Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MyBook kopplar ur sig själv- vad är felet?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag köpte en 500GB MyBook Pro Edition för någon vecka sen. Den är ansluten till en MacBook Pro 2,2Ghz via Firewire 800. Så långt funkar allt bra.

Vad som däremot inte funkar bra är att i princip varje gång jag väcker datorn ur vila kommer en varningsruta upp att en enhet matats ut felaktigt, dvs som när man bara rycker ut sladden utan att mata ut enheten först.

Någon annan som har detta problem med en MyBook? Jag har det som sagt inte varje gång men det är säkert 80-90% av gångerna jag väcker datorn.

Min förra LaCie hade aldrig detta problem.

Hur är hårddisken formaterad?

HFS+ Journalförande

Samma som LaCien var.

OK, rätt så långt, och är även i GUID Partitionstabell

Partitionssystem : Huvudstartpost (MBR)

Men skulle det ha med saken att göra? För det är som sagt inte varje gång den matas ut felaktigt. Lite lurigt att formatera om när interna hårddisken är mycket mindre. Allt ryms inte där.

Fick inte mina externa att fungera om jag inte formaterat dem i GUID.
Gick inte heller att installera Mac OS X på dem.

Men du kanske inte har det på din externa.
Vitsen, tycker jag personligen, med en backup är ju att den ska kunna vara startbar.
Skulle den interna kracha så finns ju möjligheten att starta från den externa.

Den interna är som du ser i GUID-format.

Har faktiskt inte tänkt på det där med partitionssystem. Undra om inte MBR är kvar för att jag bara gjorde en sån där snabbformatering efter jag köpt den? Från början var den formaterad som FAT32 och jag formaterade bara om till HFS+ Journalförande.

Nu precis när jag väckte datorn igen matades inte disken ut. Men tidigare imorse gjorde den det. Har försökt hitta något samband men kan inte komma på något.

Kommer jag åt en till extern hårddisk ska jag flytta över datan och formatera om min till GUID. Kanske blir det helt bra då.

Problem med FW800 och Mybook

Jag har en ny iMac (Intel/Leopard) och min nya Mybook studio edition 500G krånglar på samma sätt via FW800 men funkar via FW400. Den matar ut sig själv med ovanstående felmeddelande och sen hittar inte datorn min externa HD längre. Jag var i kontakt med Apple support där de rekommenderade att återställa PRAM, vilket jag gjorde. Då hittade den HDn, men det dröjde bara några minuter så var den försvunnen igen.
Vad göra?

1
Bevaka tråden