såg jag på youtube, vilket känns lite trist.. då faller conceptet ltie. Vill ju även kunna skissa i photoshop m.m. Blir dock sugen när priset är lågt, mosvarande lenovo och acer verkar kosta 7k mer. Måste ta mej nånstans å testa en sån där känner jag.

Ja har funderat på något liknande till live setupen, fast inte en tablet/laptop, utan en extern pekskärm. Är rädd att tablet datorerna har lite för lite kräm i sig.

Ja har kollat på LG's 1730SF (17") & L1510SF (15"). Dom ligger runt 3000:- och uppåt. Men vet inte om dom också lider av "lagg" eller liknande.

Men det är helt klart intressant. Allt för att slippa musen!

Jag tror det finns (minst) tre problem i dagsläget:

1) dålig uppdateringsfrekvens/lagg,
2) låg upplösning på så det är svårt att pricka vad man ska klicka på om det är gränssnitt med små knappar (tex Reason eller Live med hyfsat hög upplösning),
3) alla program är gjorda med tanke på att man ska använda möss, så man får problem både med storleken på knappar och sånt (se #2) och sånt som att fingrarna skymmer det som är under handen - det är ingen slump att iPhone och liknande apparater har ikonraderna längst ned på skärmen istället för längst upp.

...plus att det är multitouch man vill ha, och det finns såvitt jag vet inte på någon tablet-PC än. Och jag misstänker att man vill ha specialskrivna gränssnitt för att dra nytta av petskärmar för musik.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-07-09 22:13
Ursprungligen av false messiah:

petskärmar.

Dagens ord!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-10 00:19

En touchscreen skärm vill jag nog inte ha, fördelen är att kunna smidigare leka med datan överallt .. med "en smidigare mus". Hade faktiskt inte tänkt använda fingrarna utan mer en stylus penna .. och använda den precis som musen, bara mkt smidigare. Tycker att man borde få tag i rattarna i reason med stylusen. Krämen i den datan är väl ok-, säkert ok+ om man lägger i 1gig minne till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-10 04:45

även om småpill i sequencern och sånt funkar, blir man inte rätt less på att sitta med armen i vädret hela tiden?

sitter just nu vid paps rollermouse, sjukt bra! sitter med armen avslappnat och rör bara tummen och pekfingret när jag inte använder tangentbordet med båda händerna...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-10 08:45

Ne det tror ja inte, tror inte man sitter med datorn i vanligt läge som oftast utan mer i detta läge:

Då tror ja det är rätt lungt vare sig den ligger på ett bord eller att man har den i knät.

Vi kommer inom några år skratta åt denna tråden eftersom vi alla har något som liknar detta i kombination med en avancerad laptop :).

  • Medlem
  • 2007-07-10 13:49

Jag älskar att vrida på virtuella rattar på en platt skärm. Fantastisk känsla, och så lätt att hantera många samtidigt när de sitter så tätt!

Lite mer seriöst, jag tror fortfarande mer på generella kontrollers, dvs manicker med rattar och sliders. Däremot än bättre på att visa vad som tillhör vad, så att man enklare ser/vet vad man ändrar genom att manipulera sitt kontrolldon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-10 14:02

timoty .. ja men varför i kombination när man kan få båda i ett, sen kan man ju komplettera med kontroller med rattar å spakar .... jgb.:)

Jag kan berätta lite om det här eftersom jag gått över till Tablet PC i jobbet.

För att ha den i "tablettläge" krävs att man har den liggande framför / bredvid sig, gärna med lite lutning och att man sitter lite hukad över (jfr att sitta och rita t.ex.) Att ha den uppfälld eller i ett ställ ger iaf mig ont i armen relativt fort. Har inte listat ut om det beror på att man är ovan att jobba så med dator (peka direkt på skärmen) eller om det helt enkelt är kasst ergonomiskt.

Precisionen är absolut inga problem, och jag tycker heller inte det är problem att den inte är multi-touch. Och jgb: Kombinationen fysisk ratt och pekskärm tror jag är grym. Tänk dig att peka ut en regel i virtuella mixern (exempelvis) på skärmen och sedan ratta den med ett kontrollhjul/regel. För mig skulle det slå att behöva hålla reda på vilka rattar som är mappade till vad.

Dock: Tablet-PC behöver nog Dual Core och >1GB minne. Det är en smula oresponsivt annars.

(Jag har en Toshiba Lifebook P1610)

/M

Jag menade just det att i framtiden kommer den där Dexter också ha kraftig laptop inbyggd.
Jag tror helt klart att petskärmar (bra ord) kommer att bli både mycket bättre och vanligare om några år.

  • Medlem
  • 2007-07-10 14:32

The Introvert: Den kombinationen låter klart lovande, dock så blir det en annan sak än bara petskärm och styra saker via den. Ju mer påtagligt och lättförståeligt det blir, desto bättre att använda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-10 15:06

Lifebooken me 8,9 tums skärm verkar ju väldigt portabel och häftig, lite dyr bara.

1
Bevaka tråden