Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minolta Dimage Scan Dual ||

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska i morgon hämta en dia scanner i Stenungsund och som jag köpte begagnad på www.blocket.se - Det är en Minolta Dimage Scan Dual || - kostar som ny lägst 3.500 men jag betalar bara 2.000 för den. Killen som säljer har haft den i 1 år och bara scanrat ca: 50 diabilder med den, så jag förmodar att den är fräsch. Den har max 2.820 dpi - USB. Minolta har nyligen släppt drivrutin för MacOSX. ( Förvisso måste OS9 finnas installerat för att det ska funka ).

Jag har i åratal velat gå igenom tusentals med svartvita negativ från tiden på Foto och Dokumentärfilmskolan och kan nu äntligen gå igång med detta. Min fråga till er är om ni känner till den och om den är hyfsad för rent hemmabruk... har ni något negativt eller bra att berätta om den så låt höra...

Olle

  • Medlem
  • 2003-04-24 19:19

Hej Olle dia scannern är ok men med tanke på minoltas nya dia scanner vet jag inte om priset är så lågt.Du vet utvecklingen går så fort fram även på digital fotografisidan.
Ett hett tips om du ska börja fixa med dina dia ...är... www.fotosidan.se där finns en enorm kunskapsbank och snabba svar i forumet.

MVH Nicke:)

Sökte på Pricerunner och Minoltan ( 2:an ) låg som lägst på 3.500 så 2.000 kändes OK, speciellt efter att ha läst lite inlägg från den länk du bjöd på. Visst det kommer alltid nya bättre modeller, men i mitt fall så handlar det inte om att bilderna ska till tryck.. förvisso finns en del bilder som kunde roa fler än mig. Den fick ganska många klagomål för sin programvara men ingen nämner den nya för OSX - alla verkar eniga om att VueScan är den optimala lösningen som bästa programvara.

  • Medlem
  • 2003-04-24 20:24

Så bra då var den billig!
Många av fotosidans användare använder PC ...men proffsen vet vi ju arbetar i Apples underbara värld
Vi behöver komma ut och evangelisera lite.:)

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-04-26 01:12

Hej Olle

Jo , jag tycker att 2000 är ok för Minoltan. Den ersätts av en scanner som har 16-bitars upplösning per färg i stället för 12 och USB 2.0. Det ( antal bitar ) påverkar bildomfånget ( D-max ) skillnanden mellan ljusa och mörka partier i bilden. För normalt bruk är det OK ( med 12-bitar )och mer intressant än upplösningen ( men mindre känt ).

/Göran

1
Bevaka tråden