Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med Wordpress

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag funderar på att bygga en hemsida med hjälp av wordpress
Men jag förstår mig inte riktigt på det.
Hur gör jag för att ändra på utseendet ska jag gå in i html filerna och ändra
eller finns det nått enklare sätt att lägga till eller ta bort sektioner t ex länkar.
Jag har inget problem med att koda html, har gjort det en hel del.
Men jag förstår inte riktigt logiken i wordpress och då blir det mycket svårare.

Någon som har nått tips?
t ex en bra hemsida som förklarar wordpress från grunden.

Tack på förhand

/Daniel

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-07-07 14:49

Har du testat google? Sök på wordpress tutorial t ex.

jo jag har testat det....har bara hittat installations tutorials och hur man skriver inlägg mm.
inte hur man ändrar utseendet och sånt.

/Daniel

Ursprungligen av looserdale:

jo jag har testat det....har bara hittat installations tutorials och hur man skriver inlägg mm.
inte hur man ändrar utseendet och sånt.

/Daniel

Har du kollat på Wordpress sidor? Kolla under design & layout angående utseendet. Det finns gott om information om wordpress där. Det finns även ett forum där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-07 21:52

För att ändra själva innehållet på din sida (länkar, sidor, inlägg o.sv.) så loggar du in på din worpress-sida som vanligt. För att ändra utseendet så kan du ladda ner färdiga "themes" eller göra dina egna med hjälp av enklare html/php-kodning och css för layout och färgsättning.
Rekommenderar www.wordpress.org, där finns allt man kan tänkas behöva. Om man tycker det är för "svårbegripligt" så ska man nog överväga om Wordpress är den lösning man vill använda för sin sida.

Om det är något specifikt som du vill ha hjälp med så kan du ställa frågan här så kan vi se om vi kan hjälpa till.

edit:
Denna sida samlar sådant som gäller layout och utseende:
http://codex.wordpress.org/Blog_Design_and_Layout

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-07-08 00:23

All design finns här i din Wordpress-mapp:
wp-content/themes/default (det förvalda temat).

Börja med att duplicera den mappen (default) och testa gör en del ändringar, så får du snart kläm på det.
Sedan kan du ladda ned andra teman och "inspireras".

Byta utseende gör du sedan genom att logga in i din Wordpress och under fliken "Presentation" byta till det tema du vill använda.

Tycker själv det är ett mycket mycket smidigt sätt att hantera teman på detta sätt!

/M

Tack för tipsen!

Ska nog få kläm på det.

/Daniel

-edit- efter en massa pill så ordnade sig det som jag undrade över

Senast redigerat 2007-07-08 20:32

Har du tillgång till webbserverns felloggar? I så fall kan du hitta information om vad det är som ställer till problemet. Vit sida brukar oftast betyda fel i php-koden och då kan du nästan alltid hitta vilken rad och i vilken fil som felet finns i.

När saker och ting verkade lösa sig så fick jag error 500 på hela min webbsida verkar som nått är fel med min htaccess fil.
men jag kan inget om sånt.
Detta är vad som står i htaccess filen:
"# BEGIN FAlbum
<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteRule ^foto/?([^/]*)?/?([^/]*)?/?([^/]*)?/?([^/]*)?/?([^/]*)?/?([^/]*)?/?([^/]*)?/?([^/]*)?/?$ /fotosida/wordpress/wp-content/plugins/falbum/wp/album.php?$1=$2&$3=$4&$5=$6&$7=$8 [QSA,L]
</IfModule>
# END FAlbum"

Nån som vet?

Det konstiga (tycker jag iallafall) är att min "huvudsida" www.thegreatdecay.se fungerar men inte min underdomän foto.thegreatdecay.se, som ligger under www.thegreatdecay.se/fotosida.

/Daniel

1
Bevaka tråden