Frestelsens berg

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-04-24 18:06

Är frestad att köpa en smartdisk firewire 40 gig för att:
1. Jag behöver en backup, verkligen.
2. dom är så läckra och nätta.

Men jag borde köpa en lite större och billigare hårddisk typ LaCie D2 som blir ger betydligt mer gigabyte för pengarna. Förståndet säger LaCie, hur ofta behöver man en hårdisk som ryms i kavajfickan? Habegäret säger smartdisk, jag fortsätter att vara helt portabel med min Ibook med en sdan hårdisk.
Råd mig.

• Medlem
  • 2003-04-25 09:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ulf Boström
Är frestad att köpa en smartdisk firewire 40 gig för att:
1. Jag behöver en backup, verkligen.
2. dom är så läckra och nätta.

Men jag borde köpa en lite större och billigare hårddisk typ LaCie D2 som blir ger betydligt mer gigabyte för pengarna. Förståndet säger LaCie, hur ofta behöver man en hårdisk som ryms i kavajfickan? Habegäret säger smartdisk, jag fortsätter att vara helt portabel med min Ibook med en sdan hårdisk.
Råd mig.

Det man vill är att vara helt portabel och ha massor av disk (en disk är som bekant antingen ny eller full). Mitt tips är att byta hårddisken i din iBook till något betydligt större.

Du behåller mobiliteten utan att få mer att bära. Dessutom blir det billigare eftersom du slipper betala för ett snyggt kabinett och annat som du egentligen inte behöver (snyggt, ja, men vill du verkligen bära omkring det?).

liszt

• Oregistrerad
  • 2003-04-25 10:12

Ipod!!!

• Oregistrerad
  • 2003-04-25 10:48

Jag är lite kräsen när det gäller ljud så ipod är inget alternativ för musiklyssning med sin mp3-kvalitét. Och som hårddisk är den väl dyr.
Att byta hårddisk i Ibooken löser inte mitt backup-behov. Den är dessutom bara halvfull. Eller halvtom.

• Medlem
  • 2003-04-25 11:08
Citat:

Jag är lite kräsen när det gäller ljud så ipod är inget alternativ för musiklyssning med sin mp3-kvalitét. Och som hårddisk är den väl dyr.
Att byta hårddisk i Ibooken löser inte mitt backup-behov. Den är dessutom bara halvfull. Eller halvtom.

En iPod är dessutom för liten (men det finns ju visst hopp i de rykten som pratar om en 60G med FW800).

Om det framför allt är backup du skall lösa så tycker jag absolut att du skall gå på en stor och stationär lösning. Att ta med sig sin backup är inte så lysande ur säkerhetssynpunkt.

Å andra sidan bör seriös backup tas på ett löstagbart medium som band eftersom man då kan ha flera aktiva kopior och dessutom förvara det säkert. Allt beror på hur paranoid man vill vara.

liszt

• Medlem
  • International user
  • 2003-04-25 12:05
Citat:

Råd mig.

Jag köpte en VST Firewire Pocketdisk (18 GB) för några år sedan. Det är nog det bästa tillbehör jag ngnsin köpt. Använder den jämt till att flytta filer mellan burkar och ställen, köra 9an från, backup, testa betasystem osv. Den lilla storleken och att man tar ström via FW är avgörande för smidigheten.

Nu är de ju dessutom rejält mindre samt mer GB. Köp till Apple's tunna 0.5m FW-sladd så har du en guldcombo.

• Oregistrerad
  • 2003-04-28 15:41

Såja, nu är det försent. Habegäret vann. Jag har just beställt en Smartdisk 40 gig firewire. 3000:- ink från Apple. Tack för hjälpen!

Speedmania Pocket 2.5" - USB2 och Firewire anslutningar, drivs av Firewire kedjan. Pris: 695,- (finns hos flera åf att köpa idag - bland annat InLife butiken, Kullander & Kullander, PowerPC, MacSupport och Provectum System).

Vi lottade ut en 10GB Speedmania Pocket på senaste MacPub:en i Stockholm.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Björnström
Vi lottade ut en 10GB Speedmania Pocket på senaste MacPub:en i Stockholm.

Aaaahhrghh! Och jag missade det!!

1
Bevaka tråden