ny MB eller äldre MBP

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-07-08 15:51

Hej nu ska jag köpa min första mac (ska gå över från pc) men behöver lite goda råd.
Jag hade tänkt mej en bärbar, antingen en ny macbook eller en begangnad macbook pro, priset kommer ungefär att bli detsamma i båda fallen, vilket är att rekomendera? Är det stor skillnad på grafikkorten? fördelar/nackdelar
De två allternativen ser ut så här:

Macbook Pro
15.4" Skärm
1.83GHz Intel Core Duo Processor
80GB Hårddisk
1.5GB RAM Minne
128MB ATI Mobility Radeon X1600 Grafikkort

Macbook
13" Skärm
2.16 GHz Intel Core Duo Processor
120GB Hårddisk
1 GB RAM Minne
128MB ATI Mobility Radeon X1600 Grafikkort
Grafikprocessorn Intel GMA 950 med 64 MB delat DDR2 SDRAM-minne

• Medlem
  • International user
  • 2007-07-08 16:13

Om du köper en ny MacBook så är det Core 2 Duo i den och det är skillnad.
Jag köpte första versionen av MBP när den kom och jag säger bara...DANGER, DANGER!!
Nu sitter jag med en underbar svart MB.

Yes!!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-11 00:36
Ursprungligen av Yes:

Om du köper en ny MacBook så är det Core 2 Duo i den och det är skillnad.

Är det verkligen så stor skillnad mellan Core2Duo och CoreDuo att det skulle överväga de övriga fördelarna med MBP (en bättre begagnad)

Jag håller med herr Wijk. Man ska inte förakta den första revisionens Macbook Pro, för det var - och är fortfarande, en mycket bra dator. Bara för att några exemplar hade problem i början betyder inte det att alla hade problem. Min egen fungerar till exempel alldeles utmärkt (2,16GHz) och fyller snart ett år!

Jag håller med Yes vad det gäller första versionen av MBP. Den var inte bra kvalitetsmässigt. Hade en själv som lagades 3ggr innan jag fick pengarna tillbaka.

Vad gäller grafiken är det stor skillnad mellan MB och MBP. Riktigt stor skillnad.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-08 19:39

Jag rekommenderar att du köper en ny MacBook. Den innehåller de senaste tekniken, som har förbättrats sen den begagnade MBP som du nämner. Finns inga argument vad jag kan se som säger att du ska hellre välja den begagnade MBP.

Du kommer att vara väldigt nöjd med en sprillans ny MacBook, ska du se!

• Medlem
  • Växjö
  • 2007-07-09 23:20
Ursprungligen av Rickard A:

Jag håller med Yes vad det gäller första versionen av MBP. Den var inte bra kvalitetsmässigt. Hade en själv som lagades 3ggr innan jag fick pengarna tillbaka.

Vad gäller grafiken är det stor skillnad mellan MB och MBP. Riktigt stor skillnad.

Bara för att det är en äldre MBP behöver inte beyda att det är rev 1. Jag har en 2.0 GHz:are CD. Den har fungerat klockrent för mig.

MPB/MB handlar väl också ganska mycket om vilken storlek man vill ha på skärmen.

• Medlem
  • Varberg
  • 2007-07-09 22:28

Då blir det en ny macbook imorgon då!

jag skulle köra på en beggad mpb hellre än en ny mb.
det är så mycket som skiljer, storleken på skärmen, upplösningen, att det går att slippa glossyskärmen (om man inte vill ha det) att det sitter ett riktigt grafikkort (du har skrivit ut ett grafikkort på 128 meg, men det stämmer väl ändå inte??)i den etc.
detaljfinnishen är av helt annan klass, och tangentbordet är upplyst.

om du köper den begagnad kommer du ju dessutom kunna titta på/testa den, och höra med säljaren hur den har fungerat, tryck på lite så får du nog veta om det är nått som strular, folk är snällare än vad man tror. pruta.

mina 2 cent.
lycka till hur du än gör!

• Medlem
  • International user
  • 2007-07-11 08:26

Ja, det är stor skillnad mellan Core duo och Core 2 duo.
Iaf tycker jag det.

Yes!!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-12 12:13
Ursprungligen av Yes:

Ja, det är stor skillnad mellan Core duo och Core 2 duo.
Iaf tycker jag det.

Yes!!

Jomenvisst 5-10% i vanliga fall.
Men om och när vi får ett fullständigt 64bit-operativ där vi även får 64bit binärer kan vi ju förhoppningsvis förvänta oss lite mer ökning än så.

1
Bevaka tråden